با سوختگی ناشی از مواد شیمیایی چه کنیم؟/ پمادهای مفید برای سوختگی را بشناسید

یک متخصص پوست گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که بعد از سوختگی با مواد اسیدی یا قلیایی باید انجام شود تماس طولانی مدت محل سوختگی با آب است.

امیر‌هوشنگ احسانی متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره بروز سوختگی و آسیب‌هایی که به دنبال آن ایجاد می‌شود، اظهار کرد: به طور کلی سوختگی‌ها را به ۲ دسته حرارتی و شیمیایی تقسیم بندی می‌کنند، سوختگی‌های حرارتی بر اثر برخورد حرارت آتش و مواد اشتعال‌زا ایجاد می‌شود، سوختگی‌های شیمیایی اغلب بر اثر برخورد پوست با مواد اسیدی یا قلیایی به وجود می‌آید.
 

بیشتر بخوانیددرمان سریع سوختگی با موادی باورنکردنی


وی با تاکید بر اهمیت شست و شو بعد از بروز سوختگی‌های شیمیایی، گفت: بعد از بروز سوختگی‌های شیمیایی اولین اقدام باید تماس طولانی مدت محل سوختگی با آب باشد، دمای آب تاثیر چندانی بر عملکرد آن ندارد پس نیازی نیست به دنبال تهیه آب سرد برای کمک به فردی که دچار سوختگی شده است باشیم، اما به طور کلی توصیه می‌کنیم از آب ولرم برای این کار استفاده کنید.
محبی/ با سوختگی ناشی از مواد شیمیایی چه کنیم؟ / با استفاده از کمپرس یخ التهابات ناشی از سوختگی را کاهش دهیم
احسانی با اشاره به اینکه شست و شو با آب در سوختگی با مواد اسیدی و مواد قلیایی باید صورت بگیرد، بیان کرد: سوختگی‌های حرارتی نیازی به قرار گرفتن در معرض آب ندارند و حتی شاید بهتر باشد که در تماس با آب قرار نگیرند، اگر سوختگی سطحی باشد استفاده از کمپرس یخ در اطراف ناحیه سوختگی می‌تواند کمک کننده باشد و التهاب ناشی از سوختگی را کاهش می‌دهد.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: سوختگی با درجات ۱ تا ۴ و با توجه به عمق آن تعیین می‌شود، در سوختگی‌های درجه ۴ ضخامت بخش آسیب دیده بسیار زیاد است و سوختگی به اعماق بیشتری از پوست نفوذ می‌کند و به همین صورت سوختگی درجه ۱ سطحی‌تر است و آسیب کمتری به بیمار می‌رساند.
 
محبی/ با سوختگی ناشی از مواد شیمیایی چه کنیم؟ / با استفاده از کمپرس یخ التهابات ناشی از سوختگی را کاهش دهیم

اقدام‌های اولیه برای درمان بیماران دچار سوختگی

وی تشریح کرد: قدم اول برای درمان بیماران آسیب دیده بر اثر سوختگی تعیین وسعت و درجه آن است، پماد‌هایی که برای درمان سوختگی از آن‌ها استفاده می‌کنند گاهی پماد‌های آنتی بیوتیک هستند که علاوه بر رفع علائم آزار دهنده مثل خارش، سوزش و درد ناشی از سوختگی، از بروز عفونت هم جلوگیری می‌کند.
 

بیشتر بخوانید: تشخیص نوع سوختگی و راه‌های درمان آن/ ممنوعیت استفاده از خمیردندان و سیب زمینی روی سوختگی

احسانی افزود: گروه دیگری از پماد‌های که برای کمک به بیماران سوختگی استفاده می‌شود، پماد‌های ترمیم کننده هستند و بعد از آن با توجه به شرایط بیمار برای از بین بردن اختلالاتی مثل قرمزی شدید، ایجاد گوشت اضافی و مواردی مانند این از کرم‌ها و دارو‌های مخصوص استفاده می‌شود.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۴ مهر ۱۴۰۱
سلام اقای دکتر ناخونام با اکسیدان و رنگ سوخته و قرمز شده و خیلی درد میکنه چیکارکنم؟ امکان دارع ناخونام بیوفته؟
Turkey
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
سلام اقای دکتر ابروی من با رنگ و اکسیدان ۱۲درصد گذاشتم سوخته الان مدت سه ماه میشه حتی کرتن ه هم استفاده کردم جنتیمایسن هم زدم هی تاولها مجددا التهاب پیدا کرده و سوزش و خارش داره میشه راهنمایی کنید چ کار کنم
Iran (Islamic Republic of)
میثم......
۱۵:۵۰ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام.پای پسرم با پودر شاین که برای تمیز کردن ظروف فلزی استفاده میشه سوخته لطفا راهنمای کنید که چه کاری انجام بدم چه پمادی استفاده کنم
Iran (Islamic Republic of)
ملیحه
۲۰:۴۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
خواهش میکنم کمکم کنین دستم با اسید لوله باز کن ممتاز خیلی قوی ریخته وسوخته همسرم سریع با اب سرد شسته ولی سطح دستم گوشت زده دیده میشه داخل دستم چه پمادی بزنم ک لکه هاش از بین بره نمیخام جاش بمونه لطفا کمکم کنین
Iran (Islamic Republic of)
آرامش
۱۱:۴۶ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
سلام دکتر ... من به خاطر وسواس مجبور شدم به سری وسایل رو با وایتکس تمیز کنم و بشورم متاسفانه یک ساعتی طول کشید حالا دستام کاملا قرمز و دو تا از انگشتامم زخم شدن و درد دارم باید چیکار کنم از چه دارویی استفاده کنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۰
دستم با اسید سوخته قرمزیش نمیره چیکا کنم؟
Germany
احمدی
۱۹:۴۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
سلام بدنم با کود شیمیایی سوخته چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۳:۵۳ ۱۶ دی ۱۳۹۹
سلام. پوست دستم با اسید نین هیدرین بنفش رنگ شده.
فکر کنم صدمه‌ای ندیده ولی چیکار کنم رنگش پاک بشه؟
با استن یا آب و صابون پاک نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۴:۰۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
پسرم با اسید سوخته پاش الان 14روز بیشتره ولی بهتر نشد پماد فلامکسین و تترا زدم جواب نداد بنظرتون چیکار کتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
بهتر است محل سوختگی به مدت طولانی در یک مخزن آب تمیز حرکت داده شود و سپس بر روی آن سفیده تخم مرغ بمالید و بعد از آن به پزشک مراجعه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
سپاس