دادگاه ترکیه حکم آزادی کارمند کنسولگری آمریکا را صادر نکرد

دادگاهی در استانبول روز گذشته (چهارشنبه) حکم آزادی کارمند کنسولگری آمریکا را که به جرم جاسوسی متهم شده است، صادر نکرد.

دادگاه ترکیه کارمند کنسولگری آمریکا را آزاد نکردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دادگاهی که روز گذشته (چهارشنبه) در استانبول تشکیل شد تا به اتهام جاسوسی «متین توپوز» مترجم ترکی آژانس مبارزه با مواد مخدر کنسولگری آمریکا، رسیدگی کند دستور داد متهم تا جلسه بعدی تشکیل دادگاه که ۲۸ ژوئن تعیین شده است در بازداشت بماند.

سلمان علیباس، وکیل مدافع توپوز، این خبر را در گفتگو با خبرنگار رویترز اعلام و از تاریخ تعیین شده برای دادگاه بعدی اظهار ناخشنودی کرد.

توپوز که از سال ۲۰۱۷ در بازداشت به سر می‌برد یکی از سه کارمند کنسولگری آمریکاست که در ترکیه علیه او پرونده جنایی تشکیل شده است. این مسئله سبب تیرگی روابط میان آنکارا و واشنگتن شده و درگیری لفظی مقامات دو کشور در زمینه‌های دیگر را نیز در پی داشته است، از جمله موضوع خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه.

توپوز به اتهام جاسوسی و ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن که در آمریکا به سر می‌برد، متهم است. این درحالی است که واشنگتن این اتهامات را رد کرده و می‌گوید توپوز بی‌گناه است. در ماه مارس گذشته ترکیه یک کارمند دیگر کنسولگری آمریکا را به اتهام ارتباط با شبکه گولن بازداشت کرد. کارمند سوم نیز که به اتهام تروریسم بازداشت شده بود به دلیل آنکه دوران محکومیت خود را همزمان با برگزاری دادگاه‌هایش سپری کرده بود در ماه ژانویه آزاد شد.

واشنگتن از استرداد فتح‌الله گولن، معترض ترک که دولت ترکیه او را به طراحی کودتای شکست‌خورده ۲۰۱۶ این کشور متهم می‌کند سر باز می‌زند. بنابر اعلام دفتر حقوق بشر سازمان ملل، از کودتای شکست‌خورده سال ۲۰۱۶ ترکیه تاکنون، مقامات این کشور ۱۶۰ هزار نفر را بازداشت کرده و بسیاری از کارمندان دولت را به اتهام آنکه مظنون به ارتباط با کودتا هستند از کار برکنار کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار