ضرورت راه اندازی ایستگاه سنجش آلایندگی در رفسنجان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: به دلیل توسعه صنایع و وجود آلاینده‌های مختلف، رفسنجان نیازمند احداث ایستگاه سنجش آلایندگی زیست محیطی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، علی اسماعیلی ندیمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در حاشیه بازدید مسئولان رفسنجان از مرکز کوهورت گفت: دستگاه سنجش و آزمایش آلایندگی در این شهرستان وجود ندارد و نیاز است این دستگاه با صرف اعتباری بیش از یک میلیارد تومان برای رفسنجان تامین شود.

اسماعیلی ندیمی با بیان اینکه در علم پزشکی ۲ نوع مطالعه مهم بالینی و کوهورت وجود دارد تصریح کرد: اصلی‌ترین منبع دسترسی به سلامت مردم در دنیا از طریق مطالعات بالینی و مطالعات کوهورت انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: پنج مطالعه کوهورت شامل مطالعات بزرگسالان، مطالعات دهان و دندان، جوانان، مطالعات چشمی و مطالعات بر روی مادران باردار وجود دارد.

وی گفت: در بخش بزرگسالان مطالعات بر روی افراد ۳۵ تا ۷۰ ساله و در کوهورت جوانان افراد با سنین ۱۵ تا ۳۵ سال مورد بررسی قرار می‌گیرند و اولویت مرکز کوهورت شناسایی سرطان ها، بیماری‌های مزمن غیر واگیردار و ارتباط این بیماری‌ها با آلاینده‌های زیست محیطی است.

وی تصریح کرد: در کوهورت جوانان که سه هزار نفر از جوانان رفسنجانی در این مطالعات قرار دارند موارد بهداشتی، سوء مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، روحی و روانی و ... و در کوهورت بزرگسالان نیز افراد از نظر بیماری‌های کبدی، سرطان ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و ... مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: آلودگی زیست محیطی مجتمع مس سرچشمه با مطالعه بر روی سه هزار نفر از کارکنان این مجموعه از یک سال قبل آغاز شده است.

اسماعیلی ندیمی، بررسی وضعیت سلامت افراد، پیگیری وضعیت سلامت افراد به مدت ۱۰ سال، ذخیره طولانی مدت نمونه‌های خون، مو، ناخن و دیگر نمونه‌های افراد را از فواید مطالعات کوهورت عنوان کرد و گفت: در مطالعات کوهورت به دنبال علت بیماری‌ها هستیم و اینکه فرد در مواجه با چه عواملی بوده که دچار بیماری شده است.

وی تصریح کرد: لذا برخی افراد با شغل‌های خطرناکی که دارند در معرض برخی بیماری‌ها قرار دارند که می‌توان با انجام مطالعات کوهورت از بروز بیماری در این افراد جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: ۲۳ درصد جمعیت بالای ۳۵ سال رفسنجان دارای دیابت هستند، ۲۸ درصد از جمعیت و ۶۰ درصد جمعیت این شهر به ترتیب دچار پرفشاری خون و اختلاالات چربی خون هستند.

مطالعات کوهورت نوعی مطالعه گروهی است که در علوم پزشکی، علوم اجتماعی و علوم آماری کاربرد دارد و در مطالعات آن به عوامل خطر زا پرداخته می‌شود.

مطالعات کوهورت در ایران از سال ۱۳۹۴ در برخی استان‌ها از جمله تهران، اصفهان، رفسنجان و ... آغاز شد و در مجموع ۲۰۰ هزار نفر در کل کشور به مدت ۱۰ سال تحت تاثیر این مطالعات قرار گرفته اند.

انتهای پیام/ی

۲۳ درصد جمعیت بالای ۳۵ سال رفسنجان دارای دیابت هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار