فروکش شدن سیل در ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان از فروکش شدن سیل در ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کیخسرو چنگلوایی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به مشارکت مردم و بهره برداران محلی در عملیات ضربتی خارج سازی آب از اراضی کشاورزی گفت: طی این عملیات، ۳۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیل زده در مناطق غربی، مرکزی و شمالی خوزستان با فروکش کردن سیلاب از آب خارج شدند.

وی اظهار داشت: عملیات رفع آبگرفتگی ۱۴ هزار هکتار زمین کشاورزی دیگر در خوزستان نیز در حال انجام است و تا ۲ روز آینده از آبگرفتگی ناشی از سیلاب آزاد می‌شوند.

چنگلوائی با اشاره به آغاز ۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی که دچار آبگرفتگی ناشی از سیلاب شده اند نیز از فردا، دوشنبه ۹ اردیبهشت در مناطق سیل زده خوزستان اشاره و تصریح کرد: این زمین‌ها باید هرچه زودتر برای کشت تابستانه و سپس پاییزه آماده شوند.

این مقام مسئول اذعان داشت: زمین‌های کشاورزی خسارت دیده که آب از آنان خارج شده به سرعت عملیات بازسازی زهکش ها، لایروبی انهار و همسطح سازی زمین‌ها با کمک بهره برداران محلی و نیرو‌های ستادی سازمان جهادکشاورزی انجام می‌شود تا زمان کشت تابستانه محصولات کشاورزی از دست نرود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه در جریان سیلاب اخیر حدود ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شامل گندم، جو، چغندر قند و محصولات صیفی و جالیزی که در کناره‌های رودخانه‌های کرخه، دز و کارون بودند دچار آبگرفتگی شدند اظهار کرد: برداشت محصول از برخی زمین‌های کشاورزی که دچار آبگرفتگی شده اند تا حد ناچیزی امکان پذیر است، ولی برداشت محصول از بیشتر زمین‌های سیل زده استان امکان پذیر و اقتصادی نیست.

کیخسرو چنگلوایی بیان داشت: از مجموع زمین‌های کشاورزی خوزستان که دچار سیلاب شدند حدود ۶۵ هزار هکتار آن زیر پوشش بیمه بوده که در ۲ هفته اخیر کشاورزان استان حدود ۴۲۰ میلیارد ریال غرامت از صندوق بیمه محصولات کشاورزی دریافت کرده اند.

خسارت ۸۲ هزار میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی

وی درخصوص میزان خسارت سیلاب به اراضی کشاورزی گفت: در جریان سیلاب اخیر ۸۲ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی خوزستان خسارت وارد شده که از این میزان ۳۸ هزار هکتار آن مربوط به واحد‌های نیشکری این استان است.

چنگلوایی با بیان اینکه دولت خسارات وارده به کشاورزان و واحد‌های نیشکری خوزستان را پرداخت می‌کند تصریح کرد: بخشی از پرداخت غرامت به کشاورزان به صورت بدون عوض و بخش دیگری نیز به صورت تسهیلات ارزان قیمت بانکی جبران می‌شود.

انتهای پیام/گ

آب از سر اراضی کشاورزی گذشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.