بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت هفته معلم/ ضرورت تکریم و توجه ویژه به معلم

در بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت هفته معلم به ضرورت تکریم و توجه ویژه به معلم تاکید شده است.

بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت هفته معلم/ ضرورت تکریم و توجه ویژه به معلم/ تاثیر گذارترین ظرفیت در گام دومبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته معلم هر ساله فرصتی برای تعمق و تفکر درباره‌ آموزش و پرورش و نقش و جایگاه آن در پیشرفت و تعالی همه جانبه ایران اسلامی، یادآوری مقام و مرتبت و نیز خدمات بی‌بدیل معلمان و گفتگو در باید‌ها و نباید‌ها و مسئولیت‌های متقابل جامعه و نظام تعلیم و تربیت کشور، یادآوری و بازشناسی وظایف و مسئولیت‌های تصمیم گیران و متصدیان امور در قبال آمورش و پرورش به معنی عام و جامعه معلمین به معنی خاص و نیز ابراز ارادت و قدرشناسی آحاد مردم نسبت به جامعه فاخر فرهنگیان است.

در این میان ابراز محبت و لطف بی شائبه مقام معظم رهبری به جامعه معلمین و رهنمود‌های از موضع حکمت و فرزانگی معظم له که انرژی خادمین این حوزه را برای تداوم نورافشانی علی رغم کاستی‌ها ۲ چندان می‌کند از جایگاهی ویژه‌ برخوردار است و آحاد معلمین و علاقمندان تعلیم و تربیت محتوای فرمایشات سالانه ایشان به این مناسبت را با دقت و حساسیت تعقیب می‌کند.

کانون تربیت اسلامی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت معلم انقلاب استاد مطهری و تبریک و تجدید ارادت قلبی به معلمان هوشمند و متعهد کشور به بهانه این مناسبت نکاتی را به عرض می‌رساند:

الف – قرآن کریم سعادت دنیا و آخرت و حیاط طیبه نوع انسان را در تعلیم حکمت و تزکیه او می‌داند و این مهم را سر لوحه ماموریت حبیب خود پیامبر خاتم (ص) قرار می‌دهد و هلاکت امم پیشین را با دوری و غفلت آن‌ها از حکمت و فطرت پاک تعلیل می‌کند، عقلای عالم نیز بین طلوع و افول تمدن‌ها و شیوه تعلیم و تربیت به رابطه مستقیم گرایش دارند از این روی ملت‌های طالب ایفای نقش شایسته در تمدن بشری آموزش پرورش را قدر دانسته و عظیم می‌شمارند و برعکس به خواب رفتگان با تساهل از کنار آن می‌گذرند، ملت قهرمان ایران به فضل الهی با بهره گیری از فراز فرود‌های تاریخی، با دم مسیحایی معمار کبیر انقلاب اسلامی به پا خاسته و مصمم به بازیابی جایگاه شایسته خود در جغرافیای تمدن جهانی است، گام اول را با همه‌ی کاستی‌های اجتناب پذیر و ناپذیر با قدرت پیموده و آماده خیز دوم به سوی تمدن ایرانی اسلامی است، بدون تردید دهه‌های پیش رو دهه‌های ظهور و سقوط و جابجایی تمدن‌ها است، از یک سو بنای مدنیت غربی ترک برداشته و نشانه‌های افول آن نمایان است. در دیگر سو تمدن ایرانی اسلامی پر توان و قبراق درحال سر بر آوردن است و بی هیچ گفتگو تعلیم و تربیت به عنوان تاثیرگذارترین زیر نظام اجتماعی و ظرفِ شدن جوانان مخاطب مقام معظم رهبری برای برداشتن پر قدرت گام دوم بیش از پیش خودنمایی میکند و بر ژرف اندیشان در جایگاه‌های مختلف است که نظام تربیتی کشور را برای ایفای نقش بایسته یاری نمایند.

ب – نظام تعلیم و تربیت و مدارس اعم از ابتدایی، متوسطه و عالی در کلیت خود علی رغم کاستی‌های درون و برون سازمانی در گام اول کارنامه قابل قبولی از خود عرضه نموده است، پیشرفت شگرف در حوزه‌های مختلف دانش و فن آوری، گسترش توام با عدالت نسبی آموزش در جنسیت و جفرافیای کشور و موارد فراوان دیگر نمونه‌هایی از این کارنامه و بیانگر ظرفیت عظیم این حوزه است. ظرفیتی که در صورت توجه عالمانه و حکیمانه می‌تواند صد چندان خود نمایی نماید، یکی از نمایه‌های این توجه همبستگی ذاتی اجزای نظام تعلیم و تربیت است، تفکیک مدارس به ابتدایی، متوسطه و عالی تقسیم شکلی است و جواز انفصال آن‌ها از یکدیگر نمی‌باشد، تجربه نشان داده است که انفصال آن‌ها از یکدیگر یکی از موانع اساسی به فرجام نرسیدن رویکرد‌های اصلاحی است، امروزه همه‌ کارشناسان آموزش و پرورش بر این نکته که نظام سنجش و پذیرش دانشجو بر اریکه اربابی نظام آموزش و پرورش تکیه زده و به عنوان سدی در مقابل سند تحول بنیادین گردن فرازی می‌کند، اتفاق نظر دارند، با این وجود علی رغم قوانین مصرح و مکرر مجلس به دلایل عدیده و عموما سطحی و غیر کارشناسی آماده نیست از جایگاه خود پایین آمده وحداقل آموزش و پرورش را برای پیمودن این مسیر سترگ به حال خود گذارد، از این روی کانون تربیت اسلامی بر این باور است که به هر نحو ممکن باید این چند پارگی پایان پذیرفته و استراتژی واحدی براین مجموعه حاکم گردد، به حسب ظاهر بر شورای عالی انقلاب فرهنگی است که این جزایر را بهم متصل و از گسست آن‌ها جلوگیری نماید که وقایع اتفاقیه چنین نمی‌نماید، لذا بدون تعارف و مجامله می‌بایست این گونه نقایص در آغاز گام دوم مرتفع گردند.

ج – از همه‌ی مسئولین و مراجع تاثیر گذار انتظار می‌رود که شان آموزش پرورش را در عمل و رفتار پاس داشته و از آن جز خودش را تمنا ننمایند و به او جز به چشم تعلیم و تربیت ننگرند و آموزش پرورش، این مرکزِ شدنِ آینده سازان کشور را فدای منافع زودگذر سیاسی و حزبی نکنند، آموزش و پرورش سرمایه ملی و مولد سرمایه بین نسلی و فی نفسه شایسته تکریم و سرمایه گذاری است، در این بین معلم به عنوان قلب تپنده تعلیم و تربیت شایسته تکریم و توجه ویژه است، بر مسئولین است که به این مهم همت گمارده و با تقویت هر چه بیشتر نظام تامین، تربیت و به روز نگهداشت این سرمایه حیاتی آموزش و پرورش به وظایف خود در قبال این سرمایه ملی عمل نمایند و بدانند که با سهل انگاری در این مهم، دانسته یا ندانسته کشور را به سوی خسران جبران ناپذیر به پیش می‌رانند.
د – کانون تربیت اسلامی ضمن درک مشکلات و سختی‌های پیش روی مسئولین آموزش و پرورش و ابراز احترام و قدرشناسی از آنان انتظار دارد که نسبت به حل و پیگیری مسائل زیر بنایی بیش از پیش همت گمارند، وقت و انرژی خود را مصروف موضوعات کم اهمیت و پیش پا افتاده نفرمایند، به روابط علی مقولات مختلف توجه و در حد توان با علت‌های اصلی مشکلات دست پنچه نرم کنند و بدانند که با موضوعاتی مانند مبارزه تبلیغاتی با موسسات کنکور و امثالهم درد‌های عمقی آموزش و پرورش التیام پیدا نمی‌کند، چرا که این موسسات اولا زاییده نظام معیوب سنجش و ثانیا معین و همکار آن هستند، که با حذف آن به خودی خود از بین رفته و برای کمک به نظام درست جای آرایش درست پیدا می‌کنند، نگران کننده‌تر این که این گونه جابجایی‌ها بین علت و معلول به تامین امنیت علل اصلی میانجامد، امری که تا حدودی در حال اتفاق افتادن است.

انتظار دیگر از دست اندرکاران آموزش و پرورش این است که اگر می‌توانند کاری در خور بکنند که مرحبا و اگر نمی‌توانند حداقل سازوکار‌های انحرافی مانند آنچه که در تامین نیروی انسانی اتفاق افتاده و می‌افتد را تئوریزه نکنند و نیز با پرهیز از انتصاب هر رفتار و برنامه خلق الساعه به سند تحول راه را بر تنزیل و تحریف و تحمیل محتوایی سند تحول سد کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار