رویترز: اروپا برای حفظ برجام به هند و چین امید بسته است

خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد تصمیم اروپا برای ادامه صادرات نفت ایران و حفظ برجام جدی است، اما امید اصلی کشورهای اروپایی به هند و چین است.

رویترز: اروپا برای حفظ برجام به هند و چین امید بسته استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دیپلمات‌ها اعتقاد دارند اتحادیه اروپا علی‌رغم تصمیم تهران به عقب‌نشینی از برخی از تعهداتش در برجام در پاسخ به تحریم‌های آمریکا، می‌تواند این توافق را حفظ کند، اما کشور‌های اروپایی می‌دانند بدون فروش نفت ایران به هند و چین حفظ برجام غیرممکن است.

به نوشته رویترز، انگلیس فرانسه و آلمان که به همراه آمریکا، چین و روسیه قرارداد ۲۰۱۵ برجام را امضا کردند، مصمم هستند نشان دهند می‌توانند خروج آمریکا از این قرارداد را جبران کنند و تجارت با ایران را ادامه دهند، و همچنین طرف‌های اروپایی برجام این توافق را یکی از بزرگترین دستاورد‌های سیاست خارجی غرب می‌دانند. ولی به سبب وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام به دلار آمریکا، ایجاد یک کانال برای دور زدن تحریم‌های آمریکا پیچیده شده است، هنوز عملیاتی نیست و به نظر می‌رسد نمی‌تواند فروش نفت را کنترل کند.

رویترز به عدم کارایی سازوکار اینستکس برای فروش نفت ایران نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: «روسیه، سازوکار تجاری خاص اتحادیه اروپا یعنی اینستکس را به عنوان یک سیستم پایاپای معامله نفت ایران در ازای کالا‌های اروپایی پیشنهاد داده، ولی این کانال تا پایان ژوئن عملیاتی نمی‌شود و توانایی آن هم محدود است».

یک دیپلمات اروپایی نیز در این باره می‌گوید: «اینستکس راه‌حل (فروش نفت) نیست، زیرا این سازوکار مالی صرفاً برای تأمین غذا و نیاز‌های دارویی تهیه شده، و ساختار اینستکس هم تاکنون کامل نشده است».

رویترز با اشاره به مخالفت آشکار چین و هند با تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و اعلام نیاز آن‌ها به ادامه واردات نفت ایران می‌نویسد هم‌اکنون طرح دیگر و اصلی اروپایی‌ها برای حفظ برجام، اقدام چین و هند به ادامه خرید نفت ایران است، اما هنوز مشخص نیست آیا پکن و دهلی‌نو در برابر تحریم‌های آمریکا در عمل ایستادگی می‌کنند یا خیر. با این حال مقامات اروپا گفتگو‌ها با مقامات چین و هند درباره ادامه خرید نفت ایران را آغاز کرده‌اند.

 یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و بدعهدی طرفهای دیگر برجام به ویژه کشورهای اروپایی، سرانجام صبح روز چهارشنبه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در پاسخ به این گونه اقدامات، از تعلیق بخشی از تعهدات برجامی تهران خبر داد.


بیشتر بخوانید: اروپایی‌ها ضرب‌الاجل ایران را رد کردند


بر این اساس، ایران محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را رعایت نخواهد کرد. در عین حال، ایران تهدید کرده است که در مرحله بعد (پس از اتمام مهلت ۶۰ روزه اروپا برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود)، توقف بخش‌های دیگری از توافق هسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، تحریم ، اروپا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار