احداث مجتمع تاریخ پژوهی غرب کشور در همدان

 مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان از پیگیری احداث مجتمع تاریخ پژوهی غرب کشور در همدان خبر داد.

احداث مجتمع تاریخ پژوهی غرب کشور در همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مهرداد نادری فر  مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان  در جمع فعالان اسنادی و کارکنان مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در همدان بابیان اینکه از سال ۱۳۷۱ که اولین مدیریت منطقه‌ای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در همدان افتتاح شد تا به امروز برنامه‌های بسیار خوب و اثر بخشی در حوزه حفظ میراث مستند از سوی این مدیریت اجرا شده است، گفت: برنامه‌ها در چند سال اخیر با ارتقا‌ی سطح کیفی و کمی قابل توجهی همراه بوده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان بیان کرد: پیگیری برنامه‌های حافظه جهانی در استان، اجرای طرح «مکتب و مهتاب»، پیگیری احداث مجتمع تاریخ پژوهی غرب کشور، برگزاری جلسات منظم و مستمر کمیته آموزش، پژوهش و اسناد دفاع مقدس، برگزاری نمایشگاه‌های ملی و محلی نظیر هفته تاریخ محلی همدان در کتابخانه ملی، برگزاری کارگاه‌های متعدد آموزشی از قبیل تدوین تاریخ شفاهی دستگاه‌های اجرایی و انتشار چندین عنوان کتاب تاریخ شفاهی از جمله فعالیت‌های این مدیریت است.

وی ابراز امیدواری کرد: مشکل کوچک بودن فضای اداری این مدیریت به زودی و با همکاری دستگاه‌های مربوطه رفع و فضای مناسبی در اختیار این مدیریت قرار گیرد تا بیش از پیش در خدمت محققان و تاریخ پژوهان باشند و اسناد ملی و هویتی منطقه غرب کشور به خصوص همدان را ثبت و ضبط کنند.

نادری فر با بیان اینکه حجم کار تخصصی و محتوایی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی بسیار بالاست، گفت: کارکنان این سازمان سربازان گمنام عرصه فرهنگ و تاریخ پژوهی هستند.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور نیز با ارائه گزارش عملکرد مدیریت در سال‌های اخیر و مقایسه آن با عملکرد سایر استان‌ها افزود: استان همدان در بسیاری از شاخص‌های ارزیابی عملکرد دارای رتبه‌های برتر و از استان‌های موفق سازمان به شمار می‌رود.

تکلو با بیان اینکه همزمان با هفته گرامیداشت اسناد ملی و میراث مکتوب و به منظور معرفی بخشی از تاریخ فرهنگی و اجتماعی استان همدان در قالب اسناد و عکس‌های تاریخی، نمایشگاهی با عنوان «یاد ایام» برگزار شده است، گفت: در این نمایشگاه، منتخبی از فرمان‌های حکومتی، وقف نامه‌ها، عقدنامه‌ها، مکاتبات دولتی و اداری و تصاویری از وقایع مهم فرهنگی، هنری و اجتماعی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

وی گفت: این نمایشگاه به مدت یک هفته در فرهنگسرا و نگارخانه پرواز وابسته به سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری همدان دایر خواهد بود.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور، اسناد به نمایش گذاشته شده در این مجموعه را فرمان‌های ناصرالدین شاه و محمد علی شاه در خصوص انتخاب فرمانفرمایی همدان و تعیین تکلیف روستای دینار آباد از توابع شهر لاله جین عنوان کرد.

انتهای پیام/د.ا

مجتمع تاریخ پژوهی غرب کشور در همدان ایجاد می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.