گرسنگی طولانی مدت آسیب جدی به مادران باردار وارد می کند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مادران باردار باید در سه ماه اول و سوم بارداری از روزه داری پرهیز کنند چرا که هنگام گرسنگی طولانی مدت آسیب جدی به مادر وارد می‌شود.

گرسنگی طولانی مدت آسیب جدی به مادران باردار وارد می کندبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، دکتر مجید غیور مبرهن عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هنگام گرسنگی طولانی مدت در بارداری آسیب جدی به مادر وارد می‌شود، گفت: روزه داری در همه ادیان وجود دارد، اما اینکه چگونه روزه بگیریم که به سلامتی بیشتر بدن منجر شود اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه در مجموع اگر فردی روزه داری درستی داشته باشد ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش می‌یابد، تصریح کرد: در روزه داری نیاز متابولیک بدن ۲۰ درصد کاهش می‌یابد؛ اما باید توجه کرد که در ساعات روزه داری نیاز بدن به ویتامین‌ها باید تامین شود و از سیزیجات، مواد لبنی و عسل و خرما و گوشت و مواد پروتئینی در وعده افطار استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بانوان ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز به انرژی کمتری دارند، گفت: در ماه مبارک رمضان نیاز بدن بانوان به مواد غذایی ۲۰ درصد کاهش می‌یابد بنابراین نباید برای نگرانی از گرسنگی پرخوری کنند.

 غیور مبرهن با بیان اینکه روزه داری برای بانوان شیرده در شش ماه اول تولد نوزاد اصلا سفارش نمی‌شود، افزود: شش ماه تا یکسالگی و بعد از یک سالگی نیز توصیه می‌شود مادران شیرده اگر به قیمت روزه داری، شیر کمتری به فرزند خود می‌دهند نباید روزه بگیرند.

وی با اشاره به اینکه بانوان شیرده ۸۰۰ کیلو کالری بیشتر از سایرین نیاز دارند، تصریح کرد: در خصوص سلامتی روزه اولی‌ها نیز تامین ویتامین‌های بدن برای این قشر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین اگر روزه اولی‌ها از حیث ویتامین کمبود دارند نباید روزه بگیرند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خانواده‌ها باید هشیار باشند که چاقی و لاغری فرزندشان ارتباطی با میزان ویتامین در بدن وی ندارد و شاید یک دختر یا پسر نوجوان با وزن بالا به دلیل کمبود ویتامین توانایی روزه گرفتن را نداشته باشند.

 غیور مبرهن با بیان اینکه کمبود ویتامین در نوجوانان و کودکان را می‌توان در افت تحصیلی، سالم نبودن ناخن ها، مو و پرخاشگری و عدم تمرکز آن‌ها جستجو کرد، افزود: ۸۶ درصد از نوجوانان در خراسان، کمبود ویتامین D ۳ دارند و بسیاری از این افراد با کمبود زینک، مس، آهن روبرو هستند که کمبود این املاح می‌تواند آسیب جدی به سلامتی آن‌ها وارد کند.

وی با اشاره به اینکه برای روزه داری عموم مردم توصیه می‌شود که از مصرف مواد قندی صنعتی پرهیز کنند و نوشابه گاز دار در دو وعده افطار و سحر میل نکنند، ادامه داد: توصیه می‌شود در وعده افطار خرما و عسل مصرف شود و از نوشیدنی ولرمی که با عسل کمی شیرین شده برای رفع تشنگی استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از دلایل سردرد‌های روزه داران به دلیل کمبود مایعات در بدن است، از همین رو توصیه می‌شود در فاصله افطار تا سحر از نوشیدنی‌ها و مایعات استفاده کنند.

 غیور مبرهن افزود: کسانی که به خاطر کمتر مصرف کردن چای و کافئین نیز دچار سردرد می‌شوند باید قبل از ماه رمضان خود را به مصرف چای کمرنگ عادت دهند و یا در فاصله افطار وسحر نیاز بدن خود را به کافئین برطرف کنند.

وی با تاکید براینکه به زبان ساده می‌توان گفت که افطار در نقش صبحانه فرد است، سحر در وعده ناهار و شام هم در وعده خودش محاسبه می‌شود، ادامه داد: افطاری باید در حد صبحانه سبک باشد و مواد پروتئینی نیز در وعده سحری گنجانده شود و شام به نحوی مصرف شود که قبل از خواب هضم شده و فرد برای صرف سحری میل به غذا داشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سبزی‌ها و میوه‌ها در حکم سدی برای حفظ آب در بدن فرد روزه دار هستند، عنوان کرد: سبزیجات و میوه‌ها تا ۸ ساعت می‌توانند آب را در بدن حفظ کنند بنابراین مصرف این ماده غذایی می‌تواند در رفع تشنگی افراد روزه دار موثر باشد.
 
انتهای پیام//ف.ش

 

پرهیز از مصرف مواد قندی صنعتی در افطار و سحر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار