آمریکا: روسیه با فروش اس-۴۰۰ به ترکیه به دنبال تضعیف ناتو است

مقام ارشد آمریکایی تأکید کرد آنکارا نمی‌تواند همزمان سامانه دفاع موشکی روسیه و جنگنده آمریکایی را خریداری کند.

آمریکا: روسیه با فروش اس-۴۰۰ به ترکیه به دنبال تضعیف ناتو استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «کای بیلی» سفیر آمریکا در سازمان ناتو مدعی شد اقدام ترکیه به خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه به مسکو کمک می‌کند که اتحاد بین کشور‌های عضو ناتو را تضعیف کند.

این مقام آمریکایی در گفتگو با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» افزود: «روسیه همچنان به دنبال راه‌هایی برای ایجاد شکاف در ائتلاف ما و تضعیف ناتو است».

وی با بیان اینکه سامانه اس-۴۰۰ روسیه برای مقابله با سامانه‌های آمریکایی ساخته شده افزود این سامانه را همزمان با جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا نمی‌توان در یک جا مستقر کرد.

سفیر آمریکا در ناتو گرچه مدعی شد «ترکیه به عنوان یک کشور مستقل حق دارد تصمیمات مختص به خود داشته باشد» با این حال تأکید کرد: «اما آن‌ها (ترکیه) نمی‌توانند جنگنده اف-۳۵ و سامانه اس-۴۰۰ را همزمان خریداری کنند. باید بین این دو گزینه یکی را انتخاب کنند، یا این یا آن، نه هر دو».

مقامات آمریکا طی ماه‌های گذشته بار‌ها تهدید کرده‌اند اگر آنکارا تصمیم خود را برای خرید این سامانه دفاع موشکی روسیه عملی کند، با تحریم‌های واشنگتن و لغو قرارداد فروش جنگنده اف‌۳۵ روبرو خواهد شد.

با این حال علی‌رغم این تهدید‌های واشنگتن مقامات ترکیه‌ای نیز تأکید می‌کنند تحت هر شرایطی سامانه اس-۴۰۰ را خریداری می‌کنند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه تأکید کرد آنکارا «حتی یک قدم» از خرید این سامانه کوتاه نخواهد آمد و طبق برنامه سامانه اس-۴۰۰ را از مسکو تحویل خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار