معاون محیط زیست فارس:

پیگیری رها سازی حقابه بختگان

معاون فنی اداره حفاظت محیط زیست فارس گفت:حقابه بختگان موضوعی حیاتی برای احیای این تالاب است که تا رسیدن به نتیجه مطلوب رهاسازی این حقابه پیگیری می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدنبی مرادی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های مطلوب در بالادست تالاب بختگان موضوع رهاسازی حقابه بختگان امسال دنبال می‌شود و انتظار می‌رود امسال بختگان از حقابه قانونی خود بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه هنوز رقمی برای رها سازی حقابه بختگان نهایی و اعلام نشده، افزود: محیط زیست دراین رابطه مکاتباتی با شرکت آب منطقه‌ای استان فارس انجام داده که براساس قانون مصوب حقابه تالاب‌ها باید بعد از تامین آب شرب در اولویت دوم باشد وآب کشاورزی در اولویت سوم قرار گیرد در حالی که در این رابطه  ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی رها سازی شده و هنوز حقابه‌ای برای احیای بختگان از سد درودزن رها نشده است.

مرادی ادامه داد: در زمینه رهاسازی حقابه بختگان در جلسات آینده ستاد احیای تالاب‌های فارس تصمیم گیری نهایی می‌شود، و محیط زیست اصرار دارد تا در صورت موافقت با رهاسازی آب این حقابه در محل ورودی دریاچه بختگان تحویل داده شود تا در مسیر سد درودزن تا دریاچه برای مصارف کشاورزی از حقابه برداشت نشود.

حجت‌الاسلام مصطفی خاوری امام جمعه شهرستان استهبان نیز بر لزوم رها سازی حقابه بختگان تاکید و تصریح کرد: نباید اجازه داد مانند پارسال فاجعه کشتار جمعی فلامینگو‌ها در این دریاچه به عنوان دومین دریاچه بزرگ ایران اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: دریاچه بختگان بعد از ارومیه دومین دریاچه بزرگ کشور است، و دریاچه ارومیه متولی زیاد دارد از رئیس جمهوری تا رئیس سازمان محیط زیست، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان کشوری خودشان را موظف و متولی برای احیای این دریاچه می‌دانند که این نیز به‌ جا و به حق است، اما نباید از بختگان  غافل شد.

امام جمعه استهبان اظهار کرد: سال‌های گذشته این دریاچه به طور کامل خشک شد و به خاطر خشکسالی‌های طولانی و ساخت سد در بالادست وضعیت مناسبی نداشت و پارسال فاجعه‌ای به وجود آمد که در پی آن تعداد زیادی فلامینگو که مهاجر بوده و از کشور‌های دیگر آمده و در بختگان تخمگذاری و زاد و ولد کرده بودند بخاطر خشک شدن آب دریاچه تلف شدند.

خاوری تاکید کرد: علاوه بر اتلاف فلامینگو‌ها به عنوان یک فاجعه محیط زیستی مشکلاتی نیز برای مردم منطقه اطراف دریاچه پیش آمده و به اعتقاد متخصصان اهل فن برخی بیماری‌های موجود در منطقه نیز ناشی از خشکی این دریاچه تاثیر منفی بر روی محصولات کشاورزی از جمله باغ‌ها و انجیرستان‌ها داشته است.

وی با بیان اینکه با توجه به بارش باران وضعیت آبگیری امسال تالاب بختگان نسبت به پارسال بهتر است، بیان کرد: مسئولان امر باید دقت کنند اگر حقابه این دریاچه مدنظر قرار نگیرد و تمام هم و غم آنان، سد‌های بالادست باشد، دوباره همان وضعیت درد ناک قبل اتفاق می‌افتد.

دریاچه بختگان از دریاچه‌های شرق استان فارس است که بیش از ۱۰ سال بر اثر تداوم خشکسالی خشک مانده و امسال با بارش‌های بهاری حدود ۳۰ درصد آب دارد.

گفتنی است، این دریاچه در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند، فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز که همگی در حفظ بوم ساختار و محیط زیست نقش بسیار ارزنده‌ای دارند در بستر این دریاچه زمستان گذرانی می‌کنند.

منیع: ایرنا

انتهای پیام/ت

رهاسازی حقابه بختگان تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار