سالَک، در کمین اصفهان

مسئول بیماری‌های واگیردار مراکز بهداشت استان اصفهان گفت: بیماری سالک، شهروندان ۸۰ نقطه از اصفهان را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، فدایی، مسئول بیماری‌های واگیردار مراکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه سالک ۸۰ نقطه از جمعیت بالای ۵۰۰ نفر استان اصفهان را تهدید می‌کند، گفت: برنامه‌ریزی برای پیگیری از ابتلای شهروندان به این بیماری در دستور کار قرار گرفته است، اجرای این برنامه‌ها در برخی سال‌ها نتیجه مطلوب و در برخی از موارد نتیجه نامطلوب می‌دهد از جمله اینکه در سال گذشته نتایج مطلوبی از اقدامات پیشگیرانه در این خصوص به دست نیاوردیم.

وی با بیان اینکه بر اساس برآورد‌های سال گذشته در سال جاری جونده کشی را در دستور کار داریم، افزود: این اقدام از اسفندماه سال گذشته آغاز شد، برای امسال هم چهار مرحله جونده کشی پیش بینی کردیم که مرحله اول از ۳۱ فروردین شروع شده و اجرای سه مرحله دیگر هم در طول بهار و تابستان انجام می‌شود.

مسئول بیماری‌های واگیردار مراکز بهداشت استان اصفهان گفت: علاوه بر این موارد برنامه‌های سم پاشی و محوپاشی نیز در نظر گرفته شده است که برای مبارزه با پشه‌ای که گزش آن باعث ایجاد بیماری سالک می‌شود در نقاطی حساب شده این عملیات سم‌پاشی و محوپاشی انجام می‌گیرد، اما باید توجه کرد که علاوه برسازمان بهداشت، برنامه‌های کنترل از سوی شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشدار‌ها و ادارات منابع طبیعی هم انجام گیرد.

فدایی با بیان اینکه آموزش به مردم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک از برنامه‌های اصلی است، افزود: برای اجرای این رکن اصلی برنامه‌های آموزشی متعددی برای مردم در مناطق سالک خیز با کمک شورا‌های شهر این مناطق در دستور کار داریم.
 
 

مهار فاضلاب، گامی مهم در روند کنترل سالک

وی یادآور شد: در روند برنامه‌ها هم اکنون اعلام کردیم باید جریان‌های رو باز فاضلاب مهار شوند و در بین مناطق مسکونی نباید فاضلاب شکل رو باز جاری باشد به دلیل اینکه شکل روباز فاضلاب‌ها باعث وفور موش و پشه در این مناطق می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: همچنین همکاران سازمان منابع طبیعی هم قول همکاری برای مبازره با موش‌های فاضلاب‌ها را در جهت تسریع روند برنامه‌های کنترل بیماری سالک در مناطق سالک خیز به سازمان بهداشت اصفهان دادند.

فدایی با اشاره به عوامل خطر بروز این بیماری اظهار کرد: علاوه بر فاضلاب‌ها از دیگر عوامل خطر بروز این بیماری رها کردن زباله و نخاله به شکل غیر اصولی در مناطق مسکونی است و متاسفانه مردم در بعضی از نقاط زباله را بدون پوشاندن روی آن در کنار ساختمان‌ها و مناطق مسکونی رها می‌کنند.

وی اضافه کرد: نخاله‌های ساختمانی رها شده در اطراف منازل مسکونی و مکان‌هایی که در حال ساخت و ساز هستند از محیط یک شهر به سمت بیابان‌هایی که پر از موش هستند بی‌رویه انجام می‌شود، این موارد تشدید کننده بیماری سالک است و در بیشتر موارد باید سازمان بهداشت پاسخگوی این موارد برای کنترل سالک و نتیجه بهینه باشد.

مسئول بیماری‌های واگیردار مراکز بهداشت استان اصفهان گفت: متاسفانه از دیگر سازمان که به نحوی در این موضوع سهیم هستند برای مدیریت زباله و نخاله و جریان‌های فاضلاب و پساب‌ها درخواست ارائه عملکرد انجام نمی‌شود. اقدامات دیگر سازمان‌ها در پیشرفت برنامه حائز اهمیت است و اگر این سازمان‌ها تحرک‌های لازم را برای مبارزه با سالک انجام ندهند اقدامات سازمان بهداشت هم بی فایده خواهد بود.

آموزش مردم و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به سالک


فدایی در توصیه به مردمی که در مناطق سالک خیز در معرض خطر این بیماری هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گزش پشه در مناطق سالک خیز از اردیبهشت ماه شروع شده و تا اواخر مهر ماه ادامه پیدا می‌کند، باید مردم این مناطق در این ایام از غروب آفتاب تا طلوع صبح بعد که گزش پشه‌ها انجام می‌شود حتماً مردم در این مناطق بایستی پنجره‌های خانه‌ها را با توری‌های ریز بپوشانند و موقع خروج از خانه نیز بچه‌ها باید لباس‌های آستین بلند بپوشند و از کرم‌های دافع حشرات روی مناطق باز بدن استفاده کنند تا پشه را دور کند.

وی تصریح کرد: مردم این مناطق اگر شب در فضای باز می‌خوابند حتماً از پشه بند استفاده کنند تا با رعایت این موارد بتوانند بدن خود را از گزش پشه‌ها و ابتلا به بیماری سالک مصون نگه دارند تا از پیشرفت این بیماری در مناطق سالک خیز نیز پیشگیری صورت گیرد.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: مناطق شرقی اصفهان شهرستان‌های اردستان، نطنز، برخوار و شاهین شهر از مناطق سالک خیز هستند. همچنین در محدوده دانشگاه علوم پزشکی کاشان شهرستان‌های کاشان و آران و بید گل هم با این مشکل رو به رو هستند.

وی تاکید کرد: در کل استان اصفهان در زمینه بیماری سالک استان پرخطری است، به جز مناطق کوهستانی و سرد سیر بقیه مناطق در معرض تهدید بیماری سالک هستند و برای پیشگیری از بروز این بیماری باید همکاری همه چانبه سازمان‌ها با مرکز بهداشت استان و مداخله‌ها برای کاهش این بیماری انجام شود.

انتهای پیام/ی
برچسب ها: وزارت بهداشت ، سالک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.