احتمال به تعویق افتادن دوباره انتشار «معامله قرن» ترامپ

هاآرتص در گزارشی پیش‌بینی کرد به‌دلیل بحران سیاسی به‌وجود آمده بر سر تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی، احتمال تعویق دوباره انتشار طرح به‌اصطلاح صلح ترامپ وجود دارد.

احتمال به تعویق افتادن دوباره انتشار «معامله قرن» ترامپبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در مقاله‌ای با بررسی برنامه زمانی اعلام طرح آمریکایی صهیونیستی معامله قرن و تاثیر شکست بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت بر این برنامه زمانی، نوشت: در بدترین زمان بندی سیاسی که ممکن است به ذهن خطور کند، «جرد کوشنر» مشاور و داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و «جیسون گرینبلات» فرستاده آمریکا در خاورمیانه وارد اورشلیم (قدس اشغالی) شدند. به جای اینکه درباره برنامه‌های منطقه‌ای خود با نخست وزیر همزمان با شروع پنجمین دوره ابقا در این سمت بحث کنند، در شرایطی با «نتانیاهو» دیدار کردند که شکست خورده و با بال‌های خرد شده در مسیر دومین مبارزات انتخاباتی ظرف دو ماه قرار دارد.

طبق عادت، نتانیاهو تلاش کرد این بحران بی سابقه را کوچک نشان دهد در ابتدای دیدار‌های خود اعلام کرد «این فقط یک مشکل حاشیه‌ای است و نه بیشتر». او مدعی شد: «همانطور که می‌دانید، شب گذشته یک حادثه کوچک برای ما رخ داد، ولی این مسئله مارا متوقف نمی‌کند. ما همکاری با یکدیگر را ادامه می‌دهیم. دیدار‌های خوب و مثمر ثمری برگزار کردیم که یک بار دیگر تاکید می‌کند که هم پیمانی میان آمریکا و اسرائیل هرگز به این قدرت نبوده است و به همین شکل ادامه می‌یابد و حتی قوی‌تر خواهد شد».

نتانیاهو افزود: «استقبال از شما در اسرائیل و در اورشلیم (قدس اشغالی) به منظور بحث درباره تلاش‌های مشترک برای افزایش رفاه، امنیت و صلح مایه خرسندی فراوان است. من از شیوه عمل آمریکا تحت رهبری رئیس جمهور دونالد ترامپ، به منظور مشارکت همزمان همپیمانان در مبارزه با چالش‌های مشترک و استفاده از فرصت‌های مشترک، بسیار قدردانی می‌کنم».

کوشنر به نوبه خود تاکید کرد که روابط میان آمریکا و اسرائیل هرگز قوی‌تر از این نبوده است و پتانسیل موجود در اسرائیل و در روابط بین طرفین و روابط آینده، موجب شگفتی وی شده است. او در پایان این دیدار به زبان عبری برای نتانیاهو آرزوی موفقیت کرد.

در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به خبرنگاران در واشنگتن گفت: مایه تاسف فراوان است که نتانیاهو موفق به تشکیل دولت ائتلافی نشده، وی «مرد خوبی» است.

برنامه ریزی این دیدار در زمانی انجام گرفته بود که نتانیاهو مطمئن بود به سادگی موفق به تشکیل دولت خواهد شد و این دیدار را به منظور بحث در خصوص جزئیات برنامه صلح دولت آمریکا در نظر گرفت.

در واقع کاخ سفید امیدوار به مهار نتانیاهو برای پیشبرد کنفرانس صلح اقتصادی در بحرین بود، کنفرانسی که به هر ترتیب قرار است در پایان ماه آینده برگزار شود و به عنوان گام اول برای انتشار طرح تعریف شده است. در شرایطی که فلسطینی‌ها در این کنفرانس مشارکت نمی‌کنند، مشارکت اسرائیل از نظر تیم صلح ترامپ اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

گزارش هاآرتص می‌افزاید: هم اکنون مدت زیادی است که انتشار طرح معامله قرن به تعویق می‌افتد و مانع سیاسی جدید ممکن است میخ دیگری بر تابوتی باشد که خیلی‌ها از اکنون برای آن تهیه کرده اند.

ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر گذشته گفت این برنامه تا فوریه ۲۰۱۹ منتشر خواهد شد. ولی هنگامی که اسرائیل وارد دور اول انتخابات امسال شد، کاخ سفید با برنامه زمانی سیاسی نتانیاهو موافقت کرد و موعد انتشار طرح را به تعویق انداخت. اکنون آن‌ها ناچار هستند یک بار دیگر برابر برنامه زمانی جدید اسرائیل کوتاه بیایند.

این گزارش می‌افزاید وزارت امور خارجه آمریکا بر برگزاری کنفرانس بحرین، به هر نحو ممکن پافشاری می‌کند. ولی آیا حقیقتا بخش اقتصادی طرح معامله قرن در این کنفرانس ارائه خواهد شد؟ و در خصوص بخش سیاسی طرح که قرار بود پس از انتشار بخش اقتصادی انجام گیرد، چه تصمیمی گرفته می‌شود؟ دو روز پیش یکی از مقامات دولت آمریکا گفت که این برنامه در موعد مقرر منتشر می‌شود. مشکل اصلی کوشنر این است که با پایان فرآیند انتخابات در اسرائیل، سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شروع می‌شود و این مسئله، شانس نشان دادن چراغ سبز توسط ترامپ برای انتشار طرح را بسیار کم خواهد کرد.

در ادامه گزارش هاآرتص آمده است: در مبارزات انتخاباتی اخیر، ترامپ به شکل فعال به نتانیاهو کمک کرد؛ از توئیت ها، عکس‌ها و ملاقات‌ها گرفته و تا لحظه اوج آن یعنی به رسمیت شناختن یک جانبه حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان، دو هفته پیش از اینکه اسرائیلی‌ها پای صندوق‌های رای بروند. این رویکرد تنها سوء ظن رهبران فلسطینی را مبنی بر اینکه طرح صلح آمریکا مغرضانه و یک جانبه است، تقویت کرد.

این مقاله در پایان تصریح می‌کند که طی روز‌های آینده دولت آمریکا باید تصمیم نهایی را بگیرد: اینکه آیا یک بار دیگر مقابل برنامه زمانی سیاسی در اسرائیل و این مرتبه بر اساس آهنگ «اویگدور لیبرمن» انعطاف نشان دهد؟ یا هم اکنون این سند را منتشر کند که اعتبار، شانس و شتاب اجرای آن را از بین خواهد برد؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار