روزنامه ملی ترکیه؛

ترکیه نباید در برابر فشار‌های آمریکا سازش نشان دهد

روزنامه ملی گازته در مقاله‌ای لغو احتمالی قرارداد خرید اس ۴۰۰ از سوی ترکیه را اعطای امتیاز ناحق بیشتری به آمریکا خوانده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه ملی گازته وابسته به حزب سعادت ترکیه در مقاله‌ای با عنوان” سرنوشت سامانه پدافند موشکی اس ۴۰۰“ به قلم صدرالدین کارا دومان نوشت: بحران خرید اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه به طور روز افزون پیچیده‌تر می‌شود. ترکیه از خرید اس ۴۰۰ منصرف نخواهد شد.

ارتشبد تونجر کلیچ و دبیر کل کودتای پست مدرن ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ میلادی در سال ۲۰۰۲ میلادی گفته بود: منافع و امنیت ملی ترکیه در آینده با برقراری اتحاد با روسیه و ایران تامین و حفظ می‌شود.

گفته می‌شود نیرو‌های مسلح ترکیه که ”نیرو‌های زنده“ نامیده می‌شوند و هنوز نفوذ بسیار زیادی در جامعه و سیاست ترکیه دارند رویکرد جدید (اوراسیا) ترکیه را تایید می‌کنند و حتی در اجرای این سیاست مشارکت فعال دارند.

براستی اگر ترکیه، قرارداد خرید اس ۴۰۰ را لغو کند، به ناحق امتیاز بیشتری به آمریکا نمی‌دهد؟

مقامات آمریکایی مانند اسب وحشی انتظار دارند ترکیه در مقابل خواست‌های آمریکا پیوسته از خود سازش نشان دهد. ترکیه با آزادی کشیش برانسون چه چیزی بدست آورد؟ آیا آمریکا با ترکیه دوست شده است؟ اگر ترکیه، تحویل اس ۴۰۰ را به تاخیر افکند و در مقابل آمریکا نرمش نشان دهد، باز هم آمریکا در مسائل دیگر انتظار دارد ترکیه از خود نرمش نشان دهد.

مثلا آمریکا به ترکیه خواهد گفت: از دریای مدیترانه خارج شود. همه بدانند که سامانه پدافند موشکی اس ۴۰۰ سامانه دفاعی است نه تهاجمی. اگر آمریکا می‌گوید ترکیه اس ۴۰۰ را خریداری نکند، می‌داند که از ترکیه چه می‌خواهد؟ اگر ناتو نمی‌تواند امنیت یک کشور عضو را تامین و حفظ کند، آن کشور باید بصورت مستقل وارد عمل شود. اما این به معنی تایید روند پیوستن ترکیه به بلوک اتحاد آسیایی نیست.

صدرالدین کارا دومان افزود: در نظام فکری ما نباید در بین تشکل‌های ایجاد شده توسط نظام حاکم بین المللی جولان داد. چنانکه در انتخابات پارلمان اروپا احزاب مرکزی میانه رو در کشور‌های اروپایی فروپاشید و راست افراطی رو به صعود گذاشت. این روند بر افکار عمومی فرانسه، آلمان، انگلیس و ایتالیا به عنوان کشور‌های ستون فقرات و پیشتاز اتحادیه اروپا و سایر کشور‌های ذی نفوذ و معتبر تاثیر منفی در بردارد.

غرب و تفکرات تولیدی غرب، اعتبار و ارزش خود را از دست داده و غیر قابل باور شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار