توزیع ۷ تن بذر گواهی شده میان شالیکاران خسارت دیده از سیلاب

رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران از توزیع ۷ تن بذر گواهی شده میان شالیکاران خسارت دیده از سیلاب خبر داد.

قربان نژاد رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه سیلاب ۲۷ اسفندماه پارسال و ۱۲ فروردین امسال به زمین‌های کشاورزی، باغی، زراعی و زیر ساخت‌های کشاورزی استان خسارت وارد کرد، گفت: سیلاب موجب تخریب بخشی زیادی از خزانه‌های برنج شالیکاران در شهر‌های قائم‌شهر، گلوگاه، نکا آمل، بابل، بابلسر، چالوس، ساری، بهشهر، جویبار، سوادکوه و نوشهر شد.
 
وی افزود: برای جبران خسارت کشاورزان و تسریع در نشاکاری این مناطق ۵ تن بذر گواهی شده از استان گیلان و ۲ تن از موسسه تحقیقات برنج میان شالیکاران توزیع شد.
 
رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به اینکه زمان کافی برای انجام دوباره خزانه شالی پس از سیل وجود داشته است، مشکلی در زراعت وجود ندارد و خسارت جبران می‌شود.
 
قربان نژاد به آخرین وضعیت کشت برنج در استان اشاره کرد و افزود: تاکنون ۹۰ درصد خزانه گیری شالی انجام شد و مابقی هم پس از برداشت گندم و کلزا انجام می‌شود.
 
وی گفت: با توجه به مساعد بودن آب و هوا، از ۱۰۰ هزار هکتار از زمین که آب تخت نهایی شد، ۷۵ هزار هکتار نشاکاری انجام شد.
 
وی به افزایش ۱۰ هزار هکتاری سطح زیر کشت شالی در مازندران در مقایسه با مدت مشابه پارسال اشاره کرد و افزود: امسال ۲۱۳ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت برنج رفت.
 
رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران به افزایش ۲ برابری زمین بیمه شده در مقایسه با مدت مشابه پارسال اشاره کرد و گفت: امسال ۲۱ هزار هکتار از زمین‌های استان بیمه شد.
 
وی به ذخیره مناسب منابع آبی و به ویژه آب سد‌ها و آبندان‌ها اشاره کرد و افزود: امسال شاهد افزایش و رونق تولید رقم پر محصول برنج خواهیم بود.
 
وی با بیان اینکه تاکنون کشت مکانیزه در ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی انجام شد، افزود: با توجه به استقبال شالیکاران کشت مکانیزه از ۵۰ هزار هکتار در سال گذشته به ۷۰ هزار هکتار افزایش یافت.
 
بارش‌های شدید و سیلاب اخیر دراستان سبب خسارت ۵۵۰ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی، زراعی، باغی، دام، طیور، شیلات، زنبور عسل، انهار، کانال‌های آبرسان و زهکش و جاده‌های بین مزارع شده است.

انتهای پیام/آ

 

توزیع بذر برنج برای کشاورزان مناطق سیل زده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار