شیوع زنگ زرد و سن در مزارع گندم و جو

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از شیوع بیماری زنگ زرد و آفت سن گندم در مزارع گندم و جو استان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حمیدرضا دانش معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر ۱۵۰ هکتار از اراضی شهرستان‌های لردگان، اردل، کیار و شهرکرد به بیماری زنگ زرد گندم و آفت سن مبتلا شدند که ۵۰ هکتار از این مساحت سم پاشی شده است.

وی افزود: به منظور کنترل و مبارزه با گسترش این بیماری و آفت، سم پاشی چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از ارضی زیرکشت گندم و جو استان در حال اجراست.

دانش با تأکید بر پایش مزارع گندم و جو به کشاورزان طی ۱۵ روز آینده اضافه کرد: زنگ زردگندم بیماری قارچی است که بر برگ نزدیک خوشه می‌نشیند و اگر کنترل نشود تا صد درصد به محصول خسارت می‌زند.

وی اظهار داشت: سن گندم هم آفتی است فراگیر که هم اکنون در مرحله مادگی قرار دارد و در صورت تخم ریزی هر ماده، ۷۰ سن به مزارع منتقل می‌شود.

دانش ادامه داد: گندمی که به بیماری سِن آلوده شود، کیفیت خود را برای پخت نان به ویژه نانوایی‌های سنتی از دست می‌دهد.

به گفته وی؛ به همت کارشناسان جهاد کشاورزی و اقدام به موقع کشاورزان در مبارزه با آفات، طی دو سال گذشته درصد سن زدگی گندم استان از یک درصد به کمتر از یک دهم درصد کاهش یافت.

انتهای پیام/خ

مبارزه با بیماری زنگ زرد و آفت سن گندم در مزارع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار