واکنش اروپا به بازگشت تحریم‌های ضدایرانی آمریکا: متأسفیم!

طرف‌های اروپایی برجام و بروکسل طبق معمول در بیانیه‌ای مشترک، صرفاً به ابراز تأسف درخصوص بازگشت کامل تحریم‌های آمریکا علیه ایران اکتفا کردند.

واکنش اروپا به برگشت تحریمهای ضدایران؛ متأسفیم!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک با اتحادیه اروپا، نسبت به تصمیم آمریکا مبنی بر لغو معافیت‌های خرید نفت ایران و  عدم تمدید کامل معافیت‌های همکاری با پروژه‌های هسته‌ای  ایران، ابراز «تأسف و نگرانی» کردند.

اما، رویترز نوشت: متحدان واشنگتن در اروپا تصمیم اخیر آمریکا در ایجاد محدودیت در تجارت نفتی با ایران و همچنین کاهش معافیت‌های تحریمی برای پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را «محکوم» کردند.

دفتر وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای مشترک همراه با فرانسه، آلمان و همچنین اتحادیه اروپا اعلام کرد: «ما نگرانی و تأسف خود را  نسبت به تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت ایران ابراز می‌کنیم».

در بخش دیگری از بیانیه طرف‌های اروپایی برجام آمده است: «ما همچنین نگرانی خود را نسبت به تصمیم آمریکا در عدم تمدید کامل معافیت‌های تحریمی برای پروژه‌های صلح‌آمیز (ایران) ابراز می‌کنیم».

آمریکا ۱۸ اردیبهشت ۹۷ به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد طی یک دوره سه ماهه و شش ماهه تمام تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گرداند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامد‌های آن روبه‌رو خواهد شد.

طرف‌های اروپاییِ برجام یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس، ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از این توافق مدعی شدند که علی‌رغم خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، برای حفظ این توافق، بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی آن را تضمین می‌کنند.

وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران را اعلام کردند. بنا به ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس INSTEX گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند و سه کشور اروپایی همچنان تلاش می‌کنند که به چنین هدفی دست یابند. اما بنا بر گزارش مقامات کشورمان با گذشت دو ماه از  ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر عملی در رابطه با روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.


بیشتر بخوانید: همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه ادامه خواهد داشت


آبان‌ماه گذشته با فرا رسیدن موعد بازگشت تحریم‌های اصلی علی‌رغم تبلیغات رسانه‌ای سنگین برای صفر کردن صادرات نفت ایران، واشنگتن معافیت‌هایی را به مدت شش ماه برای هشت کشور واردکننده نفت و انرژی از ایران از جمله هند، چین و کره جنوبی صادر کرد. با این حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ۱۰ روز پیش از پایان رسمی این دوره شش ماهه، تأکید کرد واشنگتن از این پس هیچ معافیت تحریمی برای خرید نفت ایران را تمدید نمی‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز  ۱۲ اردیبهشت رسماً پایان معافیت‌های تحریمی خرید نفت ایران را اعلام کرد.

دولت آمریکا همچنین بامداد امروز (شنبه) در ادامه اقدامات ضدایرانی خود، بر خلاف مفاد توافق هسته‌ای (برجام)، ضمن اعلام لغو بخشی از معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران، از تلاش واشنگتن برای اعمال محدودیت‌های جديد علیه فعاليت‌هاى هسته‌ای صلح‌آميز کشورمان خبر داد. (اینجا)

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، اروپا ، آمریکا ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۴۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
چندسال باقیمانده که این قرارداد تمام شود تا پس از انقضای آن ما رها و آزاد شویم و دیگر بهانه ای برای پایبند بودن نداشته باشیم....آنگاه آمریکا بدنبال ما بدوند که......امیدواریم تا آن زمان موریانه ها مفاد آمده در این قرارداد را جویده باشند........
Iran (Islamic Republic of)
m
۰۸:۲۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
تاسفتان بخوره تو سرتون خود فروخته ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
خب این هم میگذره فقط یه درس باید از برجام بگیریم اینکه در مذاکرات بعدی فقط امریکا باشه و کشورهای اروپای نباشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
اشتباهی مثبت دادم.
Switzerland
سعید فروزان
۰۳:۳۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
خوب متاسفند که چی ؟
مثال اینست که قاتلی از قتل خود اظهار تاسف کند و قانون او را آزاد
اگر راست میگویند به تعهدات خود عمل کنند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۲۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
این سه نفر که عکسشون تو خبر هست بنا به روایتی برای صهیونیزم کار میکنن اظهار تاسف هم سوری و ریا کارانست عملا هیچ کاری انجام نخواهند داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
....علی برکت الله
آخرین اخبار