دولت اقدامات خوبی دراحیای دریاچه ارومیه داشته است

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت:از سال ۱۳۹۳ دولت اهتمام جدی را برای احیای دریاچه ارومیه برداشته، مصوباتی را گذرانده و انواع اقسام روش‌ها را بررسی کرده تا بتواند این سیاست را محقق کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، رحمتی معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت:۲۵ برنامه از سال ۱۳۹۳ برای این موضوع مد نظر بوده که بخشی از این‌ها در حوزه سازه‌ای از جمله انتقال آب رودخانه‌ها و سد‌ها و رهاسازی و رسوب برداری و لایروبی آب رودخانه‌ها برای رسیدن به این دریاچه بوده است.

وی گفت:بحث‌های دیگر احداث تونل و تغییر مسیر برخی از حوزه‌های آبریز به مقصد دریاچه ارومیه از طریق رودخانه زاب بوده است که سهم اصلی را قرار بوده در این حوزه داشته باشد.

رحمتی گفت: علاوه بر این بحث‌های غیر سازه‌ای هم مد نظر بوده است که در حوزه‌های اجتماعی و تغییر و تحولی که ایجاد کرده در بحث کشاورزی مانند تغییر الگوی کشت و صرفه جویی در مصرف آب و حتی حذف چاه‌های غیرمجازی که در این حوزه بوده توانسته دولت انجام بده تا طبق چشم انداز ۱۴۰۴ که برای احیای این دریاچه در نظر گرفته شده بتونه این اقدام را محقق کند.

وی گفت:از مجموع اعتباراتی که قبلا برای دریاچه ارومیه مصوب شده متاسفانه کمتر از ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است و طبیعتا یکسری از کارهامون ناقص مانده است.

رحمتی افزود:سال ۹۷ ما حدود ۱۴۳ میلیارد تومان سهم استانمون بوده غیر از سهم آذربایجان غربی و کردستان که در حوزه‌های سازه‌ای وغیره مد نظر بوده و حدودیک میلیارد تومان هم در بحث اجتماعی دریاچه‌ها مد نظر بوده است.

وی گفت:ازآنجایی که برخی از طرح‌های ما هم ناقص مانده است از جمله انتقال آب تصفیه خانه تبریز به دریاچه که قرار بوده ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب منتقل بشه که به دلیل کاهش اعتبارات مربوطه اش کامل نشده و طبیعتا آب هم منتقل نشده است.

رحمتی گفت:کار‌های زیادی در حوزه تغییر الگو کشت انجام شده است که از جمله آن‌ها حذف یکسری محصولات آب بر مانند چغندر قند و ... بوده است و بجای آن اقدام به کاشت زعفران وکلزا شده است تا از این طریق نیز در مصرف آب صرفه جویی شود.

 

انتهای پیام/ش

اقدامات اساسی دولت در احیای دریاچه ارومیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار