۴۰۵ هزارسیستان وبلوچستانی تحت پوشش طرح فشارخون قرارمی گیرند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: حدود ۴۰۵ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال در محدوده این دانشگاه زیر پوشش طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» قرار می‌گیرند.

۴۰۵ هزارسیستان وبلوچستانی تحت پوشش طرح فشارخون قرارمی گیرندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،دکتر سید محمد هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهار داشت: با وجود عوارض جدی فشارخون حدود ۴۰ درصد از کسانی که به درجاتی از این بیماری مبتلا هستند از بیماری خود مطلع نیستند.

وی ادامه داد: این در حالیست که در صورت اطلاع مبتلایان از بیماری خود می‌توان با دستورالعمل‌های غذائی، ورزشی و یا دارویی عوارض این بیماری را کاهش داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: متاسفانه از ۶۰ درصد افرادی که از بیماری خود مطلع هستند تنها ۱۹ درصد آنان برای درمان اقدام می‌کنند.

وی افزود: مصرف زیاد نمک در غذا‌ها و استفاده از غذا‌های شور، کاهش مصرف میوه و سبزی، فعالیت بدنی ناکافی، استرس و عدم رعایت اصول بهداشت روان، مصرف دخانیات و در نهایت مسائل ارثی از جمله عوامل خطر ابتلاء به بیماری فشارخون محسوب می‌شود.

دکتر هاشمی شهری ادامه داد: بررسی به موقع، کنترل بیماری از طریق مصرف دارو‌های تجویز شده توسط پزشکان و رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند از آسیب‌های ناشی از فشارخون جلوگیری کند.

وی بیان کرد: ابتلاء به فشار خون و عدم کنترل به موقع آن می‌تواند باعث نارسایی کلیه، آسیب به چشم و در شرایط حاد سکته‌های قلبی و مغزی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» در ۲ مرحله در سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود اظهار داشت: مرحله نخست این طرح شامل آموزش و اطلاع رسانی است که از ۲۷ اردیبهشت آغاز شده و مرحله دوم آن غربالگری است که از ۱۷ خرداد آغاز و تا ۱۵ تیر ادامه می‌یابد.

وی تاکید کرد: تمامی افراد دارای بیش از ۳۰ سال سن، بیماران کلیوی در هر سنی، خانم‌های باردار برای بررسی وضعیت خود از لحاظ فشار خون به مکان‌های اجرای برنامه غربالگری و مراقبت شامل مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی، خانه‌های بهداشت، بیمارستان ها، ایستگاه‌های مستقر در سطح شهر مراجعه کنند.

دکتر هاشمی شهری اظهار داشت: در شهر‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان حدود ۲۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال به فشار خون بالا دچارند.

وی گفت: تاکنون تنها ۲۲ هزار نفر از مجموع افراد دچار پرفشاری خون در شهر‌های زیر مجموعه دانشگاه شناسایی شده اند.

انتهای پیام/گ

طرح فشارخون در سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار