رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

سیستم بیمه کشاورزی نیاز به خصوصی‌سازی دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در تصحیح سیستم بیمه کشاورزی اگر نیاز به اصلاح قوانین باشد ما در مجلس این آمادگی را داریم که اقدامات مورد نیاز را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی بیمه کشاورزی و مدیریت بیمه کشاورزی با اشاره به این که رویکرد و نوع ساختار سازمان مدیریت بحران ما ایراد دارد و ما باید در این زمینه ورود داشته باشیم؛ گفت:سازمان مدیریت بحران برای وضعیت بحرانی اصلا طراحی نشده و نمی‌تواند تمام امکانات را بسیج کرده و به مردم در جهت رفع و مدیریت بحران کمک کند.

وی افزود:وظیفه بیمه کشاورزی خرید ریسک است به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان عامل تهدید کشاورزی رهاورد رودخانه هیروند است که در دوره‌های قبلی مدیریت بیمه کشاورزی اصلا مورد توجه قرار نمی‌گرفت تا بتوان بر مبنای آن پوشش بیمه را گسترش داد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت بیمه کشاورزی در کشور فاصله زیادی با ایده‌آل دارد، گفت:بیمه کشاورزی ما همان طور که از نامش پیدا است یک صندوق بوده و دولت در آن پول می‌ریزد و خسارت کشاورزان پرداخت می‌شود و یا در صورت نبود اعتبارات هم از بانک کشاورزی استقراض کرده و بعد از آن دوباره باید با اصل پول را با کارمزد به بانک پس بدهد.

کیخا با اشاره به این که باید سیستم بیمه کشاورزی را تصحیح کرده و در این زمینه به سمت ساز و کار‌های خصوصی‌سازی برویم افزود: در این زمینه اگر نیاز به اصلاح قوانین وجود داشته باشد ما در مجلس این آمادگی را داریم که اقدامات مورد نیاز در این حوزه را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در کشاورزی سنتی افراد به صورت تجربی از خطر دوری می‌کردند به عنوان مثال به هیچ عنوان در بستر رودخانه و یا مناطق شیب‌دار کشاورزی نمی‌کردند چرا که از روی سابقه اطلاع داشتند که خطر از بین رفتن محصول در این نقاط توسط سیل وجود دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت:سیل یکی از رایج‌ترین بلایای طبیعی است و ۴۰ درصد از میزان کل بلایای طبیعی را شامل می‌شود و در بخش زراعی در حدود ۶۵ درصد، در بخش شیلات حدود ۴۴ درصد، در حوزه دامپروری در حدود ۹ درصد و در جنگل‌ها حدود ۵ درصد از خسارات مربوط به این حادثه غیرمترقبه بوده است.

انتهای پیام// ز.‌ی

نشست خبری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.