رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست خبری خبرداد:

برگزاری دوازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران با حضور رئیس جمهور

سردار کارگر گفت:دوازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران، دوم خرداد با حضور خانواده شهدای اصحاب رسانه و رئیس جمهور برگزار می‌شود.

فتح خرمشهر ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بسیاری داشت

به گزارش  خبرنگار حوزه دفاعی امنیتیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس صبح امروز دوشنبه ۳۰ خرداد در نشست خبری با عنوان اعلام برنامه های بزرگداشت سی و هفتمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر گفت: در آستانه روز سوم خرداد روز مقاومت و پیروزی و روز چهارم خرداد روز ملی دزفول قرار داریم و به همین مناسبت یاد شهدا را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: همانطور که مستحضر هستید خرمشهر پس از ٣۵ روز دفاع جوانان کشورمان در روز ۴ آبان ۵٩ از سوی دشمن بعثی اشغال شد. عملیات بیت المقدس یکی از بزرگترین عملیات‌های دفاع مقدس بود که برای آزادسازی این شهر طراحی شد. این عملیات در بامداد دهم اردیبهشت ماه سال ۶١ با رمز یا علی ابن ابی طالب آغاز و در روز سوم خردادماه سال ۶١ منجر به پیروزی رزمندگان ما شد.

سردار کارگر اظهار کرد: پیروزی در این عملیات ابعاد فراوانی به خصوص از نظر اقتصادی، تبلیغاتی و اجتماعی داشت به نحوی که رسانه‌های خارجی درباره این عملیات گفتند که کمر رژیم بعث عراق در این عملیات شکست.

وی ادامه داد: انجام این عملیات باعث آزادسازی ۵ هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع از خاک کشورمان شد، یکی از مهم‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است که بعد از این عملیات توازن سیاسی و نظامی به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر کرد و ابرقدرت‌ها نیز به این نتیجه رسیدند که ایران اسلامی در برابر آن‌ها تسلیم نخواهد شد.

سردار کارگر اظهار کرد: عملیات بیت المقدس نقطه عطف وحدت بین نیرو‌های مسلح اعم از ارتش و سپاه، نیروی انتظامی و جهاد سازندگی و... بود و نیرو‌های مسلح، همه اقشار، اصناف، ادیان و مذاهب ایران اسلامی در این عملیات حضور داشتند و توانستند با وحدت، همدلی و از خودگذشتگی نصرت الهی را شامل حال خود کنند.

سردار کارگر درباره برنامه‌های امسال سوم خرداد عنوان کرد: امسال قراراست برنامه‌های ویژه‌ای برای بزرگداشت سوم و چهارم خرداد و به ویژه سوم خرداد در خرمشهر انجام شود.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر درباره برنامه‌های سوم خرداد ماه امسال نیز اظهار کرد: به مناسبت گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر بیش از ۵۰۰ برنامه اصلی و ۳۲ برنامه ملی در سراسر کشور و با همکاری تمامی دستگاه‌های دولتی بویژه نیرو‌های مسلح برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: امسال به دلیل تقارن برنامه های گرامیداشت سوم خرداد با ایام شهادت حضرت علی(ع) این برنامه ها با ملاحظات بیشتری انجام خواهد شد.

سردار کارگر عنوان کرد: شعار مراسم امسال "ما پیروزیم" تعیین شده است. چهار روز از اول خردادماه تا چهارم خردادماه به اجرای مراسم بزرگداشت سوم خرداد اختصاص یافته است. این روزها به ترتیب از اول خرداد به نام های رسانه، دفاع مقدس و مقاومت، دوم خرداد روزشهدا و ایثارگران پیروان ولایت، سوم خرداد روز مقاومت، ایثار و پیروزی و ولایتمداری و در نهایت چهارم خرداد به نام روز دزفول و روز مقاومت و پیروزی نام گذاری شده و برنامه های مختص به خود اجرا خواهد شد.

وی افزود: یکی از مراسم هایی که قراراست امسال برگزار شود، مراسم صبحگاه مشترک نیرو‌های مسلح و همچنین مراسم شکرگزاری در حرم مطهر امام خمینی (ره) است که امسال به میزبانی سپاه پاسداران در روز پنج‌شنبه دوم خرداد برگزار می‌شود.

سردار کارگر اظهار کرد: همچنین، دوازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران در روز دوم خرداد با حضور خانواده‌های شهدای اصحاب رسانه و حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار خواهد شد. 
 
وی افزود: صداوسیما هم امسال در روز سوم خرداد برنامه‌های ویژه‌ای را از خرمشهر و روز چهارم خرداد از دزفول به صورت زنده و مستقیم پخش خواهد کرد. برنامه هایی نیز تدارک دیده شده که به صورت زنده و مستقیم از محل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از رسانه ملی پخش خواهد شد.
 
سردار کارگر اظهار کرد: مراسم‌هایی از جمله جشنواره ملی شعر جوان، رونمایی از ۲۰۰ عنوان کتاب دفاع مقدس، برگزاری نشست‌های تخصصی و کرسی‌های روایت‌گری‌با موضوع حماسه خرمشهر، رونمایی از کتاب فرهنگ جامع فیلم‌های دفاع مقدس، رونمایی از ۳۱ سایت شهدای شاخص استانی و رونمایی از ۳ جلد دانشنامه دفاع مقدس استانی، از جمله برنامه‌های امسال ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه سوم خرداد است.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر با اشاره به سایر برنامه‌های این ستاد برای بزرگداشت سوم خرداد تصریح کرد: طبق برنامه‌ای که طراحی کردیم، قرار است تا سال ۱۴۰۰ همه استان‌ها باید دایره المعارف یا دانشنامه دفاع مقدس استانی داشته باشند. در حال حاضر ۱۵ موزه دفاع مقدس در سطح کشور فعال هستند و مردم از آن‌ها بازدید می‌کنند و امیدواریم تا هفته دفاع مقدس امسال ۶ موزه دیگر به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: ارتش نیز همچون سپاه پاسداران برنامه‌های ویژه‌ای را برای بزرگداشت حماسه سوم خرداد تدارک دیده است. رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس، برگزاری همایش فاتحان نور، ارائه خدمات مردم یاری در مناطق سیل زده، تجلیل و تکریم از حماسه آفرینان  عملیات بیت المقدس و مراسم وحدت نیرو‌های مسلح از مهم‌ترین برنامه‌های ارتش برای این روز است. سپاه، به مناسبت سوم خرداد مراسم شب خاطره در مساجد و محفل‌ها مختلف، دیدار با خانواده شهدا و برگزاری رزمایش رزمی فرهنگی در سراسر کشور را اجرا خواهد کرد. همچنین، نیروی انتظامی و وزارت دفاع نیز امسال به ترتیب نشست تجلیل از بازنشستگان و خانواده شهدا و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف را در دستور کار دارند.

سردار کارگر با اشاره به برنامه‌های صداوسیما برای گرامیداشت حماسه سوم خرداد عنوان کرد: امسال هم برنامه‌های متنوعی هم در حوزه صداو هم در حوزه سیما پیش‌بینی شده است.  همچنین قرار است تا فرماندهان دوران  دفاع مقدس در مجموعه برنامه های صدا و سیما در روزهای دوم، سوم و چهارم خرداد نیز حضور پیداکنند. این برنامه‌ها در رسانه ملی به صورت متمرکز و در شبکه‌های استانی پیش‌بینی شده و اسامی فرماندهان در اختیار مجموعه صدا و سیما قرار گرفته شده تا از این فرصت استفاده شود.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر با اشاره به برنامه سایر ارگان‌های دولتی نیز اذعان کرد: امسال نیز همانند سال‌های گذشته ارگان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی از جمله وزارت علوم، وزارت ارتباطات، راه و شهرسازی، وزارت نفت هلال احمر، وزارت نیرو، دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت جهاد و برخی دیگر از ارگان‌ها برنامه‌هایی را به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر اجرا خواهند کرد.
 
وی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: بازدید مردم از موزه انقلاب و دفاع مقدس در این ایام کاملا رایگان خواهد بود‌،

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار