اقدامات اولیه در هنگام مواجه با زنبور گزیدگی

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیرون آوردن نیش زنبور عسل از محل گزش، شستن محل گزش با آب و صابون، کمپرس آب سرد و در صورت نیاز مصرف داروی ضد حساسیت را از اقدامات اولیه در هنگام زنبور گزیدگی عنوان کرد.

مهدی شفیعی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت: زنبور‌ها گروه بسیار بزرگ و متنوعی از حشرات هستند که در سرتاسر جهان پراکنده اند، گونه‌های زنبور‌ها شامل زنبور‌های عسل (معمولی و درشت) و زنبور‌های وحشی (زرد، قرمز و کاغذی) است. سم زنبور باعث آسیب به بدن انسان می‌شود، این آسیب بیشتر محدود به ناحیه نزدیک گزش است، ولی گاهی نیز موجب عوارض خطرناکی می‌شود که ممکن است تهدید کننده حیات باشد؛ البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که همه افراد هنگام گزش توسط زنبور بدنشان واکنش نشان نمی‌دهد.

وی بیان کرد:زنبور عسل زمانی که حمله ور می‌شود فقط یکبار می‌گزد و زنبور‌های زرد و قرمز در هنگام گزش چند بار می‌گزند و تنها زنبور ماده است که نیش می‌زند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت:از واکنش‌های موضعی گزیدگی زنبور در افراد حساس به آن می‌توان به درد، قرمزی، تورم و خارش در محل گزش و همچنین عفونت باکتریایی پوست اشاره کرد؛ و از واکنش‌های سیستمیک آن می‌توان به کهیر منتشر، ادم بدون کهیر، ورم در ناحیه گلو و دهان، آبسه عدسی (در گزش اطراف چشم)، تنفس مشکل و صدا دار، تهوع و استفراغ، شوک آنافیلاکسی، سنکوب، سبکی سر، سردرد، تب، خواب آلودگی، تشنج، اضطراب، درد قفسه سینه، کاهش سطح هوشیاری، کاهش فشار خون نیز اشاره کرد.

شفیعی گفت:از عوامل موثر در شدت مسمومیت:نوع زنبور، محل گزش، تعدادگزش، حساسیت فرد گزیده شده نسبت به سم حشره است که اقدامات اولیه بر اساس این عوامل صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از اقدامات اولیه‌ای که در هنگام زنبور گزیدگی باید به آن‌ها توجه شود می‌توان به بیرون آوردن نیش حشره را (به خصوص زنبور عسل که معمولا در پوست باقی می‌ماند) را از محل گزش اشاره کرد، زیرا این نیش که به کیسه حاوی سم زنبور متصل است تا مدتی پس از گزش با انقباضات خود به تزریق سم در بدن فرد ادامه می‌دهد.

وی افزود:برای جلوگیری از عفونت باکتریایی پوست محل گزش را با آب سرد و صابون بشویید. کمپرس آب سرد باعث کاهش درد، تورم و قرمزی محل گزش می‌شود. در صورت نیاز می‌توان از یک آنتی هیستامین، مثل دیفن هیدرامین برای رفع خارش و استامینوفن برای کاهش درد استفاده کنید.

مهدی شفیعی گفت:در هنگام زنبور گزیدگی عضو گزیده شده را بالاتر از سطح بدن قرار دهید و بی حرکت نگه داشته شود و در این هنگام نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.

وی گفت:در درمان زنبور گزیدگی هیچ پادزهر اختصاصی برای سم زنبور وجود ندارد و درمان نیز به شدت علایم بیمار بستگی دارد. قسمت اصلی درمان، مقابله با واکنش‌های حساسیتی ناشی از گزش است.

انتهای پیام/ی

گزیدگی زنبور پادزهر خاصی برای درمان ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار