تلاش رژیم صهیونیستی برای ممانعت از تصویب طرح دو دولت در سنای آمریکا

رژیم صهیونیستی در تلاش است از تصویب طرحی در مجلس سنای آمریکا در حمایت از «راهکار دو دولتی» برای ایجاد سازش میان طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی جلوگیری کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رژیم صهیونیستی در تلاش است از تصویب طرحی در مجلس سنای آمریکا در حمایت از «راهکار دو دولتی» برای ایجاد سازش میان طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی جلوگیری کند.

بر این اساس، مقام‌های صهیونیستی و منابعی در کنگره آمریکا به آکسیوس گفته‌اند تصویب این قطعنامه می‌تواند فشارها روی کاخ سفید را که قصد رونمایی از طرح موسوم به «معامله قرن» دارد افزایش دهد.

از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سیاست قبلی خود مبنی بر حمایت علنی از راهکار دو دولتی را کنار گذاشته است. با آنکه سیاست دیرینه روسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا بر حمایت از راهکار دو دولتی قرار داشته دولت ترامپ از این راهکار علناً حمایت نکرده است.

مقام‌های کاخ سفید ادعا می‌کنند به این دلیل از این راهکار حمایت نکرده‌اند که معنای آن از نظر اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها متفاوت است. «جرد کوشنر» مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا که پرونده فلسطین را پیش می‌برد، برای اولین بار روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه به صراحت اعلام کرد دولت کنونی آمریکا به راهکار دو دولتی اعتقادی ندارد.

کوشنر که در مؤسسه «واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک» صحبت می‌کرد، در این مورد گفت: «اگر بگویید "دو دولت"، این برای اسرائیلی‌ها یک معنی دارد و برای فلسطینی‌ها یک معنای دیگر. ما گفتیم، "می‌دانید، بیایید دیگر این را نگوییم... بیایید روی جزئیات معنای آن کار کنیم.»

قبل‌تر از آن هم گزارش شده بود بر اساس طرحی که آمریکا برای ارائه به طرفین آماده کرده، چیزی تحت عنوان کشور فلسطین وجود ندارد و تنها یک منطقه خودگردان که مرزهای آن هم تحت کنترل رژیم صهیونیستی است، به فلسطینی‌ها پیشنهاد می‌شود.

علاوه بر این، در این طرح، قدس اشغالی هم به پایتختی رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته شده است. «لیندسی گراهام» و «کریس ون هولن»، دو سناتوری هستند که پیش‌نویس قطعنامه یادشده را در حمایت از راهکار دو دولتی تهیه کرده‌اند. این قطعنامه مورد حمایت نمایندگان هر دو حزب قرار دارد و انتظار می‌رود در صورت به رأی گذاشته شدن با اکثریت آرا به تصویب سناتورها برسد.

«ران درمر»، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن و سایر مقام‌های سفارت این رژیم با تهیه‌کنندگان این طرح لابی کرده و خواسته‌اند عبارت «راهکار دو دولتی» از متن طرح حذف شود. دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی به این دو سناتور گفته‌اند با تصویب قطعنامه‌ای که در آن بر ضرورت مذاکرات مستقیم میان طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی تأکید شده باشد مخالفتی ندارند.

آکسیوس مدعی شده گراهام و ون هولن تا به حال با درخواست مقام‌های اسرائیلی مخالفت کرده‌اند. ریشه راهکار دو دولتی به قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل متحد بازمی‌گردد که در آن عنوان شده است که مناقشه فلسطین باید به تشکیل دو دولت مستقل بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ حل و فصل شود. رژیم صهیونیستی در جریان جنگ ۶ روزه با اعراب در سال ۱۹۶۷، بخش‌های گسترده‌ای از کرانه باختری، نوار غزه و قدس را به اشغال خود درآورد. با این وجود مراجع بین‌المللی همچنان مرزهای آتش‌بس سال ۱۹۴۹ را به رسمیت می‌شناسند.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ هم با تصویب قطعنامه‌ای بار دیگر بر این موضع، که در توافقنامه «اسلو» میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی هم به آن اشاره شده، تأکید کرد. کوشنر که خود پیش از ورود به دولت ترامپ از سهامداران یک شرکت شهرک‌ساز در کرانه باختری بوده، ماه‌هاست که مسئولیت پیشبرد تدوین آنچه را که به «معامله قرن» معروف شده، بر عهده گرفته است. این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به اقدامات ضدفلسطینی آمریکا از جمله انتقال سفارت به قدس اشغالی، مشارکت در روند مذاکرات درباره این طرح را متوقف کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار