پاسخ اپل و سامسونگ به پیکسل 3a گوگل چه خواهد بود؟

پس از عرضه گوشی پیکسل 3a گوگل توجهات زیادی به سمت آن جلب شد اما حال سوال این است که آیا اپل و سامسونگ قادر به رقابت با آن هستند یا خیر.

پاسخ اپل و سامسونگ به پیکسل 3a گوگل چه خواهد بود؟به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه ها انتظار به سر آمد و بالاخره  گوشی مقرون به صرفه گوگل با نام پیکسل 3a عرضه شد و  باید گفت تحولی در حوزه گوشی‌های میان رده ایجاد کرده است. در حالی که گوشی های 400 تا 500 دلاری، که اکثرا ساخت شرکت های چینی هستند، معمولا با مشخصات سخت افزاری خاص و تجملاتی سعی در جذب مخاطب دارند، گوگل مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. اینبار  غول دنیای تکنولوژی یک سخت افزار مناسب و نه چندان رده بالا را در قالب پیکسل 3a مجهز کرده  و تمام تمرکز خود را بر این گذاشته است که به کاربران خود اجازه دهد تجربه اندرویدی مشابه با پرچمدارهاداشته باشند که می توان به نرم افزار دوربین فوق العاده گوشی اشاره کرد که در یکی از بهترین ها در بین تمامی گوشی های عرضه شده تا به امروز است.

پیکسل 3a نه تنها پویایی و تحولی جدید در بازار گوشی های میان رده ایجاد کرده بلکه  موجب جابجایی سطح طبقاتی پرچمدارها شود. برخی از کاربران شاید به این باور برسند که  تراشه پردازشی به کار رفته در پیکسل 3a از لحاظ قدرت پردازشی فاصله زیادی با اسنپدراگون 855 دارد، زیرا در عمل هیچ کمبودی از این لحاظ احساس نمی شود. اما جالب است بدانید اغلب کاربران گوشی های هوشمند توجه کمی به مدل پردازنده، تعداد هسته ها یا فرکانس کاری آن دارند اما در عوض چیزی که برایشان بسیار پر اهمیت جلوه میدهد ، کیفیت دوربین و عکس های ثبت شده توسط گوشی است. گوگل با تمرکز بر این موضوع   پیکسل 3a را دقیقاً مطابق نیاز کاربران عادی طراحی کرده و با قیمتی نصف مدل های پر سر و صدای  روز دنیا، محصولی را عرضه کرده که قادر است عکس هایی با همان کیفیت پیکسل های گران قیمت را ثبت کند.

اما در اینجا قصد نداریم در مورد مشخصات  پیکسل 3a صحبت کنیم، بلکه می خواهیم ببینم بزرگ‌ترین رقبای گوگل در بازار، یعنی سامسونگ و اپل در برابر عرضه چنین گوشی هوشمندی چه واکنشی خواهند داشت. دو شرکتی که  در شرایط کاملاً متفاوتی نسبت به گوگل به سر می برند و  واکنش متفاوتی نیز به پیکسل 3a می توانند داشته باشند.

تفکرات اپل مانع پیشرفتشان میشود

همه ما اپل را به عنوان یک برند رده بالا و لوکس میشناسیم به گونه ای که این شرکت برند خود را بیمه کرده است.سالها زحمت از سوی این شرکت نشان میدهد که این برند در رده ارزان و مقرون به صرفه نمیتواند به هیچ وجه قرار بگیرد.  بی شک اگر این شرکت گوشی آیفونی را با قیمت 500 دلاری ولی با کیفیت گوشی های کنونی  روانه بازار کند، فروش حیرت انگیزی را تجربه خواهد کرد اما با توجه به فلسفه وجودی و گذشته اپل، انتظار چنین محصولی کمی غیرواقعی و غیرمنطقی است. اگر خاطرتان باشد سال گذشته شاهد عرضه گوشی آیفون XR با قیمتی نسبتا پایین بودیم   اما باز هرجوری محاسبه کنید قیمت پایه 750 دلاری این گوشی تقریباً دو برابر قیمت پیکسل 3a است و نمی توان آن را به عنوان رقیبی برای نوظهور میان رده جدید گوگل شناخت. اما بی شک اپل در برابر این حرکت جنجالی گوگل ساکن نخواهد بود و سیاست های ویژه ای برای رقابت در پیش خواهد گرفت. 

اپل در چند سال گذشته همواره سعی کرده تا با عرضه تخفیفی آیفون های قدیمی تر خود، به نوعی خلأ موجود در زمینه گوشی های ارزان قیمت را در ویترین خود پر کند. به عنوان مثال در حال حاضر که نزدیک‌ترین گوشی اپل به پیکسل 3a از لحاظ قیمت، آیفون 7 است که با قیمت 449 دلار در وب سایت خود شرکت به فروش می رساند و تنها 50 دلار گران‌تر از پیکسل 3a است.

تراشه پردازشی A10 فیوژن به کار رفته در آیفون 7 بسیار قدرتمندتر از پردازنده پیکسل 3a، یعنی اسنپدراگون 670 بوده و این پردازنده را مغلوب خواهد کرد. اما همان طور که گفته شد،گوگل بر قدرت پردازشی گوشی سری جدید خود تأکیدی ندارد و آنچه که باعث تمایز پیکسل 3a  در بازار می شود، دوربین باکیفیت آن است. وارد جزئیات سخت افزاری دوربین دو گوشی پیکسل 3a و آیفون 7 نمیشویم اما بد نیست چند نمونه عکس از این دو محصول را مشاهده کنید تا به  اختلاف کیفیت دوربین آن‌ها پی ببرید:

پاسخ اپل و سامسونگ به پیکسل 3a گوگل چه خواهد بود؟

پاسخ اپل و سامسونگ به پیکسل 3a گوگل چه خواهد بود؟

 در حالی که عکس‌های مربوط به پروانه از لحاظ کیفیت بسیار نزدیک به هم هستند اما در دو عکس دیگر پیکسل 3a به وضوح عملکرد بسیار بهتری نسبت به آیفون 7 داشته و به راحتی این گوشی را مغلوب خود می کند. عکس هایی که پیکسل 3a گرفته جزئیات بسیار بیشتری داشته و کیفیت رنگ ها و حس زنده بودن آن‌ها بسیار بیشتر به چشم میخورد . اما وضعیت برای آیفون 7 در شرایط کم نور رو به وخامت میرود .جدیدترین پرچمدارهای اپل هم وقتی صحبت از عکس برداری در شب به میان می آید، در برابر پیکسل های گوگل و حالت شبانه آن ها موسوم به Night Sight کم می آورند این ویژگی است که در پیکسل 3a گنجانده شده و در گوشی میان رده جدید هم قابل استفاده است.

در نتیجه به نظر می رسد گوگل خود را وارد جریاناتی کرده است که به کلی از دسترس اپل در کنترل این موضوع خارج شده است و این شرکت در صورتی که بخواهد به رقابت مستقیم با پیکسل 3a بپردازد باید خطر از دست دادن مشتریان آیفون های گران قیمت خود را به جان بخرد. به همین دلیل است که می گوییم  اپل گوشی هوشمندی میان رده ای را در رده قیمت پیکسل 3a هیچگاه تولید نمی کند و به رقابت نمیپردازد.   خودمانیم آیا یک گوشی 400 دلاری را می توان جزو محصولات لوکس دانست؟    

پاسخ اپل و سامسونگ به پیکسل 3a گوگل چه خواهد بود؟

سامسونگ چیزهای بیشتری برای ارائه در دست دارد

امسال سامسونگ تصمیم گرفت تا در تمامی زمینه های بازار گوشی های هوشمند به بهترین نحو عمل کند. به غیر از چهار مدل جدید از پرچمدارهای سری گلکسی اس، این شرکت کره ای 9 مدل جدید را هم در سری گلکسی A روانه بازار کرده، تقریباً پاسخگوی نیاز تمام کسانی شده است که به دنبال گوشی میان رده هستند. البته این موضوع برای سامسونگ در شاخه گوشی های ارزان قیمت جداست زیرا که سامسونگ از گوشی های گلکسی M  بعنوان اسلحه ای پر قدرت رخ نمایی می کند.   

به گفته بسیاری از خرده فروشان نزدیک ترین گوشی سامسونگ به پیکسل 3a، گلکسی A50 است که قیمتی 300 دلاری داشته و دقیقاً از همان میزان رم استفاده شده در پیکسل 3a (4 گیگابایت) بهره می برد. گلکسی A50 با وجود قیمت پایین تری که نسبت به پیکسل 3a دارد، اما از صفحه نمایش بزرگ تری استفاده کرده که  نمایشگر پیکسل 3a ایکس ال بزرگ‌تری را داراست.  این گوشی در پشت بدنه خود علاوه بر لنز اصلی 25 مگاپیکسلی، به یک لنز زوایه عریض هم مجهز شده در حالی که در پیکسل 3a تنها شاهد به کارگیری یک لنز 12 مگاپیکسلی هستیم.

اما بی شک  انبوهی از مشخصات اسمی نشان دهنده کیفیت واقعی آن مدل نیست و اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، دوربین گلکسی A50 با وجود مشخصات بالاتر و انبوهی از تعریف و تمجید، از کیفیت به مراتب پایین‌تری برخوردار است. در واقع گلکسی A50  دوربین متوسطی داشته و اصلاً توانایی رقابت با محصولی مانند پیکسل 3a را ندارد.

پس گلکسی A50 پاسخی صریح به پیکسل 3a نمی‌توان دانست. اگر بخواهیم محصولی را از بین گوشی های سامسونگ انتخاب کنیم که واقعاً بتواند در حد و اندازه های پیکسل 3a گوگل ظاهر شود، شاید بتوانیم به سراغ گلکسی اس 10 ای برویم. این گوشی جدید که قیمتی معادل با آیفون XR دارد به مرور در سرفصل تخفیفاتی قرار گرفته و به قیمت 600 دلار سقوط کرده است .اما باز هم هرگونه محاسبه کنید از نظر قیمت گرانتر از پیکسل 3a است و با قدرت در بخش سخت افزار د نمیتوان آن را در رده و درجه گوگل دسته بندی کرد.    

البته قابل ذکر است بگوییم که این گوشی هایی که نام بردیم قبل از پیکسل 3a  عرضه شده و برای رقابت با گوگل میتوانند دست به کار شده و مورد جدیدی را روانه بازار کنند.  اما آنچه که باید به آن اعتراف کنیم این است که گوگل در زمینه کیفیت دوربین یک سر و گردن بالاتر از رقبا قرار داشته و  توانسته با استفاده صحیح از قدرت پردازشی پیکسل 3a و اجرای الگوریتم های پیچیده ، کیفیت عکس ها را بطور عینی بالا ببرد. بنابراینمیتوان به جرات گفت  اپل و سامسونگ بجای آنکه خط تولید قطعات سخت افزاری خود را بالا ببرند باید نبوغ مهندسان و برنامه نویسان خود را افزایش دهد .  

آیا واکنش نشان دادن به عملکرد این روزهای گوگل به نفع رقبای آن خواهد بود؟

در طی چند سال گذشته، با پیشرفت صنعت تولید سخت افزار، تفاوت بین تجربه کاربری در گوشی های میان رده و رده بالا به کمترین میزان خود رسیده است. در واقع امروزه تنها دوربین و  ویژگی  های مدرن دیگری هستند که بین این دو رده از محصولات  ایجاد تمایز کرده اند. همان طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، دوربین یکی از مهم‌ترین اولویت هایی است که کاربران به آن توجه می کنند و حتی کاربرانی که چیز زیادی از گوشی نمیدانند هم  تفاوت بین دو محصول را از این حیث به خوبی درک می کنند.

اما جالب است بدانید  فروش گوشی های تلفن همراه در طول یک سال گذشته به شکل قابل ملاحظه ای رو به افول رفت. حالا تصور کنید در این اوضاع محصولی ارزان قیمت برای کاربران عرضه شود تا بتوانند تجربه ای مشابه با گوشی ها یرده بالا را داشته باشند در واقع یک نوع خود زنی برای تولید کنندگان محسوبب میشود برای همین است شرکت ها به این مسئله واکنش خاصی نشان نمی دهند.    

اما ممکن است  این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا گوگل با عرضه پیکسل 3a دچار اشتباه شده و به خودش ضرر زده است؟ در جواب این سوال باید گفت شرایط گوگل با دیگر تولید کنندگان فرق می کند. این شرکت اساساً یک تولید کننده سخت افزار درجه یک به حساب نمی آید و در حالی که سامسونگ و اپل به ترتیب اولین و سومین تولید کننده بزرگ گوشی در جهان هستند، گوگل از لحاظ میزان فروش بسیار عقب‌تر از آن ها بوده  پس جای نگرانی وجود ندارد. دیگر حتی اگر به عنوان پرفروش ترین گوشی این شرکت هم شناخته شود، باز هم قادر نخواهد بود آمار فروش شرکت هایی مانند اپل و سامسونگ را دچار تغییراتی اساسی کند.

پس می توان گفت هدف اصلی گوگل از عرضه محصولاتی مانند گوشی های سری پیکسل این است که نرم افزارهای خود را به دست تعداد بیشتری از کاربران رسانده و باعث گسترش این بخش شود. قصد نرم افزار گوگل تسلط بر بازار گوشی های هوشمندی است که به واسطه صدور مجوز  در اختیار تولید کنندگان قرار می‌گیرد.

بنابراین در مجموع باید گفت، عرضه پیکسل 3a هم به نفع کاربران  بوده که می توانند با هزینه ای پایین به محصولی با دوربین قدرتمند دست پیدا کنند و هم به نفع گوگل که نرم افزارهای خود را بیش از پیش گسترش داده، است. سامسونگ و گوگل هم با وجود اینکه سود چندانی از اینکار گوگل نمیبرند ولی ضرر چندانی هم نخواهند کرد.شاید این مسئله به نوعی یک برد برای این دو شرکت تلقی شود اما این زمان خواهد بود که مسائل را به مرور شفاف تر خواهد کرد. 

گزارش از سارا کیا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.