به زودی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا برگزار می‌شود

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت: بسیج ملی کنترل فشارخون بالا از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیر ۹۸ در تربت جام برگزار می‌شود.

به زودی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمد افکار رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام، گفت: بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با اهدافی مانند افزایش سواد سلامت جامعه، شناسایی و کشف موارد فشار خون بالا، اطلاع رسانی درخصوص کاهش مصرف نمک روزانه مردم و کنترل صنایع و ساختار‌های مرتبط از اردیبهشت ماه جاری برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: فشار خون بالا از مهمترین عوامل خطر و تهدیدکننده سلامت مردم و مرگ زودرس ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی به شمار می‌رود و روند افزایشی ابتلا به آن بار مالی زیادی را به سیستم بهداشتی درمانی کشور تحمیل می‌کند همچنین طبق آخرین مطالعات شیوع فشار خون بالا در کشور در افراد بالای ۳۰ سال، ۲۷ درصد است که نیمی از آن‌ها از بیماری خود بی اطلاعند و نیمی دیگر که مطلع هستند درمان موثر نمی‌گیرند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت: مطالعات مختلف، نشان داده است که در جوامعی که سطح سواد سلامت مردم، از میزان قابل قبولی برخورداراست، هم مردم با نشاط تر، سالم‌تر و پویاترند و هم دولت‌ها، کمتر متحمل هزینه‌های سرسام آور درمان می‌شوند و بدین ترتیب، هزینه‌هایی که بناچار باید صرف درمان شود، صرف پیشگیری و بهداشت مردم خواهد شد و این مهم، کیفیت و سبک زندگی مردم را نیز بهبود می‌بخشد. به همین دلیل، کشور‌هایی که دارای نظام سلامت کارآمد هستند، برای افزایش سطح سواد سلامت مردم، سیاستگذاری می‌کنند و برنامه دارند.

افکار افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، متولیان سلامت در تمام کشور‌ها باید برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای این مهم طراحی کنند و با یاری سایر نهاد‌های متولی آموزش و در چند سال اخیر، بیشتر نظام‌های درمانی مترقی در دنیا بخش زیادی از فعالیت‌ها و منابع خود را به حوزه آموزش عمومی اختصاص داده‌اند؛ چراکه برای دستیابی به جامعه سلامت‌محور که هدف نهایی هر نظام سلامتی است، باید به مقوله آموزش و افزایش آگاهی عمومی در این حوزه توجه بیشتری کرد.

وی گفت: برپایی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا برای دستیابی به اهدافش در گام نخست مستلزم افزایش سواد سلامت مردم با همیاری رسانه‌ها و اصلاح رفتار‌های فردی و کسب شیوه‌های خودمراقبتی است و در گام بعدی نیز مشارکت‌های درون بخشی و بین بخشی است که با تلاش‌های جدی بتوانیم بیماری‌های غیرواگیر که عامل ۸۰ درصد مرگ و میر‌ها در کشور محسوب می‌شوند، را کنترل و در افزایش نرخ امید به زندگی سالم، افق روشنی را در پیش رو داشته باشیم.

انتهای پیام //ز. ج


فشار خون بالا تهدید کننده سلامت مردم است

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.