آثار سمپاشی ملخ‌ها به صورت مستمر پایش شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: باید با پایش مستمر محل‌های سمپاشی برای مبارزه با ملخ، میزان تاثیر سم بر محیط زیست بررسی شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرهاد قلی نژاد در نخستین نشست فصلی کارگروه استانی مخاطرات زیست محیطی افزود: نگرانی‎هایی درباره آثار سم استفاده شده برای مبارزه با ملخ برمحیط زیست طبیعی و تنوع زیستی وجود دارد و مواردی مانند احتمال وجود سم‌های جایگزین با آثار کمتر، رعایت نکات ایمنی برای سلامت انسان و محیط زیست، اعلام مکان‌های سمپاشی قبل از عملیات وانجام پایش مستمر محل‌های سمپاشی قبل و بعد از سمپاشی مطرح است.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: از اول بهمن که ملخ وارد استان شد اقدام‌های فوری صورت گرفت و در جلساتی متعدد با سایر دستگاه‌ها ۳۶ گروه عملیاتی تشکیل و سمپاشی ابتدا در حوزه دشتستان و به‌تدریج در استان انجام شد.

مریم صالحی افزود: سموم استفاده شده سم دلتامترین (دسیس) و سم مالاتیونر بوده وسم فنیتروتیون (سومتیمیون) نیز تاکنون استفاده نشده است.

وی بیان کرد: سموم یاد شده در خاک ماندگاری دارند، اما برای انسان و جانوران خطر کمتری دارد و تنها اثر پوستی دارد و از لحاظ گوارشی اثری ندارد.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: احتمال ازبین رفتن خزندگان وحشرات بر اثر تماس وجود دارد، اما سایر جانوران آسیبی نمی‌بینند.

صالحی با اشاره به اینکه نقاط آلوده و سمپاشی شده در جدولی به دستگاه‌های مربوط اعلام شده است، گفت: ادوات سمپاشی ازجمله تراکتور و سمپاش از نیازمندی‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی برای مبارزه با ملخ است.

جهانگرد کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز دلتامترین را جزء سموم مجاز با کمترین ماندگاری معرفی کرد که به سرعت ازبین می‌رود ودر خانه‌ها هم استفاده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر هم با اشاره به آتش سوز‌ی‌هایی که در چند وقت اخیر در استان رخ داده است، بیان کرد: بارندگی‌های خوب در سال آبی جاری، باعث افزایش پوشش گیاهی اراضی مرتعی و جنگلی شده و زمینه را برای بروز آتش سوزی‌های متعدد فراهم کرده است.

غلامرضا منتظری بر اختصاص اعتبارات لازم برای ایجاد آتش بر، نصب تابلو‌های هشداردهنده، تامین وخرید تجهیزات اطفاء حریق و ایجاد انبار تجهیزات در مناطق حساس برای نگهداری تجهیزات تاکید کرد.

وی با اشاره به اقدام‌های اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر برای مقابله با حوادث، از جمله بسیج تجهیزات، امکانات و نیرو‌های یگان حفاظت و نیرو‌های مردمی، ایجاد آتش بُر در مناطق حادثه خیز، و ارتباط مستمر با مدیریت بحران و سایر دستگاه‌های اجرایی، همه دستگاه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد، شورا‌ها و جوامع محلی را دعوت به همکاری کرد.

جهانگیر دهقانی سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان بوشهر نیز برگزاری مستمر جلسات کارگروه، پیگیری مصوبات جلسات برای تامین اعتبارات لازم، گزارش سریع و به موقع وقوع حوادث، آمادگی همه دستگاه‌های اجرایی برای حوادث احتمالی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، تشکل‌های مردم نهاد و شورا‌های اسلامی، تهیه بانک اطلاعاتی مخاطرات در استان و تهیه طرح جامع پیشگیری از وقوع بحران‎ها را خواستار شد.

انتهای پیام/ک

بانک اطلاعاتی مخاطرات استان بوشهر تهیه شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.