کوه بافق گنجیه غنی از گردشگری

چشم انداز‌های بکر و کوهستانی منطقه حفاظت شده کوه بافق، یکی از منحصر به فرد‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان یزد که در دل کویر خودنمایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  سید جلال موسوی رئیس محیط زیست بافق وسعت منطقه حفاظت شده کوه بافق را ۸۸ هزار هکتار بیان کرد و گفت: کوه بافق منطقه‌ای کوهستانی و دارای صخره‌های صعب العبور و بلند، تپه ماهور‌های متعدد و پراکنده و دره‌های عمیق و پرشیب است.

وی با بیان اینکه این منطقه در ایران مرکزی قرار گرفته و دارای پیچیدگی‌های خاص خود است، افزود: منطقه حفاظت شده کوه بافق به دلیل وجود ویژگی‌های منحصر به فرد، پوشش گیاهی مناسب، وجود ارتفاعات، تپه ماهور‌ها و دشت‌ها و تعارضات اندک در برخی قسمتها، زیستگاه و مامن مناسبی برای زندگی انواع مختلفی از گونه‌های جانوری است.

رئیس محیط زیست بافق تصریح کرد: در این منطقه تعدادی چشمه طبیعی وجود دارد که مورد نیاز حیات وحش را تامین می‌کند که برخی از آن‌ها دائمی بوده و دارای آب شیرین هستند.

کوه بافق میراث طبیعی نادر ایران

موسوی بیش از ۱۵۰ گونه گیاهی در این منطقه شناسایی شده است، افزود: از این مقدار ۴۰ گیاه دارویی است که برخی از ان‌ها مانند آویشن، کاکوتی، اشترک، زیره سیاه و انجیر کوهی کاربرد عمومی برای مردم دارد و برخی دیگر برای برداشت‌های صنعتی است.

وی گفت: این منطقه از نظر خاک شناسی دارای خاک‌های جوان است و تنها در برخی قسمت‌ها کمی تحول یافته است.

رئیس محیط زیست بافق درختان ارس، بادام کوهی، پسته وحشی و درختان کهنسال چند صد سالی را از دیگر پوشش‌های گیاهی این منطقه عنوان کرد و ادامه داد: حیواناتی مانند میش قوچ، کله بز و جانورانی مانند پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، ساه گوش و گربه شنی دز این منطقه دیده می‌شود.

موسوی چشمه‌های آب طبیعی با سنگاب‌های فراوان را جز جاذبه‌های طبیعی و بکر این منطقه برشمرد و خاطر نشان کرد: باغ گیلو دیگر منطقه بکر و دیدنی کوه بافق است که بسیار خاطره انگیز و رویایی و رویایی است.

۴۰ کیلومتر به طرف شمال شرق بافق، دوستی کوه و کویر و دشت دیدنی است، جاذبه‌های کوه بافق اردیبهشت‌هایی تماشایی را خلق کرده که چشم نواز نگاه هر بیننده ایست.

گشت و گذار در باغ گیلو، این پهنه خوش طبیعت، خاطراتی رویایی رقم می‌زند که یکی از بکرترین مناطق حفاظت شده کوه بافق به شمار می‌آید.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: محیطزیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار