تثبیت ماسه‌های روان در عرصه‌های بیابانی جنوب کرمان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: منطقه جنوب کرمان دارای بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار بیابان است که از این میزان حدود ۳۰۰ هزار هکتار آن را کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهد.

تثبیت ماسه‌های روان در عرصه‌های بیابانی جنوب کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان علی قادری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: تثبیت ماسه‌های روان در سطح ۲ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی جنوب کرمان با استفاده از روش مالچ پاشی توام با نهالکاری در سال جاری اجرایی می‌شود.

وی افزود: منطقه جنوب کرمان دارای بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار بیابان می‌باشد که از این میزان حدود ۳۰۰ هزار هکتار آن را کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهد.

قادری تصریح کرد: فرسایش بادی در هر مرحله (برداشت، حمل و رسوب) با اشکال مختلفی ظاهر شده و خسارات فراوانی را برجای می‌گذارد بنابراین برنامه ریزی برای کنترل و کاهش اثرات ناشی از آن از اولویت‌های مهم کاری اداره کل محسوب می‌شود.

قادری گفت:در این راستا و باتوجه اهمیت موضوع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با تشکیل کارگروه راهبری و استفاده از توان کارشناسی در زمینه مقابله با بیابان زایی موضوع را با حساسیت ویژه دنبال کرده و مناطق بیابانی توسط مشاور بررسی و اولویت بندی پهنه‌ها و مناطق مستعد برای اجرای برنامه‌های تثبیت انجام شده است.

وی افزود: برای دستیابی به این هدف شاخصه‌هایی همچون شناخت ماسه زار‌های مستعد فرسایش، میزان و نحوه فعالیت تپه ها، درجه آسیب زایی آن‌ها برای مزارع، مناطق مسکونی، خطوط مواصلاتی و اکوسیستم مد نظر قرار گرفته است.

قادری گفت: بر این اساس در سال ۹۸ با توجه به رایزنی‌های انجام شده با سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور واقدامات صورت پذیرفته ۲هزار هکتار از عرصه‌های مستعد شناسایی شده با استفاده از روش مالچ پاشی توام با نهالکاری با اعتباری بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بند (ه) تبصره ۱ قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور تثبیت خواهد شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: اجرای این پروژه قطعا تاثیر چشمگیری درجهت تحقق اهداف مد نظر، تثبیت عملیات بیولوژیک و نهایتا سلامت مردم و پایداری اکوسیستم خواهد داشت.

یادآور می‌شود: تاکنون با استفاده از این روش حدود هزارو ۵۰۰ هکتار از پهنه‌های ماسه‌ای در حوزه این اداره کل طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ تثبیت و احیا شده است.
انتهای پیام /ح

تثبیت ماسه های روان در جنوب کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار