ایجاد سایت موزه در در محوطه باستانی کله کوب آیسک

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان از ایجاد سایت موزه در در محوطه باستانی کله کوب آیسک خبر داد.

ایجاد سایت موزه در در محوطه باستانی کله کوب آیسکبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی در سفر به شهر آیسک از عملیات باستان‌شناسی در محوطه تاریخی کله کوب این شهر بازدید کرد.

در این بازدید که کارشناسان میراث فرهنگی استان، فرماندار سرایان، بخشدار و مسئولان محلی آیسک حضور داشتند گزارشی از روند دومین فصل کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه تاریخی ارائه شد.

وی در حاشیه این بازدید با توجه به یافته‌های متنوع در این محوطه تاریخی منحصر به فرد در شرق کشور از پیگیری این اداره کل برای ایجاد سایت موزه در محوطه باستانی کله کوب آیسک خبر داد.

همچنین  عزیزی سرپرست گروه کاوش باستان‌شناسی در کله کوب گفت: دومین فصل کاوش‌ها از۲۱اردیبهشت آغاز شده است.

وی هدف ازکاوش‌های جدید در این مرحله راه پیدا کردن ساختار‌های معماری و بقایای تدفینی دوران پس از تاریخ اسلام بیان کرد و افزود: در این فصل چهار باستان‌شناس دانشگاه تهران فعالیت دارند و متمرکز روی یافته‌های بخش صنعتی و کوره‌های سفالگری خواهند بود.

 عزیزی با اشاره به اینکه فصل اول کاوش‌های باستان شناسی با حضور تیم ژاپنی سال گذشته در این محدوده انجام شد. ادامه داد: آذر سال ۹۷ نیز مطالعات آرکئوژئوفیزیک (بررسی میدانی به روش مغناطیس سنجی) در دو هکتار از اراضی این محوطه انجام شده است.

سرپرست گروه کاوش باستان‌شناسی در کله کوب اظهار کرد: کاوش در محوطه باستانی کله کوب آیسک از مصوبه‌های سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان سرایان است که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قول مساعد برای ادامه کاوش‌های باستان شناسی را در این محوطه داد.

به دنبال انجام عملیات لایه نگاری در این محوطه به عنوان یکی از کهن‌ترین محوطه‌های تاریخی استان مشخص شد که پیشینه آن به عصر نوسنگی تا عصر آهن مربوط می‌شود.

همچنین، خرداد سال گذشته تیم کاوش به سرپرستی دکتر عزیزی خرانقی به کار کاوش در این منطقه پرداخت و در آن تاریخ گفت: لایه نگاری در این محوطه نشان داد از هزاره سوم قبل از میلاد که لایه سطحی ماست تا لایه زیرین که نشان هزاره پنجم پیش از میلاد است، تداوم فرهنگی وجود داشته است.

عزیزی خرانقی، به یافته هایی، چون سفال‌های خاکستری اشاره کرد که شاخصه عصر مفرغ است و افزود: سفال‌های لبه واریخته شاخصه و اوروک هزاره چهارم و آثار استقرار در هزاره پنجم قبل از میلاد در منطقه به دست آمده است و کاوش باستان شناسی شاید یک ماه طول بکشد، ولی چند سال طول می‌کشد تا روی آثار به دست آمده مطالعه و تحقیق انجام شود تا به یک نتیجه نهایی برسد.

وی، با تاکید بر این که نمونه‌های مختلف جمع آوری و روی آن مطالعات انجام می‌شود، گفت: در سه دوره مختلف و لایه‌های سطحی میانی و عمقی اسکلت انسان به دست آمد که خواهد توانست اطلاعات خوبی مانند جنسیت، بیماری، بومی و مهاجر بودن و ... به ما بدهد.

انتهای پیام / ط ا

یازدید مدیرکل میراث فرهنگی از محوطه باستانی کله کوب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
محوطه ای تاریخی با هفت هزار سال قدمت