رادیو بین‌المللی چین: سیاست خارجی آمریکا به یک اسب سرکش غیرقابل‌اعتماد بدل شده است

رادیو بین‌المللی چین در تحلیلی نوشت دوران سلطه آمریکا رو به افول است و افراد جنگ‌طلبی مانند جان بولتون، واشنگتن را با مشکلات جدیدی روبرو خواهند کرد.

رادیو بین‌المللی چین: سیاست خارجی آمریکا به یک اسب سرکش غیرقابل‌اعتماد بدل شده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رادیو بین المللی چین نوشت تام نیکولاس، استاد امنیت ملی در آمریکا اخیرا در نشریه یواس‌ای تودی مطلبی منتشر کرد. او نوشت جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا همه تلاش خود را برای رسیدن به اهدافش در کاخ سفید به کار بسته است. او به دنبال اجرای طرح خود است. سیاست خارجی آمریکا کاملا از کنترل خارج شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: برخی از اقدامات بولتون از زمانی که به قدرت رسیده عبارتند از: او بر وزارت دفاع فشار می‌آورد تا یک دستور نظامی را ضد ایران صادر کند. او به دنبال اجرای سیاست‌های آمریکا در ونزوئلا است و در امور داخلی این کشور دخالت می‌کند. او به بهانه‌های واهی و بی اساس از چین و روسیه انتقاد می‌کند. این اقدامات نشان می‌دهد که سیاست خارجی آمریکا تحت هدایت جان بولتون به یک اسب سرکش غیر قابل اعتماد بدل شده است.

مواضع وی را می‌توان به خوبی در تیتر مطالبی که منتشر می‌کند مشاهده کرد. از جمله تیتر مطالبی که منتشر کرده است می‌توان به این مورد اشاره کرد: تسلیم شدن گزینه ما نیست، چگونه باراک اوباما امنیت ملی ما را به خطر انداخت.

بولتون خواهان تقابل است، خواهان مذاکره نیست. زمانی که وی نماینده آمریکا در سازمان ملل بود اعلام کرد آمریکا خواهان آن است که این سازمان به خواست واشنگتن عمل کند و هر زمانی که وضع بر خلاف منافع آمریکا باشد کاری انجام ندهد. بولتون از زمانی که مشاور رئیس جمهور کنونی آمریکا شده، بار‌ها اعلام کرده که قابلیت‌های موشکی چین تهدیدی برای روسیه است. اما زمانی که مسکو اعلام کرد آمریکا و نه چین تهدیدی برای روسیه است، او در راه رسیدن به هدف خود و ایجاد اختلاف بین چین و روسیه با شکست مواجه شد.

بولتون ماه گذشته در کاخ سفید اعلام کرد نیرو‌های امنیتی کوبا برای کمک به رئیس جمهور نیکولاس مادورو در ونزوئلا حضور دارند. اما برونو رودریگز پاریا، وزیر خارجه کوبا این موضوع را رد کرد و گفت آمریکا در رابطه با نقش کوبا در ونزوئلا دروغ پراکنی می‌کند. وزیر خارجه کوبا بولتون را یک دروغگوی تمام عیار لقب داد.

جای تعجب ندارد که برنی سندرز، نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ در مصاحبه با رسانه‌ها به این موضوع اشاره کرده است که جنگ عراق بر اساس دروغ به مردم آمریکا تحمیل شد. مقامات آن زمان دولت آمریکا و از جمله جان بولتون به دروغ عراق را متهم به داشتن تسلیحات کشتار جمعی کردند. بولتون جنگ را دوست دارد و به نظر می‌رسد که از جنگ با عراق درس نگرفته است.

البته جان بولتون تنها فرد تصمیم گیرنده در رابطه با سیاست خارجی آمریکا نیست. افرادی، چون مایک پمپئو و پیتر ناوارو هم از جمله افراد جنگ طلبی هستند که خواهان ادامه سلطه طلبی آمریکا در جهانند. آن‌ها در نقض معاهدات و دامن زدن به تنش‌ها و تخریب چهره دیگران درنگ نمی‌کنند. اما جهان امروز دچار تغییرات زیادی شده و بسیاری از تلاش‌های آن‌ها محکوم به شکست است.

رادیو بین‌المللی چین در ادامه نوشت در سه دهه اخیر در نظم جهانی تغییرات زیادی ایجاد شده است. این به خاطر جهانی سازی اقتصاد و ساختار قدرت چندجانبه است. تعداد کشور‌های در حال توسعه رو به افزایش است. بازار‌های نوظهور رو به افزایش است و آن‌ها موتور اصلی رشد اقتصادی شده اند. دسامبر گذشته مرکر تحقیق و توسعه شورای دولتی چین گزارش داد تغییرات آتی می‌تواند ساختار اقتصادی جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد و باید گزینه‌های راهبردی در نظر گرفت. بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی کشور‌های در حال توسعه در سال ۲۰۳۵ از رشد اقتصادی کشور‌های پیشرفته بیشتر خواهد شد.

در این زمینه، روشن است که نظم سیاسی جهانی که تحت تأثیر آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم قرار دارد، در حال تغییرات عمیق است. این موضوع قدرت‌های قدیمی را در تنگنا قرار داده است. طی چند سال گذشته، آمریکا بار‌ها و بار‌ها در جهت افزایش ارزش پول خود تلاش کرده است، در این حال این کشور از نهاد‌های بین المللی خارج می‌شود و سعی دارد قوانین جدیدی را که منافعش را تامین کنند، وضع کند.

دولت آمریکا فشار بر روسیه را قدم به قدم افزایش می‌دهد. شرکت‌های چینی را با قدرت دولتی سرکوب می‌کند تا از توسعه علمی و فناوری چین جلوگیری کند و هنگامی که با مشکلات ساختاری در درون آمریکا مانند شکاف بین غنی و فقیر، از بین رفتن صنایع و تشدید اختلافات نژادی روبرو می‌شود، به فرافکنی روی می‌آورد. اما این اقدامات تقسیمات طبقاتی و تناقضات اجتماعی را تشدید کرده و دولت آمریکا را در گرداب بدی گرفتار کرده است.

دوران سلطه آمریکا رو به افول است و افرادی مانند جان بولتون، آمریکا را با طرح‌های نامناسب خود با مشکلات جدیدی روبرو خواهند کرد. آن‌ها موفق به درک روند اصلی توسعه جهانی نیستند و در مواجهه با تغییرات بزرگ اعتماد به نفس ندارند. آن‌ها با این اقدامات خود دیپلماسی آمریکا را به خطر می‌اندازند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۱:۴۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا
Germany
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
عدم مذاکره با آمریکا؛ مشکل دولت ترامپ است یا "ایدئولوژی"؟
آخرین اخبار