برداشت سالانه ۵ هزار تن گل محمدی از مزارع گل محمدی بخش برزک

شهردار برزک کاشان گفت:سالانه حدود پنج هزار تن گل محمدی از مزارع گل محمدی بخش برزک برداشت می‌شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ابوالفضل زارع شهردار برزک کاشان ضمن اشاره به شروع فصل گلاب‌گیری در منطقه کاشان اظهار داشت: شهر برزُک کاشان در ایام گل و گلاب با توجه به گلستان‌های وسیع گل محمدی در تولید گلاب و اسانس گل محمدی نقش بسزایی دارد به نحوی که در بخش برزک بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است و که بالغ بر ۷۵ درصد تولید گل کاشان متعلق به بخش برزک است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود پنج هزار تن گل محمدی از مزارع گل محمدی بخش برزک برداشت می‌شود، افزود: از مجموع گل تولیدی بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اسانس گل محمدی و بیش از هفت میلیون لیتر گلاب درجه یک با اسانس ۳۰ درصد استحصال می‌شود که با توجه به نیاز بازار این گلاب با درصد اسانس‌های مختلف وارد بازار می‌شود.

شهردار برزک کاشان با بیان اینک اینکه کارگاه‌های گلاب‌گیری و کارخانه صنعتی این منطقه علاوه بر گل‌های محمدی این منطقه گل‌های محمدی شهرستان‌های دیگر را نیز به گلاب تبدیل می‌کنند، ابراز داشت: به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی در منطقه برزک برداشت این محصول امسال بیشتر شده است به نحوی که سالانه بیش از ۸۰۰ تن گلاب و عرقیات منطقه برزک و اسانس گل محمدی به کشور‌های خارجی از جمله کشور‌های اروپایی همچون فرانسه، آلمان، کشور‌های حوزه خلیج فارس، مالزی، کانادا و آمریکا صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه از مجموع ۸۰۰ تن گلاب و عرقیات صادراتی بیش از یک میلیون و دویست هزار دلار ارز وارد کشور می‌شود، گفت: این میزان واردات ارز بدین معنی است که به ازای هر لیتر گلاب صادراتی حدود ۱.۵ دلار ارز وارد کشور می‌شود، اما با تمامی این ویژگی‌ها کشاورزان این منطقه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

زارع ضمن اشاره به مشکلات کشاورزان منطقه برزک کاشان اظهار داشت: مشکل کشاورزان به دلیل شرایط اقلیمی و کوهستانی بودن منطقه سرمازدگی سالانه باغ‌های گل محمدی و خشکسالی‌های سال‌های اخیر است و تولید کنندگان محصولات از گل محمدی نیز مشکلات متعددی همچون نوسانات بازار ارز، عدم واگذاری زمین در شهرک صنایع غذایی برای سرمایه گذاری، بروکراسی‌های زیاد و دست و پاگیر اداری از جمله در اداره محیط زیست، قرار دادن واحد‌های تولید گلاب و عرقیات در لیست آلایندگی و ... گریبان گیر آن‌ها شده است.


وی با بیان اینکه در بخش برزک بیش از ۵۵۰ کارگاه گلاب‌گیری سنتی و ۱۶ کارخانه صنعتی مشغول به فعالیت هستند، افزود: حدود هزار و ۴۰۰ نفر یعنی بیش از ۸۰ درصد جمعیت برزک کاشان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.

شهردار برزک کاشان گفت: علاوه بر تولید گل و گلاب در این منطقه سهم عمده‌ای از تولید شاتوت کشور را نیز بر عهده دارد و به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید شاتوت مرغوب در کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام/م

 

بیش از ۸۰ درصد جمعیت برزک کاشان در صنعت گلاب‌گیری مشغول فعالیت هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.