لزوم مدیریت مصرف برق در تابستان

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان بر لزوم صرفه جویی در مصرف برق باتوجه به نزدیک شدن به فصل تابستان تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمود دشت بزرگ، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان بیان داشت: مساله کاهش ساعات کاری ادارات خوزستان دور از ذهن نیست و در شورای پایایی شبکه برق استان هم مورد مطالعه قرار گرفته، اما جزییات آن مشخص نیست و کل مصرف برق در حوزه عمومی ازجمله ادارات ۱۰ درصد است که پارسال با کاهش ساعت کار ادارات شاهد کاهش بار در شبکه بودیم.

وی افزود: مجموع مشترکان خانگی در حوزه عملیاتی شرکت برق منطق‌های خوزستان حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار است که اگر مدیریت مصرف را رعایت کنند امنیت شبکه بیش از پیش حفظ میشود.

دشت بزرگ تصریح کرد: اگر هرکدام از مصرف کنندگان به طور متوسط ۲۰۰ وات در لحظه پیک صرفه جویی برق داشته باشند ۳۱۰ مگاوات در کل شبکه صرفه جویی میشود این درحالیست که پارسال با تغییر کاری ساعات ادارت به طور متوسط ۲۶۳ مگاوات مصرف برق کاهش یافت.

۴۹ درصد از مصرف برق خوزستان در حوزه خانگی است

وی ادامه داد: ۴۹ درصد از مصرف برق خوزستان در حوزه خانگی، ۱۵ درصد کشاورزی و ۱۰ درصد عمومی است به عبارت دیگر ۷۴ درصد مصرف برق خوزستان در این ۳ حوزه است که اگر این مشترکان صرفه جویی برق در ساعت پیک داشته باشند شاهد پایداری بهتر برق هستیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: سال گذشته طرح‌هایی برای مدیریت بار در شبکه برق خوزستان انجام شد که رقم این مدیریت مصرف ۵۰۷ مگاوات بود و این رقم برای مسال به ۹۶۱ مگاوات رسیده که ۴۱۰ مگاوات برای برق منطق‌های خوزستان پیش بینی شده تا با مشترکانی مانند صنایع سیمان، فولاد، نورد و نفت که به طور مستقیم از این شرکت تامین برق میشوند، به این عدد دست پیدا کنیم.

دشت بزرگ بیان کرد: رایزنی با صنایع آغاز شده تا از روش‌های مختلف مدیریت مصرف همچون ظرفیت‌های طرح‌های ذخیره عملیاتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: پارسال محدودیت‌هایی در تولید برق داشتیم، زیرا ۶۰ درصد ظرفیت منصوبه تولید برق در خوزستان نیروگاه‌های برقابی هستند و اگر نتوانند میزان برق مورد نظر برای شرایط پیک مصرف را تولید کنند مشکلاتی در شبکه برق ایجاد می شود.

تولید برق در نیروگاه های برقابی

مدیرعامل شرکت برق منطق‌های خوزستان گفت: در سال ۹۷ در مجموع ۱۰ هزار و ۵۶۵ گیگاوات ساعت در نیروگاه‌های برقابی خوزستان انرژی تولید شد این درحالیست که در ۵۱ روزه نخست امسال ۴ هزار و ۳۸۹ گیگاوات ساعت انرژی از نیروگاه‌های برقابی تولید شد که معادل ۴۲ درصد کل انرژی تولیدی نیروگاه‌ها در سال ۹۷ است.

وی افزود: در بازه زمانی ۵۱ روز نخست سال ۹۷ تنها ۴۱۶ گیگاوات ساعت تولید شد و این به معنای آن است که در مدت مشابه امسال بیش از ۱۰ و نیم برابر انرژی توسط نیروگاه‌های برقابی تولید شده که پیک مصرف برق خوزستان در پارسال ۷ هزار و ۹۱۷ مگاوات بود از این رو ناچار شدیم از شبکه سراسری برای تامین پیک استفاده کنیم، زیرا تولید برق توسط نیروگاه‌های استان کافی نبود.

مدیرعامل شرکت برق منطق‌های خوزستان ادامه داد: امسال برنامه ریزی شده که از نیروگاه‌های برقابی و حرارتی هرکدام در لحظه پیک ۴ هزار و ۴۸۰ مگاوات برق تولید شود؛ نیاز مصرف برای امسال حدود ۸ هزار و ۸۸۰ مگاوات است که مقداری بیش از نیاز مصرف نیز از نیروگاه‌ها در لحظه پیک برق تولید میشود.

این مقام مسئول در پایان گفت: در تلاش هستیم تا با روش‌های مختلف میزان پیک امسال را حدود ۷ هزار و ۹۱۷ مگاوات تنظیم کنیم و نیروگاه‌های برقابی از نظر توان تولیدی در لحظه پیک پارسال ۳ هزار و ۸۷ مگاوات و نیروگاه‌های حرارتی ۳ هزار و ۸۰۵ مگاوات برق تولید کردند.

انتهای پیام/م

برچسب ها: وزارت نیرو ، شبکه برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.