زندگی نباتی و هرآنچه که باید درباره آن بدانید/ بررسی علت اصلی مرگ در حالت نباتی

حیات نباتی در پی آسیب‌های شدید مغزی و گسترده به قشر مخ و کمای عمیق به وجود می‌آید .

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، زندگی نباتی معمولا به حالتی اطلاق می شود که فرد در آن به اغما رفته و هوشیاری خود را از دست داده باشد. عوامل مختلفی سبب بروز چنین حالتی می شود که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به بررسی این حالت و علت اصلی مرگ در حالت نباتی بپردازد.

زندگی نباتی و هرآنچه که باید درباره آن بدانید/ بررسی علت اصلی مرگ در حالت نباتی

زندگی نباتی و علایم آن

حالت نباتی پایدار (Persistent vegetative state) به وضعیتی  اطلاق می شود که فرد به علت ضایعه مغزی شدید به اغما رفته باشد، به نحوی که بیمار در این حالت بیدار شده اما هوشیاری و آگاهی خود را مجدد به دست نمی‌آورد و بعضا از این حالت، با عنوان آلفا یا کما نیز یاد می شود و درصورت مراقبت صحیح از این بیماران، احتمال زنده ماندن برای چندین سال وجود دارد.


این مطلب را از دست ندهید: افرادی که در زندگی نباتی به سر می برند، می توانند پاسخ دهند؟


حالت نباتی پایدار معمولاً به علت آسیب‌های شدید مغزی همانند هیپوکسی، ضربه مغزی و ضایعات ساختمانی مغز ایجاد می‌گردد. بیماران دارای چرخه‌های خواب و بیداری، کنترل نسبتاً طبیعی درجه حرارت، تنفس، دفع، تنظیم جریان خون و بلع هستند، ولی فاقد واکنش‌های شناختی بوده و پاسخ‌های رفتاری آن‌ها به صورت رفلکس‌های حرکتی ابتدایی یا الگو‌های احساسی غریزی است؛ بنابراین در وضعیت نباتی پایدار، آگاهی و شناخت نسبت به خود و محیط اطراف وجود ندارد و بیماران فاقد تکلم هستند.

نوار مغزی (الکتروانسفالوگرافی) از بیماران، حاکی از امواج آلفا با فرکانس ۸ الی ۱۲ بار در ثانیه به جای امواج آهسته‌ است.

زندگی نباتی و هرآنچه که باید درباره آن بدانید/ بررسی علت اصلی مرگ در حالت نباتی

علت اصلی مرگ در زندگی نباتی

زندگی نباتی حالتی است که بر اثر آسیب شدید نیمکره‌های مغزی (اعم از ماده سفید و خاکستری) ایجاد می‌شود. در این حالت، ساقه مغز و دیانسفال آسیب ندیده‌اند و به عملکرد فعال خود ادامه می‌دهند. افرادی که در زندگی نباتی به سر می‌برند، با توجه به آسیب نیم‌کره‌های مغزی، آگاهی خود را نسبت به محیط و خود از دست می‌دهند.


این مطلب را از دست ندهید: عفونت‌های ریوی و ادراری، علت عمده مرگ در زندگی نباتی


این افراد توانایی تفکر ندارند و نمی‌توانند با دیگران تعامل کنند، توانایی درک گفتار دیگران و تکلم ندارند، توانایی ارائه رفتار و پاسخ هدفمند به محرک‌های بیرونی را ندارند البته ممکن است در پاسخ به محرک‌های بیرونی پاسخ‌های خودبخودی ایجاد شود برای مثال: چشم‌هایش را در پاسخ به تحریک دردناک باز کند اما این حرکات هدفمند نیستند یا ممکن است در برابر صدای بلند یا نور پلک بزنند.

افراد دارای زندگی نباتی توانایی حرکت دادن دست و پا به صورت ارادی و آگاهانه از دست رفته و ممکن است به صورت خود به خود گاهی دست یا پا را حرکت دهد که در این افراد تنها رفلکس حرکتی هدفمندی که ایجاد می‌شود، رفلکس اولیه grasp (گرفتن دست افراد در اثر تماس) است.

عملکرد شناختی و قدرت تجزیه و تحلیل در این افراد از بین رفته است. بی‌اختیاری ادرار و مدفوع، آسیب شدید در عملکرد جنسی و بلع ارادی از دیگر ویژگی‌های این افراد است.

در زندگی نباتی حتی توانایی درک درد به علت آسیب مراکز مغزی مربوطه از بین رفته اما از آنجا که ساقه مغز در این افراد سالم است، عملکرد‌های نباتی (vegetative) مثل عملکرد قلب، تنفس و توانایی کنترل فشار خون حفظ شده است.


این مطلب را از دست ندهید:۶۰ ثانیه قبل از مرگ چه اتفاقاتی برای فرد می‌افتد؟


در زندگی این بیماران، حتی ممکن است رفلکس‌های پیچیده مثل حرکات چشم، خمیازه، کشیدن، جویدن، سرفه، عطسه و حتی گریه و خنده حفظ شود. میزان مرگ و میر در این افراد به علت شرایط خاص خود بالا است و در عرض پنج سال بیش از ۸۵ درصد است. تشـخیص این وضـعیت بـالیـنی اسـت، هر چند از تصویربرداری و سایر طرق تشخیص به عنوان ابزار کمکی استفاده می‌شود.

سیر این بیماری و میزان شانس بهبود به سه عامل بستگی دارد؛ اول سن بیمار و به طور کلی هر چه سن فرد کمتر باشد، شانس بهبودی بیشتر است. در افراد جوان نسبت به افراد مسن، بهبود عملکرد حرکتی بهتری دیده شده است اما از نظر شناختی و رفتار و گفتار تفاوتی بین این دو گروه دیده نشد.

زندگی نباتی و هرآنچه که باید درباره آن بدانید/ بررسی علت اصلی مرگ در حالت نباتی

نوع آسیب ایجادکننده بیماری از دیگر موارد در شانس بهبودی است که در یک تقسیم‌بندی کل آسیب‌های ایجادکننده بیماری به دو گروه تروماتیک (سوانح رانندگی و ...) و غیر تروماتیک (آسیب هیپوکسیک ـ ایسکمیک در اثر سکته مغزی یا ایست قلبی و.) تقسیم می‌شود. میزان بهبود در انواع تروماتیک بیشتر از انواع غیر تروماتیک است.


این مطلب را از دست ندهید:مشاهده فعالیت مغزی تا ۱۰ دقیقه پس از مرگ!


مدت زمان سپری شده از وقوع حادثه به طور کل هر چه مدت زمان سپری شده کمتر باشد، شانس بهبود بیشتر است. البته باید توجه داشت که وقتی ما صحبت از بهبود در این افراد می‌کنیم، منظور بهبودی کامل نیست زیرا در یک مطالعه که بر روی این افراد صورت گرفته است اشاره شده است که افراد بهبود یافته به شدت ناتوان باقی می‌مانند و برای انجام کار‌های خود به دیگران وابسته‌اند. بهبود در این افراد ابتدا در آگاهی نسبت به محیط است.

میزان مرگ و میر در این افراد به علت شرایط خاص خود بالا است و در عرض پنج سال بیش از ۸۵ درصد است. زنده ماندن طولانی مدت نادر است و نیاز به مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی برای جلوگیری از زخم بستر، عفونت‌های ریوی ـ ادراری، لخته شدن خون در ورید‌های پا، جلوگیری از انقباض عضلات دست و پا دارد.

مرگ این افراد عمدتا به علت عفونت‌های ریوی و ادراری است در نهایت باید توجه داشت که، چون این وضعیت نادر است، تعیین شانس بهبودی در آن‌ها بسیار مشکل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۲ آبان ۱۴۰۱
من خانمم نزدیک به دو سال هس که زندگی نباتی داره دست و پاشو تکون میده درد را حس میکنه بعضی موقع چشاشو هم باز میکنه خیلی خوب مراقبت میکنیم هنوز زخم بستر نشده ولی هزینه اش خیلی خیلی بالاس لطفا دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۳:۵۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام برادرم الان یک ماه توآی سسوالان آوردنش تویه بخش مراقبتی بنظرمیرسع ویژه س والا زیادآگاهی ندارم چشماش بازبعضی وقتی دست پاش یه تگون ن کوچولومیخره براثرتناب دورگردنش این اتفاق واسش اوفتادنفسش بنداومدکسی تون اینطوری بیمارداشتین خوب شده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
سلام یکی از اقوام نزدیک ما که حدودا ۱۸ سالشه کرونا گرفت و دوبار ایست قلبی شد که هر دو بار احیا شد ولی ظاهرا مغزش اسیب شدید دیده و الان سه ماهی میشه که به کما رفته بعد از همون احیا ،این بنده خدا دیالیزی هم بود و هست یعنی همین الان هم روز در میون در بیمارستان دیالیز میشه.هوشیاریش یه ماهی میشه روی سه هست و ظاهرا شواهد نشون میده به زندگی نباتی رفته .الان جدیدا دستگاه اکسیژن رو ازش جدا کردن و گفتن بیاین مرخصش کنین!ایا با این شرایط کسی بوده و امیدی هس
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۷:۴۰ ۱۴ دی ۱۴۰۰
پدر من ۲سال افتاده رو تخت و تازه امروز بهمون گفتن وارد زندگی نباتی شده . مارو هم دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۹:۰۲ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
سلام به همه
منم برادرم تو زندگی نباتیه ولی متاسفانه هیچ جا هیچ گونه راهنمایی در مورد نگهداری و درمان و چیزای دیگه بهمون نمیشه میخوام یه گروه تو واتساپ بزنم برا خودمون حداقلش اینه همدیگو راهنمایی کنیم تجربیاتمونو در اختیار هم بزاریم.
09149830276
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
سلام دامادما7ماه تصادف کرده 20روزتوکماموندولی بد20روزچشاش بازه کرده دست وپاشوتکون میده سرشوتکون میده ولی باانجی بهش غذامیدن حرف نمیزنه به نظرتون نباتی ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ن ا
۱۱:۳۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
سلام برادر من 9 ماهه که تو کماست اول هوشیاریش 3 بو الان روی 10 است تنفس خودشه دست و پا و سرش و تکون میده الان هم آب و از دهانش قورت میدهد بنظرتان آیا ایشان در زندگی نباتی است یا هوشیار؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
انشالله همه کسایی ک این وضعیت و دارن شفا پیدا کنن
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۰:۴۰ ۲۱ مهر ۱۴۰۰
همه چیز دست خداهس وبس اینکه الان داریداین مطلب رومیخونی واینکه بیمارتون در بیماری هس همش جزتقدیروسرنوشت ازپیش تععین شده هس ‌.خدا اگه بخواد وقسمت ادم به ادامه زندگی باشه قطعا همون میشه .توکل کنید به زات پاک الهی ودرکناربیمار باانرژی باشید.از ته دل ازخدامیخوام که اول بیمار شما سرورگرامی وبعد بیمارخودم که ۲۸سالشه ودوتا بچه کوچیک زیرشش سال داره شفاپیداکنه .همگی همین الان صدتا صلوات بفرستیم .الهم صل علی محمدوال محمد
Iran (Islamic Republic of)
یونس
۱۳:۴۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
دوستان عزیز اون خداست که بسیار بی نظیره و مهربان از خدا بخایین خودش جوری برات میچینه که کیف کنی امیدتون فقط خود خدا من خیلیارو دیدم معجزه شده درصورتی ک گفته بودن دیگ هیچ وقت حرف نمیتونه بزنه یا بلع داشته باشه به صورت معجزه سلامتیش برگشته
کافیه تو گوگل سرچ کنید حامدطهماسبی
و شاهده قدرت خدا باشید


یاحق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
سلام پدر من پنج ماه هست سکته مغزی کرده و هیچ علایم خوبی ندارد زندگی نباتی دارده ازش نگهداری میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
سلام .برادر من ۱۱سالشه .داشته با طناب (کمربندتکفاندو)بازی میکرده
میخاسته مثل بچه های عصر جدید بازی کنه ک طناب دور گردنش حلقه میشه و به مدت ۵دیقه طناب دور گردنش بوده .بعد پدر و مادرم بردنش اورژانس که احیا شد خداروشکر.حدودا ۳۰روز تو کما بود ک تمام دستگاه ها رو کشیدن ازش و خودش نفس میکشید .حالا چند روزه اوردیمش خوته
ولی بچه ن حرکتی میکنه ن میتونه حرف بزنه ن درک داره .غذا هم ک با انجی بهش میدیم .اگه کسی چنین موردی دیده ک بتونه به من کمک کنه ممنونشم
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۰:۵۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
سلام.یه کودک چهار ساله از ما در تصادف به کما رفته و الان ۴۵ روز میگذرد،ضریب هوشی این طفل معصوم روی ۳ بده که پس از۲۸ روز به ۷ رسیده الان هیچ دستگاهی بهش وصل نیست و یه جراحی روی مغزش انجام شده چقدر شانس خوب شدنش هست؟
التماس دعا!!!
Iran (Islamic Republic of)
ارسلان
۱۶:۴۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
سلام ۲۲/۱۰/۹۹ مادر عزیز من درسن ۵۹ سالگی دچار سکته مغزی شدید مخچه ومغز شد مادرم سر پا بود وحرف میزد وقتی آمبولانس امد بدلیل بی تجربگی و تاخیر ۶۴ دقیقگی برای رساندن به بیمارستان که کمتر از ۴دقیقه بامنزل ما فاصله داشت وبی اهمیت جلوه دادن مریضی مادرم درحین انتقال به دنبال تعویض شیفت رفتن و هزاران افسوس مادرم دور رسید و2۰دقیقه تمام کرد ولی برگشت الان دقیقا دو ماه ویژه روزه تو کناری عمیقه تورا به خدا

دا براش دعا کنید و کاش کاش کاش وجدان کاری داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
سلام خواهر بنده ٢ كما بود هوشياريش رو ٣ بود بعد از چشم باز كردنش بيمارستان مرخصش كرد الان ٣ ماه خودمون ازش نگهداري ميكنيم ولي خداروشكر به درد واكنش نشون ميده دست و پاه گردنش و تكان ميده وهوشياريش رو ١١ اومده اميدتون به خدا باش من معجزه رو تو اين زندگي نباتي ديدم لطفا مولتي ويتامين هاي بسيار قوي و خوراك و رسيدگي خوب باعث ميشود برگرد لطفا اميدتون از دست ندهيد همه ما درد مشترك داريم پس لطفا بعضي ها اطلاع ندارن ذهن مردمو خراب نكنن ممنونن ميشم
Iran (Islamic Republic of)
اسما
۱۴:۱۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
پدرم سه هفته پیش در اثر خفگی ونرسیدن اکسیژن به مغز هیپوکسی شد وبه کما رفته چقد احتمال بازگشت وجود دارد؟ تروخدا دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
عرشیا فرهانی
۱۸:۲۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۹
سلام . داداشم رگ خونرسانی به مغزش هنگام عمل خون لخته کرد و بعد ۱۵ روز بهوش اومده و فقط چشاش بازه . الان هم ۱۵روزه از بهوش اومدنش میگذره و لی بازم چشاش بازه و نه حرکتی یا شناختی و درکی داشته باشه ولی از موقعی که تو ای سی یو بوده ۱ درصد بهتر شده .ایا اومید هست که مغزش برگرده یا نه . مممنون جوابمو بدین.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۱۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
سلام پسر اموم ۴۵ روز تو icu بود بر اثر تصادف الان اوردنش بخش۳ روزه فقط، چشماش باز میکنه سرفه میکنه دست پاشو تکون میده ولی هوشیاری نداره دچار زندکی نباتی شده ایا احتمال خوب شدنش هست
Iran (Islamic Republic of)
Shahriar
۰۵:۱۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
خواهر من ۱۵ ساله زندگی نباتی داره و ۱۵ ساله داریم ازش نگه داری می‌کنیم لطفا براش دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۲۴ تير ۱۳۹۹
پسرم ۱۵ ماه از تصادفش میگذره بعد کلی کلی فیزوتراپی و کاردرمانی و گفتار درمان تازه تازه داره صحبت میکنه ولی هنوز راه نمیتونه بره ما کمکش میکنیم .ولی نمیتونه بشنوه .پرده گوش و حلزونی سالمه .آیا در آینده که هوشیاریش کامل شد میشنوه. ممنون میشم اگه پاسخی بشنوم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام..یعنی پسرتون زندگی نباتی داشت و خوب شده؟؟
Iran (Islamic Republic of)
MarY
۰۲:۰۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
یکی از اشناهای ما پسر ۲۰ ساله رفت دماغشو عمل کنه بعد از عمل بخاطر سهل انگاری کادر پزشکی چند دقیقه اکسیژن به مغزش نرسید و الان ده ساله که زندگی نباتی داره
United States of America
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
انسان باشید مردم را ناامید نکنید
United States of America
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
سلام پسرم ۱۶سال سن داردبراثرنرسیدن اکسیژن به مغزدچارحالت نیمه بیهوش شده ولی خیلی تحرک داره احساس دردهم داره آیااین حالت نباتی معسوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
مطلبتان خیلی کامل و مفید بود. ای کاش بیمه ها و دولت حمایتی از این بیماران داشتن. پدرم 5 ماه است در این حالت است کل زندگی همه بهم ریخته شده از بیمارستان مرخص کردیم و در منزل نگهداری می شود با هزینه های بسیار بالا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
ببخشید پدرتون خوب شده
آخرین اخبار