وزیر نیرو:بارندگی‌های امسال ۱۴ میلیارد مترمکعب آب در تالاب‌های کشور ذخیره کرد/ سیلاب‌های اخیر اتفاقی بی‌نظیر بود

وزیر نیرو گفت: بر اثر بارندگی‌های امسال بیش از ۱۴ میلیارد مترمکعب آب در تالاب‌ها ذخیره شده است.

بارندگی‌های امسال ۱۴ میلیارد مترمکعب آب در تالاب‌های کشور ذخیره کرد/سیلاب‌های اخیر اتفاقی بی‌نظیر بودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، رضا اردکانیان امروز در آیین تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: در حالی که در پنج دهه اخیر خشک‌ترین سال‌ها را پشت سر گذاشتیم٬، اما به برکت نزول نعمات الهی در سال جاری یکی از ترسال‌ترین ایام را تجربه خواهیم کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه بارش‌های اخیر در سال جاری٬ کم نظیر و بی نظیر است، افزود: به طوری که اکثر کارشناسان هواشناسی فرضیاتی را برای ترسالی و خشکسالی دارند، اما همه ما می‌توانیم عقاید خود را در این خصوص مطرح کنیم.

هر چند سیلاب‌های اخیر خساراتی را در کشور در بر داشته٬ اما در کلان اتفاقی افتاد که بی‌نظیر و کم‌نظیر بود.

مقام عالی وزارت نیرو با اشاره به اینکه کمبود آب در بحث شرب و انرژی تاثیرات بسزایی دارد تصریح کرد: نقشه‌های شوم دشمنان جمهوری اسلامی ایران با آستانه صبر و تحمل مردم ارتباط دارد به طوری که اگر صبر و تحمل مردم کم باشد نقشه‌های شوم دشمنان اجرایی می‌شود لذا این شکرگزاری مردم بود که نعمات الهی به سرزمین ایران سرازیر و نقشه‌های شوم دشمنان خنثی شد.

اردکانیان با اشاره به تاثیر بارش‌های باران بر مخازن سد‌های کشور خاطرنشان کرد: با توجه به بارش‌های اخیر در کشور مخازن سد‌های ما ۱۶ میلیارد متر مکعب آب شیرین بیشتر در خود ذخیره کرده است. بیش از ۴۰ تالاب در مناطق مختلف کشور از ۴۵ تا ۱۰۰ درصد پر شده‌اند بطوریکه میلیارد‌ها مترمکعب آب در هورالعظیم، بامدژ، هامون، هیرمند و صابوری در سیستان و بلوچستان و همچنین سد‌های دیگر در استان‌های کردستان، چهارمحال و بختیاری فارس و کرمان چهره سرزمین و به تبع آن چهره هموطنان را به سمت شادابی و شکوفایی سوق داده‌اند. ۱۴ میلیارد متر مکعب آب در این تالاب‌ها ذخیره شده است.

وی از رقابت جمهوری اسلامی ایران در خدمت رسانی به مردم با بزرگترین اقتصاد‌های دنیا خبر داد و افزود: بر اساس آمار و عملکردها، جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های در حال توسعه نظیر ایالات متحده آمریکا در خدمت رسانی به مردم در بخش‌های مختلف در حال رقابت است.

وزیر نیرو با بیان اینکه به طور متوسط در هر هفته ۳۲ روستای کشور از شبکه آبرسانی بهداشتی و پایدار بهره‌مند می‌شوند اذعان داشت: افزون بر این در چند سال اخیر به طور متوسط در هر هفته ۸ روستا با خانواده کم، از نعمت انرژی الکتریکی نفع می‌برند.

اردکانیان اصلی‌ترین سرمایه کشور را سرمایه انسانی عنوان کرد و بیان داشت: مدیران باید شان مدیریت را پاس بدارند و جوابگوی مردم، نمایندگان مردم و رسانه‌ها باشند لذا سعی می‌کنم شخصاً در مراسم معارفه مدیران وزارت نیرو حضور پیدا کنم چراکه معتقد هستم مدیران باید در راستای پاسخگویی به مردم تلاش کنند و وظیفه خود را به دیگران محول نکنند. خراسان شمالی از استان‌های بسیار با استعداد کشور در حوزه نیرو به شمار می‌رود که با استان‌شدن، ظرفیت‌های نهفته آن شکوفا شد.

وزیر نیرو در پایان اضافه کرد: در حالی که میانگین جمعیت تحت پوشش آب سالم در کشور کمی زیر ۱۰۰ درصد است، این متغیر در استان خراسان شمالی ۱۰۰ درصد است. همچنین میانگین جمعیت تحت پوشش آب سالم در روستا‌های خراسان شمالی بیشتر از ۷۶ درصد بوده و این در حالی است که این میانگین این متغیر در کشور زیر ۷۵ درصد است.

انتهای پیام / م

بارندگی‌های امسال ۱۴ میلیارد مترمکعب آب در تالاب‌های کشور ذخیره کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.