حجت‌الاسلام موسویان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تفکر کردن برتر از خوانش طوطی وار دعاست

ماه مبارک رمضان فرصتی است تا سر در گریبانمان کنیم و پرونده اعمالمان را ورق بزنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص استجابت دعا گفت: در اینجا لازم است به حقیقت دعا توجه کنیم، اینکه بیاییم دعا‌های مختلف را همینطور بخوانیم، اما دل و قلبمان با آن همراه نباشد، دعا مستجاب نمی‌شود، چراکه این ادعیه الفاظی هستند که بیان می‌شوند، اما به راستی حقیقت دعا چیست که اینقدر در سیره اهل‌بیت (ع) به آن توجه داده شده‌ایم؟ آن خواسته‌ای که در ضمیر ناخداگاه انسان شکل گرفته و به آن میل وجود دارد، حقیقت دعاست.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر خواسته باطنی ما انسان همان دعاست. در این صورت، نگاه کردن، راه رفتن و صحبت کردن انسان نیز می‌تواند به نوعی به معنای دعا باشد، چراکه می‌گوید من می‌خواهم اینچنین راه بروم، اینچنین سخن بگویم و نگاه کنم؛ این‌ها خواسته درونی چنین فردی است. این در حالی است که اهل‌بیت (ع) توصیه کردند مراقب نگاه کردن‌ها، حرف زدن‌ها و حتی راه رفتن‌هایمان باشیم، لذا باید سعی کنیم مطالبات ظاهری و باطنیمان یکی شود.

تفکر کردن برتر از خوانش طوطی وار دعاست
وی با اشاره به مقوله «عافیت» به عنوان بهترین مطالبه در شب قدربیان کرد: روزی فردی از رسول‌اکرم (ص) پرسید که بهترین دعا در شب قدر چیست؟ حضرت فرمود: «عافیت». یکی از انواع عافیت، عافیت در فکر است. امیرالمومنین (ع) می‌فرماید مومن کاری نمی‌کند که به موجب آن عذرخواهی کند، یا در حدیث دیگری می‌فرماید مومن ابتدا فکر و بعد اقدام به عمل می‌کند و در شب‌های ماه مبارک رمضان باید تفکر کنیم و پرونده اعمالمان را مرور کنیم، منظور از تفکر این است که در دعا و ادعیه‌های وارده در این ایام باید با توجه به معانی آن‌ها به خوانش بپردازیم تا درونمان بیدار شود.

شب قدر، شب تفکر در دعا است / تفکر کردن برتر از خوانش طوطی وار دعا است

وی در ادامه در خصوص رحمت خداوند و باز بودن درب‌های توبه اظهار داشت: ماه مبارک رمضان درب‌های رحمت خداوند باز است و توبه بندگان پذیرفته می‌شود و هرگز انسان‌ها نباید از بخشش خداوند نا امید شوند، چون بزرگ‌ترین گناه به درگاه خداوند نا امیدی است مخصوصا شب‌های قدر که ساعات بسیار با فضیلتی است و انسان‌ها می‌توانند تولدی دوباره را تجربه کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین موسویان خاطرنشان کرد: ثانیه‌های شب‌های قدر را از دست ندهید و با تفکری ناب جوشن کبیر و دیگر ادعیه‌های سفارش شده را قرائت کنید.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: قرآن ، احادیث ، رمضان 98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.