آغاز رزمایش پرتوی شهدای خلیج فارس در بوشهر

رزمایش پرتوی شهدای خلیج فارس با دستور استاندار بوشهر که فرماندهی قرارگاه پرتوی استان بوشهر را بر عهده دارد، و با حضور مردم و دستگاه‌های اجرایی استان در اطراف نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد.

آغاز رزمایش پرتوی شهدای خلیج فارس در بوشهربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، این رزمایش با نظارت ستاد مدیریت بحران استان و سازمان پدافند غیرعامل و با حضور دستگاه‌های انتظامی، امدادی، درمانی و خدماتی در محدوده پیرامون نیروگاه اتمی بوشهر و روستا‌های اطراف با حضور مردم برگزار می‌شود.

این رزمایش زیر نظر سازمان انرژی اتمی ایران و مورد تائید آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

آمادگی کارکنان نیروگاه اتمی بوشهر در رویارویی با بحران احتمالی، حفاظت و مراقبت مردم و آموزش‌های لازم در برابر حوادث و آسیب‌های احتمالی ناشی از تشعشعات پرتوی و آموزش دستگاه‌های اجرایی و آمادگی و هماهنگی لازم در مواقع بحران احتمالی است.

در این رزمایش بخشی از روستا‌های هلیله و بندرگاه که در نزدیکی نیروگاه اتمی هستند تخلیه و به شهر عالیشهر منتقل خواهند شد.

سردار علی اصغر زارعی جانشین رئیس سازمان پدافند غیرعامل پیش از این گفته بود، آژانس بین المللی انرژی اتمی از کشور‌های صاحب نیروگاه اتمی خواسته که چنین رزمایش‌هایی را برگزار کنند.

وی بر ایمنی نیروگاه بوشهر نیز تاکید کرده و گفته بود، این نیروگاه زیر نظر آژانس ساخته شده و فعالیت آن بار‌ها به تائید آژانس بین المللی انرژی اتمی رسیده است.

در روزهای گذشته صداوسیمای مرکز بوشهر برنامه‌های مختلفی برای آگاهی مردم از این رزمایش پخش کرده و به گفته سید حسین ناظر مدیرکل صداوسیمای این مرکز امروز ۱۷ گروه رسانه‌ای رزمایش را پوشش می‌دهند.

شبکه استانی صداوسیمای مرکز بوشهر از صبح امروز پخش ویژه برنامه‌هایی را به صورت زنده برای اطلاع رسانی درباره رزمایش پرتوی آغاز کرده و قرار است این برنامه‌ها تا بعدازظهر ادامه داشته باشد.

نیروگاه اتمی بوشهر جزء ایمن‌ترین نیروگاه‌ها

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر این که نیروگاه اتمی بوشهر جزء ایمن‌ترین نیروگاه‌هاست، گفت: با اینکه هیچ نگرانی از نظر ایمنی نیروگاه بوشهر نداریم، با این حال لازم است که مانند دیگر کشور‌ها آمادگی خود را برای مقابله با حادثه احتمالی حفظ کنیم.

سردار غلامرضا جلالی افزود: این رزمایش شامل ۲۶۴ برنامه است که تشکیل قرارگاه تاکتیکی رزمایش پرتوی، اطلاع رسانی به مردم روستا‌های هلیله، بندرگاه و کمپ مروارید، استقرار ایستگاه پایش، رفع آلودگی، پست امداد پیشرفته و اردوگاه اسکان اضطراری، اعزام تیم‌های عملیاتی و امدادی به نقاط مختلف، پوشش وقایع توسط رادیو رزمایش و شبکه استانی بوشهر، دستور برقراری نظم و امنیت در بیمارستان شهدای خلیج فارس، کنترل ترافیک و اعمال محدودیت‌های ترافیکی، تخلیه و انتقال ساکنان روستا‌های هلیله و بندرگاه با مشارکت یگان‌های شناوری، انتقال مصدومان، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم، رصد پارامتر‌های هواشناسی منطقه، پایش محیطی، پیگیری روند درمان مصدومین و اعلام وضعیت سفید با پایان رزمایش از جمله آن‌هاست.

صداوسیمای مرکز بوشهر تنها منبع اطلاع رسانی رزمایش

معاون سیاسی امنیتی واجتماعی استاندار بوشهر و سخنگوی رزمایش پرتوی شهدای خلیج فارس گفت: برابر سناریو تنظیمی صبح امروز ساعت ۸:۴۷ مسئولان نیروگاه اتمی بوشهر متوجه حادثه‌ای شدند و آن را به اطلاع استاندار بوشهر که فرمانده قرارگاه پدافند غیرعامل استان است، رساندند که بر این اساس استاندار در ساعت ۹:۱۱ اعلام وضعیت زرد کرد.

مجید خورشیدی افزود: این وضعیت به این علت اعلام شد که باید برای ایجاد اطمینان لازم، بخشی از مواد رادیو اکتیو نشتی مدیریت شود.
وی ادامه داد: به مردم روستا‌های هلیله و بندرگاه و کمپ مسکونی مروارید نیروگاه اتمی بوشهر برای تخلیه اضطراری در صورت لزوم آماده باشند.

سخنگوی رزمایش پرتوی شهدای خلیج فارس تاکید کرد: مردم خبر‌های رزمایش را فقط از صداوسیمای مرکز بوشهر دریافت کنند و از توجه به خبر‌های منتشر شده در منابع غیررسمی بپرهیزند.

انتهای پیام/ک

رزمایش پرتوی شهدای خلیج فارس در بوشهر آغاز شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.