رای الیوم: ممکن است نشست بحرین باعث خودکشی سیاسی برخی کشور‌ها شود

روزنامه رای الیوم در مطلبی نوشت نشست بحرین درباره فلسطین ممکن است خودکشی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برخی کشور‌ها در جامعه جهانی را در پی داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الکترونیکی رای الیوم در یادداشتی نوشت: در حال حاضر جرد کوشنر، مشاور و داماد رئیس جمهور آمریکا، به همراه دوستانش برای هدف اعلام شده یعنی شرح وضع اقتصادی و دستیابی به پیشرفت، در منطقه به سر می‌برد، این در حالیست که مقامات و شهروندان منطقه از جمله ملت فلسطین بر این باورند از منظر اسرائیلی‌ها، هدف حقیقی نابودی مسئله و آرمان فلسطین است.

مخالفت تشکیلات خودگردان فلسطین با حضور در همایش بحرین در اواخر ژوئن ۲۰۱۹ و تردید کشور‌های زیادی در مشارکت در این همایش، این ذهنیت را به وجود می‌آورد که نه تنها نگرانی‌های حقیقی بلکه بسیار مهمی وجود دارد و تصمیمات اتخاذ شده در این همایش ممکن است تا چند دهه متمادی بر کشور‌ها و ملت‌های خاورمیانه و شمال آفریقا تاثیرگذار باشد و پیامد‌های منفی بر اوضاع منطقه عربی بر جا بگذارد و چه بسا باعث شود این کشور‌ها به عقب بازگردند و حتی ممکن است باعث خودکشی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برخی کشور‌ها در جامعه جهانی شود.

ممکن است سفر این هیئت (جرد کوشنر و دوستانش) در اسرائیل به پایان برسد؛ زیرا دستورات و طرح‌ها تعیین و ایجاد شده و دستورات اجرایی صادر شده و مشوق‌های مالی به کشور‌ها با هدف متقاعد کردن ملت‌های منطقه و دولت‌های آن‌ها درباره اهمیت مشارکت در همایش بحرین صادر شده است.

اگر سفر این هیئت یا همایش بحرین خیر و فایده داشت، دست‌اندرکاران آن به کتمان مضمون و محتوای این همایش نمی‌پرداختند بلکه با افتخار درباره طرح‌ها و آنچه برای کشور‌ها و ملت‌های منطقه برنامه‌ریزی کرده‌اند، سخن می‌گفتند و اعلام می‌کردند ملت‌های منطقه با وجود امتیازات فراوانی که برای برخورداری از حداقل صلح دائمی پرداخته اند، از زندگی مرفهی برخوردار خواهند شد و به دور از صهیونیسم جهانی و شرارت‌های آن، جنگ‌ها، کینه‌توزی‌ها و نفرت‌ها بین همه ملت‌هایی پایان می‌یابد که به ادیان آسمانی و توحیدی معتقدند.

در سفر کوشنر به منطقه در فوریه ۲۰۱۹، مقامات کشور‌هایی که کوشنر به آن‌ها سفر کرد یعنی امارات، عمان، بحرین، قطر، عربستان و ترکیه از بخش اقتصادی این طرح بدون پرداختن به موضوعات مهم مربوط به وضع نهایی قدس یا پاسخ به سوال مهمتر و این که آیا معامله قرن باعث تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی به خواست کشور‌های جهان خواهد شد یا خیر مطلع شدند.

«صلح برای شکوفایی» عنوان کنفرانس یا کارگاه اقتصادی بین‌المللی «کارگاه منامه» است که قرار است در روز‌های بیست و پنجم و بیست و ششم ژوئن ۲۰۱۹ با حضور نمایندگان کشورها، مسئولان بازرگانی و سازمان‌های جامعه مدنی برگزار شود تا به آغاز بخش اقتصادی طرح صلح آمریکا یعنی معامله قرن که ترامپ مسئولیت طراحی و نظارت آن را بر عهده جارد کوشنر گذاشته است، کمک کند.

همایش بحرین به ادعای برگزارکنندگان آن به بررسی پتانسیل رشد اقتصادی بالقوه، توسعه سرمایه‌های انسانی، فراهم کردن محیط مناسب برای سرمایه‌گذاری در منطقه به ویژه فلسطین خواهد پرداخت.

دولت آمریکا تصور می‌کند سرمایه‌گذاری‌ها و مشوق‌های اقتصادی می‌تواند باعث رضایت فلسطینی‌ها و همچنین جایگزین «فرضی» کشور مستقلی شود که فلسطینی‌ها در هر گونه مذاکرات صلح دائمی با اسرائیل به عنوان یک شرط خواستار آن هستند.

این در حالیست که بحرین معتقد است میزبانی از این همایش با همکاری آمریکا در تلاش برای حمایت از منافع فلسطینی ها، نیاز به بررسی راهبرد‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها و طرح‌های اقتصادی احتمالی است که ممکن است از طریق معامله قرن محقق شود‏، ولی واقعیت را خدا بهتر می‌داند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار