ساخت فیلم سینمایی در فضا مهیا می‌شود

دانشمندان در واپسین سال‌های استقرار ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار کره زمین به دنبال ساخت جایگزین‌هایی با امکانات فوق پیشرفته در مدار پایین زمین هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان ناسا در ایده‌ای منحصربه فرد در نظر دارند مدار پایین زمین LEO را به محلی برای استقرار انواع ایستگاه فضایی با کاربرد علمی و تجاری برای زندگی انسان و ماموریت فضانوردان تبدیل کنند.
 
اکنون تعدادی ماهواره به همراه ایستگاه فضایی بین المللی در مدار LEO به دور کره زمین گردش می‌کند؛ این مدار به دلیل ویژگی‌های منحصربه فرد خود می‌تواند به محلی برای استقرار زیستگاه‌های تجاری و علمی برای مسافران سفر‌های فضایی آینده تبدیل شود.
 

محققان ناسا ایده‌هایی از ۱۲ شرکت پیشتاز در صنعت فضایی ازجمله بلو اوریجین، لاکهید مارتین، بوئینگ و سایر شرکت‌ها برای ساخت پایگاه فضایی در این مدار دریافت کرده اند. اصلی‌ترین نکته برای ساخت این پایگاه‌های فضایی هزینه‌های سرسام آور ساخت آنهاست.
 
این ایده در کنارساخت پایگاه قمری Gateway ناسا قرار دارد که بناست در آینده جانشین ایستگاه فضایی بین المللی برای استقرار فضانوردان شود.
 
بنابر پیش بینی‌های انجام شده ایستگاه فضایی بین المللی تا پایان سال ۲۰۲۴ در مدار کره زمین باقی می‌ماند و پس از آن به تدریج ارتفاع آن کاهش یافت تا با ورود به جو زمین بخش زیادی از آن سوخته و نابود شود.
 

وجود پایگاه در مدار LEO کره زمین برای دانشمندان بسیار اهمیت دارد، زیرا می‌توانند از آنجا برای انجام سفر‌های طولانی مدت فضایی استفاده کنند.
 
شرکت‌های داوطلب در این طرح باید بتوانند کاربردی‌ترین و در عین حال اقتصادی‌ترین طرح را پیشنهاد دهند؛ برخی شرکت‌ها مانند بلواوریجین Blue Origin و نانورکس NanoRacks پیشنهاد‌هایی برای ساخت پایگاه‌های فضایی مطرح کرده اند که مانند یک موشک فضایی به مدارکره زمین پرتاب می‌شود.
 
برخی دیگر از شرکت‌ها مانند آکسیوم Axiom طرح‌هایی برای ساخت ماژول‌های تجاری مطرح کرده اند که می‌توانند به بدنه ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شوند.
 
کارشناسان در نظر دارند در این ایستگاه‌ها انواع تجهیزات از جمله امکان حمل و نقل آسان فضانوردان، ساخت مکان‌هایی ویژه برای فیلم برداری و ساخت فیلم‌های سینمایی و مستند‌های علمی در فضا، وجود مکان‌هایی برای انجام ورزش، دارا بودن امکانات گردشگری و حمل و نقل محموله‌های فضایی را قرار دهند.
 
برخی کارشناسان با توجه به هزینه‌های بالاساخت این تجهیزات در فضا در نظر دارند طرح تمدید مهلت استقرار ایستگاه فضایی بین المللی را تا سال ۲۰۳۰ تمدید کنند.
 
به گفته مقام‌های ناسا ساخت پایگاه‌های فضایی با کاربری تجاری می‌تواند منبع درآمد مناسبی برای شرکت‌های پیشرو در صنعت فضا باشد و هزینه‌های مورد نیاز برای انجام پروژه‌های آتی را برایشان فراهم کند.
 
منبع: theverge
 
انتهای پیام/

پایگاه‌های فضایی تجاری جانشین ایستگاه فضایی بین‌المللی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار