مدیر تنها مرکز اسناد مردم نهاد نهاوند:

نگهداری بیش از ۱۶ هزار اسناد فرهنگی تاریخی در نهاوند

مدیر مرکز مردم نهاد اسناد و آرشیو نهاوند گفت: تنها مرکز مردم نهاد فرهنگی اسناد و آرشیو غرب کشور با بیش از ۱۶ هزار اسناد  نهاوند در  شهرستان نهاوند قرار دارد.

نگهداری بیش از ۱۶ هزار اسناد فرهنگی تاریخی در نهاوندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سجاد سیف اظهار داشت: این مرکز آرشیو اسناد و  مدارک فرهنگی و تاریخی نهاوند در سال ۱۳۸۲ با عنوان  زیرمجموعه انجمن پژوهشگران فرهنگ و هنر و تاریخ نهاوند در غرب کشور با هدف کمک به کار پژوهش و تحقیق در مورد تاریخ نهاوند فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

وی گفت:  هسته اولیه آن را ۶ استاد برجسته دانشگاهی با هدف رشد و ارتقای فرهنگ پژوهش در تاریخ و فرهنگ چند هزار ساله نهاوند در غرب ایران آغاز کردند که بعدها به یک مرکز اسناد و آرشیو غنی در غرب کشور تبدیل شد.

سیف افزود: تاکنون بیش از ۲۲۰نفر از اساتید دانشگاهی، دانشجویان و دانش آموزان به عضویت در این انجمن و مرکز اسناد و آرشیو درآمده اند و این مرکز در حال حاضر  دارای بیش از ۱۶هزار سند فرهنگی و تاریخی  شامل ۶۰۰ جلد کتاب ویژه تحقیق و پژوهش درباره تاریخ و فرهنگ نهاوند و ۱۰ هزار عکس قدیمی از ۱۲۰ سال گذشته تاکنون شامل عکس های تاریخی شاهان قاجار در سفر به نهاوند، تصاویر مسئولان و بمباران های نهاوند در دوران دفاع مقدس، عکس مناظر طبیعی، حوادث قبل از انقلاب، همایش ها، کنگره ها و سراب های نهاوند است.

مدیر مرکز اسناد و آرشیو نهاوند اظهار داشت: بیش از ۳ هزار نسخه انواع نوار ویدئویی قدیمی و جدید انواع حلقه سی دی و نوار کاست، عکس و پوستر و اسناد تاریخی و مقالات پژوهشی در این مرکز موجود است.

سیف خاطرنشان کرد: مزیت اصلی این مرکز با عنوان تنها مرکز اسناد و آرشیو فرهنگی و تاریخی در استان و حتی غرب کشور این است که به صورت مردم نهاد اداره می شود البته مکان فعلی آن در اداره ارشاد شهرستان است و از مردم درخواست داریم اسناد خود را به این مرکز تحویل دهند.

وی گفت:  این مرکز آرشیوی و تاریخی مردم نهاوند آثار و اسناد خود را برای ساخت فیلم های مستند به صورت رایگان و با حفظ روحیه برای ساخت چندین فیلم مستند درباره نهاوند در اختیار کارگردانها و تهیه کنندگان قرار داده است.

مدیرمرکز آرشیو اسناد نهاوند بیان کرد:  شهرستان نهاوند از دیرباز با داشتن فرهنگ و تاریخ پرآوازه خود از زمان یکجانشینان تپه گیان و حتی قبل از آن تا امروز در عرصه تاریخ ایران خودنمایی کرده و نامش بر سر زبان‌ها بوده است.

سیف اظهار داشت: از نکات برجسته این مرکز مردم نهاد بودن  ارائه خدمات رایگان و مهمتر از همه کمک خبرنگاران بوده که عکس مطلب و دستنوشته های خود را به این مرکز دادند و مطبوعات ۱۰۰ سال اخیر را برای مرکز آرشیو جمع آوری کردند.

انتهای پیام/س

بیش از ۱۶ هزار اسناد فرهنگی تاریخی در نهاوند نگهداری می شوند

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.