باغ سنگ و باغ درخت دست مایه هنر هنرمندان

رئیس موزه هنر‌های معاصر صنعتی کرمان از برگزاری رویداد دو باغ با محوریت باغ سنگی سیرجان و باغ شاهزاده ماهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، میثم ثمررخی رئیس موزه هنر‌های معاصر صنعتی کرمان گفت: رویداد دو باغ برآن است تا بر محور ارتباط میان فضای باغ سنگی و باغ شاهزاده ماهان، با عبور از معنای واضح باغ، ارتباط زیرلایه‌های متکثر مفهومی میان آن دو را دستمایه‌ای برای پرسشگری قرار دهد تا هنرمند بر بستر مفاهیمی از جمله هستی و نیستی، رویش و زوال، آشتی و قهر، زیست و زندگی، سلطه و خشونت و مفاهیم متکثر دیگر عناصر حیات را تعریفی دوباره ببخشد و به گونه‌ای خلق اثر کند که گویی نه باغ همان باغ و نه عناصر حیات همان است.

وی با بیان اینکه این رویداد تجربه محور، طی فرآیندی بینا رشته‌ای، شکل‌گیری ایده هنری و چگونگی خوانش هنرمند معاصر از موضوع دو باغ را هدف قرار داده است، افزود: این فرآیند شامل سفر به منطقه، مشاهدات دیداری، پژوهش‌های بینارشته‌ای و تعامل میان هنرمندان و کارشناسان حوزه‌های دیگر از جمله جامعه‌شناسی و بوم‌شناسیست که در ادامه مستنداتی تهیه می‌گردد که به صورت فراگیر در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد.

میثم ثمررخی بیان داشت: در گام نخست هنرمندان با استفاده از دریافت‌های تجربی و مطالعاتی به طور انفرادی یا گروهی آثار و پروژه‌های خود را در قالب ایده و طرح ارائه می‌نمایند و سپس این پروژه‌ها پس از انتخاب در قالب نمایشگاه و چاپ کتاب در تهران ارائه و هم‌زمان همایشی بر محوریت موضوع و آثار برگزار می‌شود.

وی گفت: در گام بعدی این آثار در استان کرمان به نمایش گذاشته می‌شود و بنا به ضرورت اجرا در بیان ایده، در موزه هنر‌های معاصر صنعتی کرمان و یا متناسب با پیشنهاد هنرمند، خارج از فضای نمایشگاه ارائه و اجرا می‌شود.

رئیس موزه هنر‌های معاصر صنعتی کرمان با بیان اینکه مکان‌ها و محل‌های ارائه و نمایش این رویداد متعاقبا اعلام می‌شود، افزود: همزمان جلسات نمایش مستندات پروژه‌های اجرایی، جلسات هم‌اندیشی و همایشی در کرمان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت در این رویداد برای عموم هنرمندان آزاد است، تصریح کرد: علاقه مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و ارائه آثار و مستندات، طرح‌های پیشنهادی خود را همراه با بیانیه اثر و توضیحات اجرایی به آدرس www.ais.ir/۲bagh ارسال نمایند.

ثمررخی به روز شمار این رویداد نیز اشاره کرد و بیان داشت: ۹ تا ۱۴ مرداد زمان ارائه آثار و طرح‌ها، اول شهریور زمان اعلام اسامی، ۱ تا ۳ آبان زمان تحویل آثار،۱۰ تا ۳۰ آبان، برگزاری مرحله اول رویداد در تهران و ۲۹ آذر تا ۳۰ دی زمان برگزاری مرحله دوم رویداد در کرمان است.

کویر، زمین گرم جهان مشترک ماست که راه از میان خشکی آن عبور می‌کند و سرزمینی را به سرزمین دیگر پیوند می‌دهد. راهی که گویی در پیچ و خم رویداد‌ها و روایت‌ها مسیر خود را باز می‌کند و گذشته را به حال و آینده گره می‌زند. سرزمینی در هم تنیده درتاریخ که گاه چشم‌اندازی از حیات باغی همچون" باغ ماهان" به اندام مینیاتوری خیال‌انگیز می‌سازد که لابلای درختانش سرشار از زیست زنان و مردانی است که در خشکی محیط خود، زندگی را در آغوش کشیده‌اند و گاه، قهر با حیات و سرزندگی را در هیبت" باغی سنگی" پدیدار می‌کند. باغی که حاصل دست مردیست که دیگر نمی‌خواهد و نمی‌تواند با زندگی به مفهوم متعارف آن گفتگو کند. او سکوت می‌کند و باغی بی‌مرگ با میوه‌هایی از جنس زمین می‌سازد که تا ابد پایدار بماند و هیچ سلطه‌ای نتواند آن را نابارور سازد. راه؛ اما، درحفره‌های گرم زمین ادامه می‌یابد و درمیان آشتی و قهر مسیر خود را به درون‌مایه گفتگو با سرزمین و تاریخ امروز باز می‌کند. رویداد دو باغ با این محوریت، به همت انجمن مجسمه سازان ایران و با همکاری موزه هنر‌های معاصرصنعتی کرمان برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ی

بررسی علل ساخت باغ های سنگی و شاهزاده در کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار