واکسیناسیون ۱۴۸۷ قلاده سگ در برابر بیماری هاری

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از واکسینه شدن ۱۴۸۷ قلاده سگ در برابر بیماری هاری طی دو ماه گذشته خبر داد.

واکسیناسیون ۱۴۸۷ قلاده سگ در برابر بیماری هاریبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، شیرازی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از واکسینه شدن ۱۴۸۷ قلاده سگ در برابر بیماری هاری طی دو ماه گذشته خبر داد و گفت: طی سال گذشته، ۱۷۰۲۳ قلاده سگ در مقابل بیماری هاری واکسینه شده‌اند.

وی  با اعلام این خبر اظهار کرد: طی سال گذشته، تعداد ۴۴ کانون بیماری هاری در این استان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه بیماری هاری یک بیماری ویروسی بسیار خطرناک مشترک بین انسان و دام بوده و اهمیت این بیماری در غیرقابل درمان و کشنده بودن آن است، گفت: تنها در سال ۲۰۱۵ در جهان، تعداد ۵۹ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و سالیانه میلیارد‌ها ریال صرف پیشگیری از بیماری هاری در ایران می‌شود و می‌توان ایران را تنها کشور خاورمیانه دانست که واکسن هاری در جمعیت دامی به صورت رایگان تزریق می‌شود.

شیرازی اضافه کرد: اشکال در بلع، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، درد‌های شکمی و اسهال، تنگی نفس، سرفه خشک، نگرانی و ترس، تحریک پذیری، بی قراری، انقباضات عضلانی، خشونت و رفتار تهاجمی، هیجان مفرط و آبریزش بیش از حد از دهان، ترس از آب و ترس از نور از مهمترین علایم بیماری هاری است که در نهایت منجر به مرگ فرد مبتلا می‌شود.

وی با اشاره به وسعت، پراکندگی و شرایط اقلیمی استان و وجود منابع و مخازن متعدد بیماری هاری در حیات وحش، ادامه داد: این استان از جمله استان‌های در معرض خطر شیوع و گسترش این بیماری محسوب می‌شود.

شیرازی افزوذ: با توجه به غیرقابل درمان بودن این بیماری، پیشگیری از ورود بیماری هاری به جمعیت دام‌های اهلی و جامعه انسانی بسیار مهم و حساس است.

وی تاکید کرد: واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار شامل سگ‌های گله و نگهبان و در صورت نیاز واکسیناسیون دام‌های اهلی واجد شرایط، فرهنگ سازی، ارایه آموزش‌های لازم به منظور شناخت بیماری و نحوه کنترل و پیشگیری از آن، مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی استان در راستای مبارزه با این بیماری مهلک است.

وی در پایان  افزود: دامداران باید ضمن واکسیناسیون سگ‌های گله با بهسازی اماکن دامی و ایجاد حصار مناسب از ورود حیوانات وحشی به دامداری‌ها جلوگیری کنند.

 

انتهای  پیام/ش

۱۴۸۷ قلاده سگ در برابر بیماری هاری واکسینه شدند

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.