ثبت ۱۷۵ اثر تاریخی بروجرد در فهرست آثار ملی

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: ۱۷۵ اثر تاریخی در این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که پتانسیل و ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر و سرمایه گذار دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ،حجت الله یارمحمدی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد اظهارداشت: تا قبل از انقلاب تنها سه اثر تاریخی مسجد جامع، مسجد سلطانی یا همان مسجد امام و امامزاده جعفر (ع) ثبت ملی شده بود که بعد از دوران جنگ نگاه‌ها به حوزه میراث فرهنگی تغییر پیدا کرد و با فعالیت مستمر سازمان میراث‌فرهنگی در حوزه‌های مختلف ۱۷۵ اثر تاریخی در بروجرد ثبت ملی شد که از افتخارات و برکات جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهارداشت: حدود ۲۸۰ هکتار از وسعت این شهر بنای تاریخی است و بروجرد با برخورداربودن از ۱۷۵ اثر و بنای تاریخی ثبت‌شده دارای خانه‌های تاریخی، مسجد، حمام و اشیای تاریخی فراوان است که حفاظت از این آثار نیازمند توجه ویژه است.

یارمحمدی بیان کرد: هم‌اکنون ۲۰ مسجد تاریخی شهرستان بروجرد نیازمند مقاوم‌سازی، بهسازی و مرمت هستند که از جمله این مساجد از نظر شاخص مسجد جامع و از نظر وسعت مسجد امام‌خمینی (ره) است.

وی اضافه کرد: با همکاری ستاد بازآفرینی که زیر نظر اداره راه و شهرسازی فعالیت می‌کند اقدامات فراوانی در زمینه حفاظت از بنا‌های تاریخی بروجرد و نظارت میراث‌فرهنگی این شهرستان انجام‌شده که از جمله این اقدامات حفاظت از بازار تاریخی و آغاز عملیات حفاظت از سرای حافظیه و سرای قیصریه است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد ادامه داد: ۴۳ حمام تاریخی و قدیمی از دوره‌های قبل در بروجرد وجود دارد که براساس اولویت‌بندی مرمت، بهسازی و بازسازی می‌شوند، تاکنون چهار حمام تاریخی بروجرد در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیده با توجه به تعداد بالای حمام‌های تاریخی در کل کشور امکان مرمت همه آن‌ها وجود ندارد و تنها حمام‌هایی که دارای پروانه ثبتی هستند اقدامات مرمتی، حفاظتی و تغییر کاربری آن‌ها انجام خواهد شد.

یارمحمدی با بیان اینکه سالیانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بروجرد بازدید می‌کند تصریح کرد: این شهرستان ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در حوزه گردشگری دارند.

وی یادآور شد: تا کنون در بروجرد ۲ میراث معنوی و یک میراث طبیعی ثبت شده است.

انتهای پیام/م

۱۷۵ اثر تاریخی بروجرد در فهرست آثار ملی ثبت شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.