رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد؛

ظرفیت بالای دانشگاه‌ها در بررسی ابعاد وقوع سیل اخیر در کشور

نیلی احمد آبادی با اشاره به ظرفیت بالای دانشگاه‌ها در بررسی سیل اخیر گفت: دانشگاه‌ها و متخصصین فعالیت زیادی در این حوزه دارند، اما بدنه اجرایی از این ظرفیت استفاده خوبی نمی‌کند.

ظرفیت بالای دانشگاه‌ها در بررسی حوزه‌های سیل اخیر/ ۱۳ گزارش از کشور‌های مختلف جمع آوری شدبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در نشست خبری هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها که عصر امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: رئیس جمهور در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ماموریتی در خصوص هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها با عضویت شخصیت‌های علمی مستقل و خبره در تخصص‌های مرتبط را به عهده گرفته و قرار شد ظرف ۶ ماه گزارش ملی این رخداد را ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه بلایای طبیعی در کشور اجتناب ناپذیر است، گفت: باید با بررسی دقیق موضوع، روایتی جامع از آنچه رخ داده است در ۶ ماه آینده ارائه شود.

تاکید بر لزوم آسیب شناسی سیل‌های اخیر

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر لزوم آسیب شناسی سیل‌های اخیر، بیان کرد: در وهله اول باید خسارات وارد شده بررسی شود سپس آموزه‌هایی مناسب از این رخداد و راهبرد‌ها برای کاهش خسارات در آینده به مردم ارائه شود.

نیلی ادامه داد: دانشگاه‌ها ظرفیت‌های بسیاری برای بررسی حوزه‌های مختلف سیل اخیر دارند، از این رو اعتماد رئیس جمهوری اتفاق بزرگی در این حوزه است.

وی گفت: در موضوع سیل اخیر خوشبختانه با استقبال گسترده از گروه‌های مردم مواجه شدیم و باور نداشتیم این تعداد از کارشناسان در حوزه سیل مشغول فعالیت شوند و نشان داد چه ظرفیت عظیمی داریم و تاکنون نتوانستیم از آن استفاده کنیم؛ دانشگاه‌ها و متخصصین فعالیت زیادی دارند، اما بدنه اجرایی از این ظرفیت استفاده خوبی نمی‌کند.

انتشار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار متن در مورد سیل اخیر

رئیس دانشگاه تهران افزود: فکر می‌کنیم که هیئت می‌تواند الگوی خوبی برای پیشگیری و بررسی مشکلات کشور ارائه کند و بتواند در رخداد‌های آینده مورد استفاده قرار گیرد و در همین راستا به جمع آوری هر آنچه در فضای مجازی پخش شده پرداختیم و حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار متن در مورد سیل منتشر شده است و می‌توان ادعا کرد که هیئت با استفاه از فضای مجازی همه اطلاعات را جمع آوری کند و در اختیار کارگروه‌ها قرار دهد.

وی ادامه داد: این هیئت سعی کرده است تمام گزارش‌ها را جمع آوری کند و بیش از ۱۳ گزارش از تجربه سیل‌های کشور‌ها را جمع آوری کند این کشور‌ها شامل انگلستان، استرالیا، اتحادیه اروپا، نیوزلند و غیره بودند که در اختیار اعضا هیئت قرار گرفته است تا بتوان از آن استفاده کرد و به‌طورقطع همکاری بین المللی را گسترده کند.

نیلی اظهار کرد: حدود هشت هزار سوال برای ۲۰۰ نهاد ارسال شده تا بتوانیم آمار اطلاعات را جمع آوری و مستندی دقیق ارائه کنیم؛ همکاری خوبی از جانب دانشگاه‌ها مشاهده کردیم و این دانشگاه‌ها از همه جهت هیئت را پشتیبانی می‌کنند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: توانستیم ارتباط خوبی را با دستگاه‌ها برگزار کنیم؛ کار گروه‌ها خود را موظف کرده‌اند از ظرفیت دانشجو‌ها در موضوع سیل استفاده کنند، در سایه تشکیل هیئت اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم و برای تدبیر پایان نامه‌ها می‌تواند کمک کار باشد.

وی ادامه داد: شیوه تدبیر گزارش مهم است و تهیه گزارش برای این جمعیت بزرگ کار سختی بود و اولین اقدام هیئت تلفیق گروهی بود تا بتواند در آن کار‌ها راحت‌تر باشد؛ تاکنون استقبال خوبی از این ماموریت شده که بیش از حد انتظار بوده است و جمعیتی که همکاری کردند جزو متخصص‌ترین و و کارشناسان کشور هستند.

نیلی گفت: هدف هیئت این است که گزارش کامل ارائه کند و این یک فرصت استثنایی است و امیدوارم کمک کند شاهد این چالش‌ها نباشیم و بتوانیم الگو‌هایی برای همکاری طراحی کنیم.

رئیس دانشگاه تهران افزود: ما سعی می‌کنیم تعاملی با دستگاه‌ها کار کنیم و منتظر نیستیم همه سوالات را به یکباره به ما ارائه دهند؛ در آغاز تن‌خواهی را درخواست کردیم و درخواست کارشناسان برآورد هزینه بوده و منتظر هستیم شرح کارگروه‌ها مشخص شود و ان شاءالله بودجه آن تعیین شود.

از تجربه کشور‌های دیگر استفاده می‌کنیم

نیلی یادآوری کرد: ما در کارگروه‌ها از تجربه کشور‌های دیگر استفاده می‌کنیم، همچنین سعی می‌کنیم کارگروه‌ها ایرانی را مشخص کنیم. اعضا کارگروه‌ها از دانشگاه‌های مختلف هستند و می‌توانند از هر کسی که صلاح بدانند استفاده کنند.

وی بیان کرد: بازدید میدانی بسیار مهم است که ۱۳ دانشگاه در لرستان نشست برگزار کردند و مفید بود و اطلاعات نشست را در اختیار اعضا کار گروه قرار دادیم و سفری به استان گلستان انجام شد و تماما گزارش شده است این بازدید‌ها همچنان ادامه دارد و حجم زیادی از اطلاعات جمع آوری شده و باید تنظیم شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار دانشگاهی ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار