روابط تجاری استان‌های مرزی با کشورهای همسایه افزایش می‌یابد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ای وزارت کشور گفت: با آغاز فعالیت شورای ستاد هماهنگی روابط خارجی در وزارت امور خارجه و تشکیل کارگروه روابط خارجی استان‌ها، روابط تجاری استان‌های مرزی با کشور‌های همسایه افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بایک دین پرست در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان بوشهر با اشاره به وجود ۱۶ استان مرزی و ۱۵ همسایه خارجی بیان کرد: موضوع توسعه روابط خارجی استان‌ها با کشور‌های همسایه در دستور کار قرار دارد که ۲۶ مصوبه مشخص برای ۱۶ استان مرزی ارائه شده است.

وی از تشکیل شورای هماهنگی روابط خارجی خبر داد و افزود: این شورا در وزارت خارجه تشکیل می‌شود و همه معاونان وزارت امور خارجه عضو هستند که زمینه توسعه روابط مبادلات تجاری و بازرگانی استان‌ها با کشور‌های همسایه را فراهم می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ای وزارت کشور با تاکید بر توجه به رونق بنادر استان‌های ساحلی بیان کرد: گزارش کاملی از چهار سند تحول دریایی استان بوشهر ارائه شود تا تصمیم گیری لازم در این زمینه لحاظ شود.

دین پرست با اشاره به رسوب کالا‌های کانتینری در بندر بوشهر گفت: بیش از پنج هزار کانتینر کالا در بندر بوشهر رسوب شده که هزار و ۴۷۶ کانتینر آن مربوط به سازمان جمع آوری اموال تملیکی و بقیه مربوط به دیگر بخش‌هاست که باید برای ترخیص آن‌ها تعیین تکلیف شود.

او با تاکید بر تعیین تکلیف تعرفه‌های برق گلخانه‌ها، یادآور شد: در مورد تعرفه برق گلخانه‌ها سال گذشته ۶ تفاهم‌نامه امضا شد که چهار مورد آن مربوط به بخش خصوصی بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ای وزارت کشور با اشاره به ظرفیت بنادر ۱۱ گانه استان بوشهر بیان کرد: استان بوشهر ۱۱ بندر با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۵۰ میلیون تن کالا دارد که می‌تواند زمینه تخلیه و بارگیری کالا‌های دیگر بنادر را هم فراهم کند.

دین پرست با تاکید بر انحصار شکنی دیگر بنادر و زمینه سازی برای رونق بنادر استان بوشهر، افزود: اکنون ۸۰ درصد کالا‌های اساسی، ۶۰ درصد کودشیمیایی و ۹۰ درصد نهاده‌های دامی در بندر خاصی از کشور تخلیه و تنها ۱۰ درصد روی خط ریلی حمل و بقیه از طریق جاده‌ها حمل می‌شود که لازم است بخشی از این کالا‌ها در بنادر استان بوشهر تخلیه و حمل شود.

وی با بیان اینکه به وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده که این انحصار شکسته شود گفت: مسئولان بنادر و دریانوردی استان بوشهر پیگیری کنند که سهم استان از کالای اساسی در تخلیه مشخص شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ای وزارت کشور با تاکید بر افزایش حمل کالا از جاده‌ای به ریلی تاکید کرد: دستور صریح رئیس جمهور این است که حمل و نقل کالا‌های تجاری ریلی از ۱۰ به ۲۰ درصد افزایش یابد.

 لایحه منطقه آزاد بوشهر تعیین تکلیف شود

استاندار بوشهر نیز در این نشست با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی استان بوشهر بیان کرد: این استان از ظرفیت بالایی در حوزه اقتصاد مقاومتی برخوردار است که باید با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاران زمینه رونق و فعال شدن آن‌ها فراهم شود.

عبدالکریم گراوند پرورش آرتمیا و جلبک را دو ظرفیت حوزه آبزیان استان عنوان کرد و افزود: در حوزه پرورش آرتمیا چهار میلیارد ریال و برای تولید روغن امگاسه از کشت جلبک دریایی دو میلیارد ریال مصوب شده است.

وی با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: پنل‌های خورشیدی با کمک شرکت‌های دانش بنیان در استانداری بوشهر در حال نصب است و در این زمینه تاکنون افزون  بر هزار و ۱۰۰ نفر در شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر مشغول به‌کار شده‌اند.

استاندار بوشهر یکی از درخواست‌های استان را تعیین تکلیف لایحه منطقه آزاد تجاری بوشهر عنوان کرد و ادامه داد: منطقه آزاد بوشهر در ۲۶ هزار هکتار زمین ایجاد می‌شود که زمینه تخصیص  چهار هزار هکتار آن برای اجرای شهرک‌های تولیدی به ویژه طرح‌های گلخانه‌ای و صادرات محصول آن فراهم شده است.

گراوند  تاکید کرد: یکی از طرح‌هایی که در دوران تحریم‌ها می‌تواند در حوزه تولید، اشتغال و اقتصاد موثر باشد طرح‌های بخش کشاورزی است.

وی از افزایش سردخانه‌های نگهداری محصولات نخلستان‌ها در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: ظرفیت سردخانه‌ها ۲۸ هزار تن بود که ۱۸ هزار تن دیگر به این ظرفیت افزوده شده است.

گراوند با تاکید بر توجه به طرح‌های کشاورزی سازگار با کم آبی، گفت: در این حوزه گسترش گلخانه‌ها مورد توجه است، اما تعرفه برق مصرفی آن‌ها باید اصلاح شود.

وی از نهایی شدن تدوین و تصویب سند اقتصاد دانش بنیان استان بوشهر پس از ماه مبارک رمضان خبر داد که با تصویب آن در شورای انقلاب فرهنگی، به توسعه شرکت‌های دانش بنیان کمک خواهد شد.

استاندار بوشهر همچنین با تاکید بر تشکیل نشست تخصصی برای توسعه و نوسازی صنایع دریایی، یادآور شد: انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها به رونق و کسب و کار در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و بخش خصوصی‌ کمک می‌کند.

انتهای پیام/ک

 بنادر بوشهر باید از تخلیه کالاهای اساسی سهم داشته باشند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.