بهترین راهکار‌های خانگی برای رفع سوختگی پوست با اتوی مو

سوختگی پوست صورت و دست‌ها در اثر استفاده از اتوی مو این روز‌ها بسیارشایع شده است، اما با راهکار‌هایی می‌توان از بروز سوختگی جلوگیری یا محل آسیب را مداوا کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، اتوی مو یک وسیله محبوب و پرطرفدار بین بانوان است که از آن برای فرم و حالت دادن به مو‌های خود استفاده می‌کنند. پزشکان متخصص پوست و مو استفاده از این وسیله را برای سلامت مو‌ها خطرناک می‌دانند، زیرا سبب خشکی و آسیب دیدن تار‌های مو می‌شود، افزون بر آسیب زدن به موها، بی احتیاطی درزمان استفاده از این وسیله می‌تواند سبب سوختگی دست، پوست صورت و حتی تماس با چشم وگوش‌ها و ایجاد آسیب جدی به آن‌ها شود.
 

سوختگی بر اثر استفاده از اتوی مو می‌تواند بسیار جدی باشد و فرد درصورت ایجاد منطقه وسیعی از سوختگی بر روی پوست خود حتماً باید به متخصص مراجعه کند.
 
سوختگی با اتوی مو این روز‌ها به دلیل بی احتیاطی افراد و عجله آن‌ها برای رسیدگی به کار‌های دیگر بسیارمتداول شده است. حتی لمس اتوی موی خاموش که هنوز گرم است نیز می‌تواند سبب سوختگی شدید پوست دست‌ شود، این وسیله خطرناک باید دور از دسترس کودکان قرار بگیرد زیرا می‌تواند سبب آسیب جدی در آن‌ها شود.
 
در زمان کار با این وسیله توجه کافی به درجه حرارت آن داشته باشید. سوختگی‌ها به سه درجه تقسیم می‌شوند. سوختگی درجه اول که شایع‌ترین و کم خطرترین نوع سوختگی است و سبب قرمز شدن محل موضع، تورم و درد می‌شود. اگر این سوختگی برروی پوست صورت شما روی داد حتماً به پزشک مراجعه کنید.
 

سوختگی درجه دوم می‌تواند سبب ایجاد لکه قرمز یا سفید برروی پوست صورت، تورم، تاول پوستی و درد شدید است. سوختگی‌های درجه سوم بسیار جدی هستند و سبب آسیب رسیدن به لایه‌های زیرین پوست می‌شوند. اگر دچار سوختگی درجه سه شده‌‍‌اید سریعاً به مراکز امدادی مراجعه کنید، زیرا احتمال عفونت وجود دارد.
 
پس از ایجاد سوختگی اتفاقی با استفاده از اتوی مو بلافاصله دستگاه را درمکانی ایمن قراردهید وبا استفاده از یک پارچه خنک موضع را شست و شو دهید. آب مورد استفاده باید خنک باشد، می‌توانید قطعه‌های یخ را درون گاز استریل قرارداده و برروی موضع بگذارید.
 
استفاده از مواد شیمیایی و محلول هایی، چون صابون، پراکسید هیدروژن، ید والکل برروی موضع فقط سبب تاخیر در درمان و ایجاد زخم‌های پوستی شدید‌تر می‌شود.
 
درصورتی که میزان سوختگی شدید و عمیق نیست می‌توانید با استفاده از درمان‌های خانگی سوختگی را کنترل کنید، اما اگر میزان آن شدید بود یا به تدریج وسعت منطقه آسیب دیده افزایش پیدا کرد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

ژل گیاه آلوئه ورا بهترین راهکار خانگی برای  درمان سوختگی

از جمله اثربخش‌ترین راهکار‌های خانگی برای رفع سوختگی استفاده از ژل گیاه آلوئه وراست. برای ترمیم زخم لایه‌ای نازک از ژل گیاه را برروی موضع قرار دهید. کارشناسان توصیه می‌کنند افراد برای ترمیم سوختگی از موادی، چون کره، انواع روغن، کورتیزون، کره و یا سفیده تخم مرغ استفاده نکنند زیرا سبب آسیب شدید موضع دچار سوختگی می‌شود.
 
بر روی موضع دچارسوختگی گاز استریل قرار دهید و از لمس آن خودداری کنید، زیرا میکروب و آلودگی‌های پوستی دست شما می‌توانند وارد موضع پوستی شوند، از فشار یا ماساژ موضع خودداری کنید، زیرا سبب از بین رفتن بافت عضلانی و ایجاد زخم ماندگار می‌شود.
 

در صورت احساس درد می‌توانید از مسکن استفاده کنید، اما در صورت ادامه یافتن آن به پزشک مراجعه کنید و از مصرف بیش از اندازه مسکن‌ها خودداری کنید.
 
در صورتی که موضع دچار سوختگی در اطراف چشم و گوش‌هاست به پزشک مراجعه کنید. هر نوع سوختگی در صورتی که پس از مدتی با علامت‌هایی، چون تب و لرز، تورم و التهاب غدد لنفاوی و ایجاد بثورات جلدی قرمز همراه شود نشان دهنده عفونت است و باید فرد تحت درمان قرار گیرد.
 
در زمانی که بخشی از بدن دچار سوختگی شده است باید توجه کافی به تغذیه خود داشته باشید، مصرف مواد خوراکی سالم و نوشیدن میزان کافی آب سبب آب رسانی به پوست و ترمیم زودتر بافت آسیب دیده، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ورود عامل‌های بیماری زا به بدن می‌شود.
 
وقتی پوست دچار سوختگی می‌شود قرار گرفتن در معرض تماس با نورخورشید می‌تواند سبب تیره شدن رنگ پوست و ماندگاری جای زخم شود، در این زمان هنگام خروج از منزل از کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید و موضع را بپوشانید تا کمتر در معرض تماس با اشعه خورشید باشد.
 
از دستکاری و کندن پوسته‌های اضافی کنار محل سوختگی خودداری کنید زیرا سبب عفونی شدن زخم می‌شود و در نهایت کارشناسان توصیه می‌کنند بانوان از آرایش کردن و پوشاندن محل زخم با محصول‌های آرایشی خودداری کنند، زیرا مواد شیمیایی موجود در این محصول‌ها می‌تواند سبب تحریک محل دچار سوختگی و بروز التهاب و عفونت در آن شود.
 
منبع:Wikihow
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۹:۳۶ ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
من دیروز داشتم چتری موهامو بابلیس می‌کشیدم که فر بشه حواسم پرت شد خورد به پیشونیم خیلی نگرانم که جاش می‌ره یا نه چون قبلاً ساق پام سوخت هنوز بعد چند سال جاش مونده
بنظرتون میره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۸ تير ۱۴۰۱
سلام ببخشید من پیشونیم با اتو سوخته جاش میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
دستم سوخته
Iran (Islamic Republic of)
ارغوان
۰۰:۱۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
سلام من داشتم لباس اتو میکردن پام سوخت یه زره ولس خیلی میسوزه و درد داره چکار کنم زود خ. ب شه
Iran (Islamic Republic of)
یکتا
۲۰:۱۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ببخشید میخواستم بپرسم جای سوختگیتون رفت یا هنوز هست؟ممنون میشم بگید
Iran (Islamic Republic of)
پگاه
۰۴:۴۴ ۰۵ تير ۱۳۹۹
من کف سرم یعنی پوست کلم با حرارت اتو‌ مو سوخت چیکار باید کرد
آخرین اخبار