کاهش آمار تولد و وفات در استان کرمان

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان گفت: تعداد ولادت‌ها نسبت به سال ۹۶ -۶.۷ درصد کاهش و فوتی‌های استان ۱.۹ درصد کاهش نسبت به سال ۹۶ را نشان می‌دهد.

کاهش آمار تولد و وفات در استان کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، حسین زین‌الصالحین مدیرکل ثبت احوال استان کرمان گفت: بیشترین دلیل فوت افراد در استان کرمان بیماری‌های قلبی و عروقی بوده که ۳۱ درصد علت مرگ‌ها را شامل می‌شود.

وی افزود: در راستای فرزندآوری و افزایش جمعیت در استان گام‌های بزرگی برداشته شده که تشکیل شورای راهبردی جمعیت به ریاست استاندار و اعضا به صورت فصلی، تهیه و تدوین سند سالمندی توسط بهزیستی و تهیه سند سلامت توسط دانشگاه علوم پزشکی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت (ابلاغی مقام معظم رهبری)، انجام فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع رسانی توسط دستگاه‌های مرتبط، برگزاری همایش روز ملی جمعیت با حضور اقشار مختلف، برپایی نمایشگاه جمعیت با موضوع فرزندآوری و کهنسالی از جمله‌ای اقدامات است.

وی بیان کرد: کرمان از استان‌های پیشرو در برنامه ریزی و انجام راهبرد‌های جمعیتی در کشور است.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان گفت: از جمعیت واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی در استان کرمان، ۳۰۰ هزار نفر باقی مانده که تا پایان خردادماه جاری فرصت دارند ثبت نام کنند.

زین‌الصالحین تصریح کرد: بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر واجد شرایط کارت هوشمند ملی در استان کرمان داریم که تاکون با برنامه یزی‌های خوب ثبت احوال بخش عظیمی از کارت‌های هوشمند مردم صادر شده و مابقی نیز ثبت نام کرده اند.

وی افزود: قریب به ۳۰۰ هزار کارت دیگر باقی مانده است که تا پایان خردادماه جاری مردم استان ثبت نام خواهند کرد.

وی بیان کرد: افرادی که ثبت نام کرده، اما هنوز کارت ملی هوشمند به دستشان نرسیده، می‌توانند با فیش ثبت نام کارت هوشمند و شناسنامه خدمات بگیرند. زیرا کارت ملی قدیمی از اعتبار ساقط شده و قابل ارائه برای احراز هویت نیست.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان با اشاره به اینکه اگر کسی رسید ثبت نام را گم کرده می‌تواند به باجه ثبت نامی برود و دوباره رسید را دریافت کند، گفت: مردم استان کرمان می‌توانند به دفاتر پیشخوان دارای مجوز از ثبت احوال و ادارات پست مراجعه و در کمترین زمان ممکن نسبت به ثبت نام کارت ملی هشمند اقدام کنند.

زین‌الصالحین با اشاره به اینکه استان کرمان رتبه نهم کشور از حیث جمعیت را دارد، افزود: نرخ رشد جمعیت در سال ۹۷ در استان کرمان ۱.۳۲ درصد بوده که در مقایسه با سال قبل از آن ۰.۸ درصد کاهش داشته، اما کماکان استان کرمان از میانگین کشور بالاتر است.

وی با بیان اینکه بیشترین نرخ رشد جمعیت مربوط به شهرستان رودبار و کمترین نرخ مربوط به بردسیر است، گفت: کرمان هفتمین استان جوان ایران است و بیشترین جمعیت را در شهر کرمان و کمترین را در شهر کوهبنان داریم.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان بیان کرد: درصد کهنسالی استان کرمان براساس جمعیت بالای ۶۵ سال ۵.۱ درصد است یعنی از هر یکصد نفر کرمانی ۵.۱ نفر بالای ۶۵ سال سن دارند.

وی افزود: سن امید به زندگی در استان کرمان در مردان ۷۰.۸ سال و در کشور ۷۱.۷ و در زنان استان کرمان ۷۳.۲ سال و در زنان کشور ۷۴.۴ سال است که نشان می‌دهد استان کرمان در امید به زندگی از میانگین کشور پایین‌تر است.

انتهای پیام/ح

کاهش تولد ووفات در کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار