راهکاری جدید برای امکان تنفس انسان در مریخ

هر موجود جاندار برای زنده ماندن به نفس کشیدن نیاز دارد به همین دلیل برای ارسال انسان به سفر‌های طولانی مدت فضایی راهکار‌هایی برای تولید اکسیژن از خاک یا جو سیاره‌ها ضروری است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از مطالعه‌های فراوان دانشمندان جدید‌ترین روش تولید اکسیژن تنفسی درسطح کره مریخ را ارائه کردند. تاکنون چندین طرح آزمایشی برای تولید اکسیژن از خاک یا اتمسفرکره مریخ ارائه شده است و به گفته دانشمندان جدیدترین طرح می‌تواند قابلیت اجرا داشته باشد.
 

با توجه به فاصله طولانی سیاره مریخ از کره زمین، تولید اکسیژن درمحل سیاره برای زنده ماندن انسان‌ها و کاهش هزینه حمل و نقل کپسول‌های اکسیژن مبحثی ضروری و جدی است.
 
در جدیدترین مطالعه دانشمندان به مطالعه برروی دنباله دار‌ها در فضا پرداخته اند. این دنیا‌های کوچک یخ زده در مناطق مختلف منظومه شمسی قرار دارند. از جمله در اطراف سیاره نپتون که مانند ابری دور سیاره را گرفته اند.
 
اگر مدارحاوی دنباله دار‌ها به خورشید نزدیک شود، در اثر حرارت خورشید یخ‌های موجود در دنباله دار آب شده و در اثر این واکنش میزان فراوان اکسیژن تولید می‌شود که می‌تواند برای هزاران کیلومتر در فضا منتشر شوند.
 
محققان موسسه فناوری در کالج پالادینا امیدوار هستند با استفاده از دنباله دار‌ها بتوانند مولکول اکسیزن تولید کنند. ۲ اتم اکسیژن برای تشکیل هوای تنفسی مورد نیاز برای انسان می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
 

برای امکان تنفس انسان افزون بر اکسیژن به دی اکسید کربن هم نیاز است که کارشناسان دریافتند با انجام نوعی واکنش‌های شیمیایی درمولکول‌های دی اکسید کربن می‌توانند اکسیژن از آن استخراج کنند.
 
پیش‌تر دانشمندان براین باور بودند که اکسیژن موجود در اتمسفر کره مریخ به احتمال زیاد پس از برخورد نور ماورای بنفش خورشید به مولکول‌های دی اکسید کربن تشکیل شده است.
 
دانشمندان برای تولید اکسیژن از مولکول دی اکسید کربن از یک رآکتور فوق پیشرفته به نام Giapis استفاده می‌کنند که تنها می‌تواند یک یا ۲ مولکول اکسیژن از هر ۱۰۰ مولکول دی اکسید کربن تولید کند.
 
کارشناسان امیدوار هستند با ارتقا این رآکتور درآینده بتوانند از آن برای تولید هوای قابل تنفس برای فضانوردان در سیاره مریخ استفاده کنند.
 
در طرحی عجیب گروهی از دانشمندان امیدوارهستند دی اکسید کربن جو کره زمین که به میزان زیاد دراثر گاز‌های گلخانه‌ای تولید شده است را از جو کره زمین خارج و با آن در سیاره مریخ اکسیژن تولید کنند.
 
کارشناسان برای تولید اکسیژن در سیاره مریخ در نظر دارند نوعی وسیله علمی به نام MOXIE را درسال ۲۰۲۱ به سیاره مریخ ارسال کنند. این دستگاه قرار است به مطالعه جو کره مریخ و میزان دی اکسید کربن موجود درآن و تجزیه دی اکسید کربن بپردازد. با بررسی داده‌های ارسالی از این دستگاه دانشمندان می‌توانند بررسی کنند چگونه به تولید اکسیژن درسیاره مریخ برای تنفس فضانوردان و رشد گیاهان و جانوران بپردازند.
 
نتیجه‌های مطالعه‌های جدید درباره روش‌های تولید اکسیژن در سیاره مریخ درمجله the journal Nature Communications منتشر شده است.
 
منبع:Space
 
انتهای پیام/

فضانوردان با این راهکار بدون نیاز به تجهیزات نفس می‌کشند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار