بهترین زمان برای دعا کردن شب قدر است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بهترین زمان برای دعا کردن شب قدر است، در روایت داریم که در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان تقدیرات الهی محکم شده و در شب بیست و سوم امضا می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در میدان امام (ره) اصفهان با بیان اینکه انقلاب ما مقدمه طلوع خورشید ولایت است، اظهار داشت: علامه مجلسی در جلد ۶۰ بحارالانوار نقل کرده است که امام صادق (ع) قبل از ظهور امام زمان (عج) از انقلابی به‌حق یاد می‌کند که به دنبال آن علم از کوفه به قم منتقل می‌شود.

وی افزود: زمانی این روایت از امام صادق (ع) نقل می‌شود که علم هنوز در کوفه نیز نبوده است. اما براساس این روایت مقدمات ظهور به این ترتیب فراهم می‌شود، در آن زمان مردم دنیا اگر شیعه نباشند حداقل اصول شیعه را می‌شناسند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به آداب دعا کردن گفت: ۲۰ نکته پیرامون آداب دعا کردن استخراج کرده‌ایم که جا دارد درباره آن دقت شود، یکی از نکات مهم مکان و زمان مناسب برای دعا کردن است.

وی بیان کرد: مسجد بهترین مکان برای دعا است، مسجد خانه خدا و بیرون از آن دنیا است، پس تا جایی که مانعی برای انسان وجود ندارد باید در مسجد به دعا پرداخت. بهترین زمان نیز شب قدر است، در روایت داریم که در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان تقدیرات الهی محکم شده و در شب بیست و سوم امضا می‌شود.

آیت‌الله مهدوی با بیان اینکه یکی دیگر از نکات برای دعا کردن توبه و رد مظالم است، افزود: الهی العفو گفتن نباید فقط عادت زبان باشد بلکه باید انسان را پاک کند، رد مظالم نیز بدهی است که انسان به خاطر خساراتی که به دیگران وارد کرده باید پرداخت کند.

وی ادامه داد: انسان باید دین خود را به دیگران ادا کند، وقتی طرف طلبکار را نمی‌شناسیم رد مظالم معادل خسارت، تعیین شده و پول آن به مجتهد به عنوان، ولی انسان داده می‌شود.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه نکته دیگر برای استجابت دعا کسب پاک و طعام حلال است، تصریح کرد: مشتری را نباید فریب داد، بلکه با رضایت او را جنس مشرف کنید و بین شما و او در رضایت میزان برقرار باشد.

وی با تاکید بر اینکه تعمیم در دعا از جمله مسائلی است که باید رعایت شود، گفت: استفاده از اجتماع در دعا کردن بسیار مهم است، علاوه بر این تضرع و خشوع از نکاتی است که باید هنگام دعا کردن به آن توجه کنیم. امام صادق (ع) کلمه "بکاء" را به کار می‌برند، یعنی به حالت گریه به خداوند پناه ببریم. باید با خداوند خالصانه صحبت کرد، زمانی که روضه خوانده می‌شود باید خوب گریه کرد تا دل انسان به خداوند وصل شود.

آیت‌الله مهدوی تصریح کرد: در روایات آمده است که بین دعا کردن و قرآن خواندن دعا اولا است، بسیار بر خواندن قرآن تاکید شده، زیرا به دل انسان نور می‌دهد، اما دعا خواندن بسیار مهم است.

انتهای پیام/م

 

برگزاری مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در میدان امام (ره) اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.