جنگ در آمریکا بر سر تغییرات آب و هوایی

در حالیکه مقامات آمریکایی به شدت نگران تغییرات آب و هوایی هستند، اما این موضوع با تلاش‌های گسترده دولت دونالد ترامپ برای کم اهمیت جلوه دادن خطر پدیده گرم شدن زمین مغایرت دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات بلندپایه آمریکا هشدار دادند تغییرات آب و هوایی خطری فزاینده برای امنیت ملی محسوب می‌شود؛ هشداری که با تلاش‌های گسترده دولت دونالد ترامپ برای کم اهمیت جلوه دادن خطر پدیده گرم شدن زمین مغایرت دارد.

مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا فهرستی از خطر‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی در طولانی مدت از جمله کمبود آب و مواد غذایی ارائه کردند که ممکن است بحران سیاسی، اختلافات ارضی و نیز ذوب شدن یخ‌ها را در قطب شمال به دنبال داشته باشد.

«رود شونوور» تحلیلگر ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه مسائل جهانی به اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد پیامد‌های تغییرات آب و هوایی ممکن است سیستم‌های بین المللی مهم را تضعیف کند، سیستم‌هایی از جمله مسیر‌های تجاری، منابع غذایی و انرژی و نیز اقتصاد جهانی که آمریکا به طور جدی به آن‌ها وابسته است.

وی افزود اکثر کشور‌ها قادر به مقابله کامل با خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی در شرایط کنونی نیستند.

این ارزیابی‌ها از اختلاف نظر مقامات بلندپایه آمریکایی با دیدگاه‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور حکایت دارد، رئیس جمهوری که بار‌ها پدیده گرم شدن زمین و حتی هشدار‌های برخی اعضای دولت خود را در ارتباط با این مقوله کم اهمیت جلوه داده است.

در همین حال پیتر کیمل، مشاور شورای اطلاعات ملی آمریکا ذوب شدن تدریجی یخ‌های قطب شمال را نگران کننده دانست و گفت ذوب شدن این یخ‌ها می‌تواند با ایجاد مسیری بین آسیا و آمریکای شمالی که از قابلیت کشتیرانی بیشتری برخوردار است فرصت‌های فزاینده حمل و نقل دریایی و ماهیگیری را در اختیار روسیه قرار دهد. در نتیجه قطب شمال در حال تبدیل شدن به منطقه جدیدی برای رقابت راهبردی است و روسیه، چین و دیگر کشور‌ها به طرز چشمگیری درحال افزایش فعالیت‌ها و سرمایه گذاری‌های خود در این منطقه هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار