شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد؛

مخالفت آشکار شخصیت‌های عراقی‌ با اظهارات ضد ایرانی وزیر خارجه آمریکا در بغداد

عراقی‌ها بر مخالفت خود با اظهارات ضد ایرانی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفرش به بغداد تاکید کردند.

مخالفت آشکار شخصیت‌های عراقی‌ با اظهارات ضد ایرانی وزیر خارجه آمریکا در بغدادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، عراقی‌ها بر مخالفت خود با اظهارات ضد ایرانی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفرش به بغداد تاکید و تصریح کردند این اظهارات حاکمیت عراق را نقض و عراقی‌ها را تهدید می‌کند.

همزمان با تشدید آشکار اقدامات آمریکا علیه ایران، مایک پمپئو به بغداد رفت تا از آنجا تهدیدات جنجال‌برانگیز خود را اعلام کند و از دولت بغداد بخواهد از نیرو‌های آمریکایی که در خاک عراق حضور دارند، در برابر آنچه تهدیدات ایران خواند، محافظت کند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در پایان دیدار خود با وزیر خارجه آمریکا، مخالفت خود را با خواسته‌های پمپئو اعلام و تاکید کرد پل‌های دوستی بین بغداد و ایران برقرار است و عراق جایی برای درگیری و کشمکش نیست.

نسیم عبدالله، عضو ائتلاف فتح عراق در این باره به العالم گفت: «هدف از سفر وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد، فشار آوردن بر دولت به ویژه بر نخست وزیر عراق است برای آنکه عراق طرفی در این تحریم‌ها باشد».

اظهارات پمپئو واکنش‌های متفاوتی در پی داشت، به گونه‌ای که برخی آن را تعدی به حاکمیت و استقلال عراق دانستند و گروهی دیگر این اظهارات را تهدید غیرمستقیم عراقی‌ها تلقی کردند.

شیخ مهدی الصمیدعی، مفتی اهل سنت عراق در همین زمینه به خبرنگار العالم گفت: «ما در برابر هر کسی که بخواهد خاک عراق را به نقطه آغازی برای حمله و ویران کردن دیگر کشور‌های اسلامی برگزیند، خواهیم ایستاد. ما نمی‌خواهیم مثل کشور‌های عربی حوزه خلیج (فارس) شویم».

واشنگتن مدتی است بر بغداد فشار می‌آورد تا ارتباط خود را با ایران قطع کند، خواسته‌ای که عراق بار‌ها آن را رد و تاکید کرده است بخشی از محور آمریکایی علیه ایران نخواهد بود.

حضور هزاران تن از نظامیان آمریکایی در خاک عراق، به هیچ وجه مورد رضایت مردم این کشور نیست و پارلمان عراق در حال بحث و تبادل نظر درباره قانونی برای پایان دادن به این حضور است. این در حالی است که گروه‌های مقاومت عراق هشدار داده اند که اگر این نظامیان بر ماندن خود در خاک عراق اصرار کنند، به عنوان نیروی اشغالگر با آنان برخورد خواهند کرد.

سلام الشمری، از نمایندگان مجلس عراق درباره حضور نیرو‌های آمریکایی در خاک کشورش گفت: «امروز عراق به حضور هیچ نیروی خارجی داخل مرز‌های عراق نیاز ندارد. عراق وزارت دفاع و وزارت کشور مقتدری دارد و همچنین نیرو‌های مقدس بسیج مردمی حضور فعال دارند».

سفر پمپئو به بغداد، یادآور سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست که در تاریکی شب انجام گرفت و سفر وی تنها پس از بازگشت او به کشورش، رسانه‌ای شد. برخی ناظران این اقدام پمپئو را فرار به جلو به حساب آورده اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار