برگزاری مراسم تعزیه خوانی در اراک

مراسم تعزیه خوانی توسط استادهای برتر کشور در استان مرکزی برگزار میشود.

برگزاری مراسم تعزیه خوانی در اراکبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ،به مناسبت شهادت امیر المومنین علی (ع) و شب‌های قدر از سه شنبه ۷ خرداد ماه به مدت ۵ شب مراسم تعزیه خوانی در استان مرکزی برگزار میشود.

مراسم تعزیه خوانی توسط استاد‌های برجسته از سراسر کشور در ۴۰ کیلومتری جاده اراک – خمین، روستای امامزاده بعد از نماز مغرب و عشا و در محل آستان مقدس امامزاده اهل بن علی برگزار خواهد شد.

تعزیه یک نوع نمایش است که به طور متعارف برای واقعه‌ی کربلا اجرا میشود. در تعزیه هر بازیگر نقش یکی از شخصیت‌ها را ایفا میکند و نمایشی مذهبی است.

تعزیه یک سنت ایرانی مذهبی است که بیشتر به مصیبت و شهادت امام سوم شیعیان حضرت حسین بن علی (ع) میپردازد.

از دیرباز تاکنون استان مرکزی در این نوع نمایش دستی بر آتش داشته و از مکان‌های مطرح اجرای تعزیه در کشور محسوب میشود.

تعزیه در استان مرکزی قدمتی حدود ۴ قرن دارد و در شهرستان‌های مختلفی از جمله شازند، تفرش، اراک و ساروق رواج داشته است و این استان را قطب تعزیه کشور کرده است.

گفتنی است مراسم تعزیه اراک یکی از دراماتیک‌ترین جنبه‌های نمایشی از یک مراسم آئینی است که در کمتر جایی از گستره ایران می‌توان از آن سراغ گرفت

تاریخ دقیقی برای پیدایش تعزیه وجود ندارد، برخی از مورخین سبقه‌ی این نوع نمایش را به پیش از اسلام و در سوگ سیاوش می‌دانند و با ورود اسلام به ایران و واقعه‌ی کربلا مردم مسلمان وشیعه ایران این نوع نمایش را مختص امام حسین (ع) کردند. 

شایان ذکر است به گمان بسیاری، تعزیه ،جدا از شباهت‌هایش با عزاداری‌های آیینی گذشته، شکل تکامل یافته‌تر و پیچیده‌تر سوگواری‌های ساده‌ی شیعیان سده‌های نخستین برای شهدای کربلا است.

انتهای پیام/ی

استان مرکزی قطب تعزیه ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.